Rockor
»Temp till Rocka?
Hej vad har ni för temp hos era rockor?
Själv kör jag 29 grader till min Mini Marble som snart är 8 månader.
Fick tips på att köra högre temp till valpar men när kan man börja gå ner lite?
Bjuder på en bild på henne

5 andra rockar det här!
Jag värmer till drygt 26 på vintern.
Sommaren kan ju bli bortåt 28-29, men jag jag snittar nog runt 27-28. Brukar passa på att byta mer vatten på sommaren då det går åt till att vattna odlingarna och då sänka tempen lite.
Jag tycker mig märka att min syresättning blir sämre när jag kommer upp så pass högt som 29.
Även mina valpar har gått i runt 26-27grader.
Det sägs att svarta rockor vill ha högre temperaturer än bruna, jag har dock inte tillräcklig erfarenhet för att säga att det faktiskt är så.
Sommaren kan ju bli bortåt 28-29, men jag jag snittar nog runt 27-28. Brukar passa på att byta mer vatten på sommaren då det går åt till att vattna odlingarna och då sänka tempen lite.
Jag tycker mig märka att min syresättning blir sämre när jag kommer upp så pass högt som 29.
Även mina valpar har gått i runt 26-27grader.
Det sägs att svarta rockor vill ha högre temperaturer än bruna, jag har dock inte tillräcklig erfarenhet för att säga att det faktiskt är så.
3 andra rockar det här!
Ja syresättningen tänker jag lite på vid 29 grader. Nu går streamern mer uppåt för att få en jäkla rörelse på ytan. Sänka till 27 hade varit skönt. Delvis för att spara lite varmvatten vid vb och att rummet där karet just nu står i är fruktansvärt varmt. Även med helt mörklagda fönster
Inga rockningar
Kör på 28°C under dagtid med en nattsänkning på 1°C till 27°C nattetid. Har också möjlighet att ställa in säsongsbundna variationer men inte labbat med det än. Detta är dock inte för rockornas skull utan för att arowanan trivs bäst i 28°C och uppåt. Hade jag bara tagit hänsyn till rockorna hade jag nog nöjt mig med 26°C.
KristianE Kan nog stämma angående de svarta rockorna då floderna dessa simmar i naturligt är varma av sig.
KristianE Kan nog stämma angående de svarta rockorna då floderna dessa simmar i naturligt är varma av sig.
Inga rockningar
Kör på 28°C under dagtid med en nattsänkning på 1°C till 27°C nattetid. Har också möjlighet att ställa in säsongsbundna variationer men inte labbat med det än. Detta är dock inte för rockornas skull utan för att arowanan trivs bäst i 28°C och uppåt. Hade jag bara tagit hänsyn till rockorna hade jag nog nöjt mig med 26°C.
Hmm.. Jag har inte tänkt på att min silver arowana vill ha ca 28 grader.. Kanske ska hålla mig där ändå
Inga rockningar
Hmm.. Jag har inte tänkt på att min silver arowana vill ha ca 28 grader.. Kanske ska hålla mig där ändå
Nä, silver arowana har inga problem med lägre temp. Jag har asiatisk arowana och har alltid haft med mig att 28°C är mintempen för Scleropages formosus. Detta enligt de gamla engelskspråkiga asiatiska arowanaforumen. Men satte mig och läste lite nu och hittade lite intressant data.
Description of the Habitat Parameters: Water temperatures fluctuate between 24 and 34°C, with an annual average of 29.5°C.
(Från: http://biotope-aquarium.info/lake-danau-sentarum-shore/)
Detta är då för Danau Sentarum och Kapuas och det är ju rejäla säsongsvariationer så det kanske hade varit något att experimentera med. Hade ju inte skadat att nöja sig med att värma till 26°C under vinterhalvåret.
Om man är lite nördig av sig så finns det mycket intressant i THE FISHES OF DANAU SENTARUM NATIONAL PARK AND THE KAPUAS LAKES AREA, KALIMANTAN BARAT, INDONESIA av Kottelat och Widjanarti. Finns att hitta på: https://lkcnhm.nus.edu.sg/wp-content/uploads/sites/10/2021/01/S13_139-173.pdf
Sedan sänker du ju också metabolismen med lägre temperatur vilket resulterar i långsammare tillväxt och längre livslängd.
Description of the Habitat Parameters: Water temperatures fluctuate between 24 and 34°C, with an annual average of 29.5°C.
Detta är då för Danau Sentarum och Kapuas och det är ju rejäla säsongsvariationer så det kanske hade varit något att experimentera med. Hade ju inte skadat att nöja sig med att värma till 26°C under vinterhalvåret.
Om man är lite nördig av sig så finns det mycket intressant i THE FISHES OF DANAU SENTARUM NATIONAL PARK AND THE KAPUAS LAKES AREA, KALIMANTAN BARAT, INDONESIA av Kottelat och Widjanarti. Finns att hitta på: https://lkcnhm.nus.edu.sg/wp-content/uploads/sites/10/2021/01/S13_139-173.pdf
Sedan sänker du ju också metabolismen med lägre temperatur vilket resulterar i långsammare tillväxt och längre livslängd.
2 andra rockar det här!
Nä, silver arowana har inga problem med lägre temp. Jag har asiatisk arowana och har alltid haft med mig att 28°C är mintempen för Scleropages formosus. Detta enligt de gamla engelskspråkiga asiatiska arowanaforumen. Men satte mig och läste lite nu och hittade lite intressant data.
Ja så är det. Lägre metabolism innebär även mindre mat. Men när vågar man börja med det hos en valp.
Inte för att jag tror de få graderna 29 ner till 27 gör någon större skillnad
Inte för att jag tror de få graderna 29 ner till 27 gör någon större skillnad
Inga rockningar
Jag har kört mina rockor i 28 grader det året jag haft dom. Mest lyssnat på andra då jag är långt ifrån expert ?. Dom har vuxit riktigt bra och känns aktiva och nöjda så tror jag fortsätter med temperaturen. Hade funderingar på att sänka till 26 men det får dröja isf.
Osäker om någon enstaka grad spelar så stor roll egentligen. Sålänge det inte är några extrema såklart! Men 26,27,28 eller 29 grader bör inte skilja jättemycket i beteende hos fisken ?
Osäker om någon enstaka grad spelar så stor roll egentligen. Sålänge det inte är några extrema såklart! Men 26,27,28 eller 29 grader bör inte skilja jättemycket i beteende hos fisken ?
Inga rockningar
Hej vad har ni för temp hos era rockor?
MiniMarble hona är väl ett år ganska precis... Körde 29gr när hon gick i uppväxtburk. Bor i permanent kar nu som kördes i 28 vid introduktion, men drog gradvis ner till 26gr konstant temp som karet håller utan värmare. Bara elektronik som håller temp. Nu på sommarn har jag en 12cm datorfläkt som håller ner temp, annars blir det sjukt varmt i huset. Doppis används bara ngn timmar efter vb.
Tycker inte hon bryr sig det minsta om temp.skillnad.
Äter lika glatt som alltid. Alltid hungrig.... alltid :)
Tycker inte hon bryr sig det minsta om temp.skillnad.
Äter lika glatt som alltid. Alltid hungrig.... alltid :)

5 andra rockar det här!
BaconParadise, fin pannkaka! ? Jag kör mina rockor i allt från 24 till 29C, men oftast ligger det stadigt runt 25-26C. Tror inte det spelar någon jätteroll med någon grad hit eller dit, så länge man inte är på de extrema ändarna, typ nere på 22-23C för länge, eller över 29-30C för länge. De klarar bra mycket mer än man tror, men man behöver ju inte utmana ödet. Och heller inte ändrar för snabb och för ofta. Men man skulle ju kunna efterlikna naturens årliga temperaturförändringar och höja / sänka gradvis över flera veckor/månader. Vill minnas att faltaren gjorde / gör det i sitt kar med bland annat rockor.
Och som nämnts, ju varmare det är desto mer ökar metabolismen och då kan det vara svårt att få dem att lägga på sig vikt. Lätt hänt att de nästan smalnar av om man inte matar rejält.
Zebulon... alltså... Valpen!! ?
Och som nämnts, ju varmare det är desto mer ökar metabolismen och då kan det vara svårt att få dem att lägga på sig vikt. Lätt hänt att de nästan smalnar av om man inte matar rejält.
Zebulon... alltså... Valpen!! ?
2 andra rockar det här!
Grym Rocka! ? Jag kör stadiga 28/28,5 grad till mina rockor. De är också Marbles och varför jag valt den tempen är för att de och karet funkar bäst där.
Testade en tid att dra ner till 26 och även ända ner till 24 när doppvärmaren kraschade och jag fick gå ner på en 100W. Men märkte att de var mer benägna att ligga stilla i sanden och små tendenser till förstoppning då. Köpte ny doppis och ökade temp successivt och höll vid 29 nästan närmare 30. Men då blev det för mycket bös i vattnet, samt att finfiltreringen fungerade sämre.
Testade en tid att dra ner till 26 och även ända ner till 24 när doppvärmaren kraschade och jag fick gå ner på en 100W. Men märkte att de var mer benägna att ligga stilla i sanden och små tendenser till förstoppning då. Köpte ny doppis och ökade temp successivt och höll vid 29 nästan närmare 30. Men då blev det för mycket bös i vattnet, samt att finfiltreringen fungerade sämre.
3 andra rockar det här!
2 andra rockar det här!