Akvarium och teknik

»

Kulventil läcker

Hej hörni!

Jag har en 50mm kulventil till min sump, och märkte till mitt förtret igår att den läckte lite, lite vatten hela tiden. Och har troligtvis gjort ett tag.

Provade:
- att dra åt
- ta ner skruva om
- ta ner, gjorde rent
- skruva åt hårt

Inget funkade, och när jag var dit idag så torkade jag rent. 5 minuter senare såg det ut så. (Ligger 2 likadana bilder i följd?)

Erfarenheter? Ska jag dra åt tills blodvitan syns? Ska man döna i gängtejp? Någon packning som kan ha skruvat sig/behöva smörj?

På mitt gamla jobb brukade vi smörja packningen med universalfett, trots att det passerade destvatten. Men det känns ju dumt.. hilfe
Skrivet av JohnJohn
Hej hörni!

Jag har en 50mm kulventil till min sump, och märkte till mitt förtret igår att den läckte lite, lite vatten hela tiden. Och har troligtvis gjort ett tag.

Provade:
- att dra åt
- ta ner skruva om
- ta ner, gjorde rent
- skruva åt hårt

Inget funkade, och när jag var dit idag så torkade jag rent. 5 minuter senare såg det ut så. (Ligger 2 likadana bilder i följd?)

Erfarenheter? Ska jag dra åt tills blodvitan syns? Ska man döna i gängtejp? Någon packning som kan ha skruvat sig/behöva smörj?

På mitt gamla jobb brukade vi smörja packningen med universalfett, trots att det passerade destvatten. Men det känns ju dumt.. hilfe
Packningen ska täta och inte gängen.

Så testa smörja (med vaselin eller nåt?) och se om det hjälper?
Skrivet av DavidEk
Packningen ska täta och inte gängen.

Så testa smörja (med vaselin eller nåt?) och se om det hjälper?
Får nästan testa det. ?
Skrivet av JohnJohn
Får nästan testa det. ?
Alternativet är väl att köpa en ny o-ring och byta. =)
Skrivet av DavidEk
Alternativet är väl att köpa en ny o-ring och byta. =)
Det hade varit en idé. Tack för tipsen!
Samtidigt är det inte gammalt. Det har varit igång i drygt 1,5 år.
Skrivet av JohnJohn
Det hade varit en idé. Tack för tipsen!
Samtidigt är det inte gammalt. Det har varit igång i drygt 1,5 år.
Är det bara den kranen och bara om du vridit på den? Kan vara en spricka eller något som hindrar oringen att täta. Plocka av hela ventilen och syna den noga, kanske vända den för test förutsätter att flödet är rätt.
Skrivet av Päran
Är det bara den kranen och bara om du vridit på den? Kan vara en spricka eller något som hindrar oringen att täta. Plocka av hela ventilen och syna den noga, kanske vända den för test förutsätter att flödet är rätt.
Ja, men kan det vara idé att vända på hela ventilen (alltså mot flödet) för att se om packningen är kass? ?

Jag får testa vidare. Smådroppar på rätt sida. Men det är ändå störande
Den typen av ventiler är inte gjorda för att stå halvöppna så som de ofta gör hos oss akvarister.... En del av den börjar läcka precis på det sättet, det är inte i anslutningarna de läcker det är i själva huset vid kulan på nått sätt, och det går oftast inte att få dem täta igen....
Har själv en 40mm och 2st 25mm som gjort precis likadant...
Skrivet av Matnil
Den typen av ventiler är inte gjorda för att stå halvöppna så som de ofta gör hos oss akvarister.... En del av den börjar läcka precis på det sättet, det är inte i anslutningarna de läcker det är i själva huset vid kulan på nått sätt, och det går oftast inte att få dem täta igen....
Har själv en 40mm och 2st 25mm som gjort precis likadant...
Okej! Låter logiskt iof. ? Att det är mer konstruerade för att vara av/på. Tänker att vi är så många som använder dessa, och att de brukar funka att ställa flödet med.. ?
Skrivet av JohnJohn
Okej! Låter logiskt iof. ? Att det är mer konstruerade för att vara av/på. Tänker att vi är så många som använder dessa, och att de brukar funka att ställa flödet med.. ?
Jo precis, jag har haft ventiler på det sättet i många år och de som börjat läcka för mig nu är de första.... Men har hört från andra att det kan hända, skiljer säkert mellan olika märken oxå... Sitter den som din är set ju ganska lugnt, värre om det droppar utanför kar/sump...
Hade liknande med en kran mellan huvudkaret och sumpen, byte oring mm men efter tag började den läcka igen. Byte mot en https://www.foretagsakvarium.se/webbutik/pvc-slang/membranventil-pvc-gf.html?#mz-expanded-view-617488426403
Klart dyrare men lättare att reglera. Har nu fungerat fel fritt i fyra år.
Skrivet av Joar67
Hade liknande med en kran mellan huvudkaret och sumpen, byte oring mm men efter tag började den läcka igen. Byte mot en https://www.foretagsakvarium.se/webbutik/pvc-slang/membranventil-pvc-gf.html?#mz-expanded-view-617488426403
Klart dyrare men lättare att reglera. Har nu fungerat fel fritt i fyra år.
Tack för tipset! Ska prova lite grejer. Men det kan absolut vara ett alternativ.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.