Vårdcentralen

»

Hjälp, dat har fått stryk.

I morse hadde en av mina nya polot:or fått duktigt med stryk under natten och ena gälen är skadad så nu använder den bara 1. Den ser bra ut i övrigt men vad gör jag? Den var även lite grumlig på ögat men det har nästan försvunnit nu.

Tänkte låta den va kvar sålänge eller är det bättre att flytta den o salta?

Någon som vet hur det är med skadade gälar? Ser ut att fattas lite av gällocket längst ut, och den använder inte bröstfenan på den sidan.
Har du ett tomt kar kanske det är bra att flytta den så den får läka i lugn och ro och utan konkurrens på matt mm?
De får bli i en liten balja isåfall. Men den är ju ny så vet inte riktigt va den äter ännu :/
Men växer gällocken ut igen så den ser "normal" ut?

Den får gå kvar sålänge för den verkar bete sig normalt, ska bara försöka få i den någonting.
Vem får den stryk av? Kan du dela av karet? Jag skulle nog inte flytta den till en balja eller liknande om du inte kan vara säker på att hålla vattnet i bra skick. Onödigt att stressa fisken mera än nödvändigt. Kanske går med en brödlåda som du fäster upptill i karet?
Vet inte 100% vem den fick stryk av, men förmodligen va de av en it som va lite väl dominant. Den är inte kvar längre dock, sålde den precis.

Nu har jag flyttat den till en plastbalja, och det var gällocket som hadde vikt sig innåt så jag fick försiktigt pilla ut det. Fick precis i den lite röda mygg också så det verkar lovande :) Den får gå i baljan i någon eller några dagar sen släpper jag tillbaks den. Har doppvärmare och ett litet innerfilter i baljan så det borde väl inte vara några problem va? Skall ändå byta lite vatten imorgon för att vara på säkra sidan.

Blev lugnare i stora karet nu när den galna it datten är borta, kanske blir en annan likadan men jag tycker det är värt ett försök iallafall, dom andra fick ju inte visa sig alls innan. Ingen annan som haft en lika galen dat?
Nja hemma hos mig är det Polotan som är kung i karet -.- blir helt galen vid matning rätt kul o se när han jagar små IT´s för jagar han bort en är de 3 andra o norpar "hans" pellets :) har dock aldrig haft problem att de smiskar varann visst de simmar runt o blåser upp sig o jagar varandra men känns mest som normalt dominans beteende
Ja, det verkar skumt att den piskade på så pass att den andra fick skador, men alla fiskar har ju sin personlighet. denna hadde inga hämningar, men nu är den ju inte kvar och min andra polota släpper inte någon it för nära hehe. Nu verkar iallfall den som fick pisk vara ok och den har ätit så jag kanske ska släppa tillbaks den.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.