Odling

»

Crenicichla Zebrina

1/7
Tänkte göra en projekttråd här där jag gärna tar emot tipps o tankar hur man skulle kunna odla denna vackra fisk.

Omöjligt projekt kanske men men.
Första bild
Skrivet av Agir
Tänkte göra en projekttråd här där jag gärna tar emot tipps o tankar hur man skulle kunna odla denna vackra fisk.

Omöjligt projekt kanske men men.
Är nog inget omöjligt projekt men är nog ett stort och rätt svårt projekt. Jag tror att @olasjödin kanske kan ge lite tips och råd när det kommer till crenicichlor.
Tänkte precis skriva det som Sörenssen skrev. Ola Sjödin har ju odlat Crenicichla Red Atabapo (namn?). Han sa i föredraget att han sänkte PH ganska rejält, med hjälp av catappablad. Att det var det som triggade de (har jag för mig att han sa). Du kan ju lyssna på hans föredrag på ciklid.org tror jag.
Kul! Det här vill man se mer av!
Spännande. De är ju sjukt fina.

När jag höll på med Crenicichlor så gällde det, precis som tidigare beskrivits att sänka pH för att framkalla lek, samt att se till att du har gömställe eller avdelare där bara honan får plats, då hanarna har en tendens att bli riktigt jävliga både innan och efter lek.
Inte mycket till bild men de äter i alla fall mussla och guppy.

Verkar må bra.
Fina. Hur stora är de?
3 st ca 22 cm
4 st ca 25-30 cm
3 st ca 33 cm
Då va det dax. En av dom har dragit på sig något mer allvarligt de andra verkar ha lite smått på huden.
Skrivet av Agir
Då va det dax. En av dom har dragit på sig något mer allvarligt de andra verkar ha lite smått på huden.
Esha2k&Exit.
Vad tror du att det är ?
Skrivet av Agir
Det är karplus bästa meducin jag kan rekommendera är pinsett eller kanske inte. Bara denna hur ser de andra ut?
ofan hur ser man det?
Bump

Inga tankar ? Någon som vet vad det är?
Skrivet av Agir
ofan hur ser man det?
Såg nog fel på den vitich fläck bakom sen mörka prick på sidan men du tänker på det andra små vita fläckar/prickar, det ser nog ut som mekanisk skada asså inte sjuka. Hur ser det ut nu?
Skrivet av Päran
Det är karplus bästa meducin jag kan rekommendera är pinsett eller kanske inte. Bara denna hur ser de andra ut?
Esha Alx tar Karpluss.
Skrivet av Agir
Bump

Inga tankar ? Någon som vet vad det är?
Hur går det??
Det går som jag ser det bra. de äter som grisar (mussla) och den som har åkomma på sig blir som jag ser det inte värre i alla fall.

de går nu bara i lätt saltat vatten och metylenbått.
en som svarat att han tror det är en inflammation orsakad av någon typ av trauma.
föreslår antiinflammatoriskt och antibiotika.
1/7
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.