Halloj! Jag har börjat gå i tankarna på att skänka all min sällskaps fisk för o testa channa istället.
Vilken channa kan jag ha i ett akvarium på 100x105x30?
Pulchra eller Stewartii borde nog gå. Skulle tro alla som maxar runt 25-30.

Skrivet av BaconParadise
Pulchra eller Stewartii borde nog gå. Skulle tro alla som maxar runt 25-30.
Är dessa något vanliga o hitta? Eller man behöver åka land o rike för att hitta någon? :)

Skrivet av HampusSkoglund
Är dessa något vanliga o hitta? Eller man behöver åka land o rike för att hitta någon? :)
Sök på channa i fisklistan här på Rovfisk, såg att glaser har båda inne. Du får försöka hitta en akvariebutik som beställer därifrån :)
Channa Pulchra brukar väl vara rätt vanlig och lättilgäglig .)
Lägger min röst på stewartii i så fall. Sjukt snygg och inte lika vanlig ?

Skrivet av OnkelOskarEklund
Channa Pulchra brukar väl vara rätt vanlig och lättilgäglig .)
Men blir inte de större? :)
Oj, här vare' livat.
Ja, bra tips allesammans. Men skulle nog välja en snällare channa. Pulchra, bleheri, asiatica, assam är lämpligare.
Stewartii har jag nyligen märkt är väldigt arg av sig. Plockade upp 5 av 7 på golvet där nästan samtliga hade slitna fenor vilket tyder en del slagsmål.
Antingen köper man en ensam fisk eller så köper man en grupp och låter dom para ut med en del slagsmål innan dess.

Skrivet av Sjebbe
Oj, här vare' livat.
Ja, bra tips allesammans. Men skulle nog välja en snällare channa. Pulchra, bleheri, asiatica, assam är lämpligare.
Stewartii har jag nyligen märkt är väldigt arg av sig. Plockade upp 5 av 7 på golvet där nästan samtliga hade slitna fenor vilket tyder en del slagsmål.
Antingen köper man en ensam fisk eller så köper man en grupp och låter dom para ut med en del slagsmål innan dess.
Om man väljer några utav de snällare arterna hur många hade jag då kunnat ha i samma kar?
Channa assam föll jag lite för nu!
Edit! Tråkigt med dina stewartii

Om man väljer några utav de snällare arterna hur många hade jag då kunnat ha i samma kar?
Channa assam föll jag lite för nu!
Edit! Tråkigt med dina stewartii
Det har ju med storleken på fisken att göra.
Men säg ca 10 cm och ett välplanterat kar så kan du enkelt köpa en grupp om 5-7 st.
Tack, fick tag i 4 nya. Och lika mycket slagsmål igen. Får se hur det går.
Kan inte nog tipsa om att täppa igen alla glipor.

Skrivet av Sjebbe
Det har ju med storleken på fisken att göra.
Men säg ca 10 cm och ett välplanterat kar så kan du enkelt köpa en grupp om 5-7 st.
Tack, fick tag i 4 nya. Och lika mycket slagsmål igen. Får se hur det går.
Kan inte nog tipsa om att täppa igen alla glipor.
Heh! har halv öppet så jag får väll stänga helt då isåfall.
Är det någon vidare idé att blanda channa ?

Heh! har halv öppet så jag får väll stänga helt då isåfall.
Är det någon vidare idé att blanda channa ?
Nja, alltså jag har blandat i ett kar just nu. Men det går verkligen sådär. Fisken trivs inte så bra, färgar inte ut så bra tex.
I så fall skulle jag rekommendera en ren com-tank med massa annan fisk.
Jag kör ju 4st asiatica i ett 120x50x50. Den gruppen går bra än så länge, dom ryker ihop lite ibland men inget allvarligt och alla har sin plats. Väldigt trevliga fiskar men drar väl iväg lite i storlek till slut, största ligger på typ 25cm och dom har inte ens parat ut även om det verkar vara på gång.

Skrivet av Sjebbe
Nja, alltså jag har blandat i ett kar just nu. Men det går verkligen sådär. Fisken trivs inte så bra, färgar inte ut så bra tex.
I så fall skulle jag rekommendera en ren com-tank med massa annan fisk.
Då är det nog bättre med art kar :)
Några tips på att hålla channa överlag utom då täckglaset ?

Skrivet av JohanEgerhäll
Jag kör ju 4st asiatica i ett 120x50x50. Den gruppen går bra än så länge, dom ryker ihop lite ibland men inget allvarligt och alla har sin plats. Väldigt trevliga fiskar men drar väl iväg lite i storlek till slut, största ligger på typ 25cm och dom har inte ens parat ut även om det verkar vara på gång.
Hoppas på par snart då :) men ifall ett par bildas vad gör man då med de andra?
Som jag har förstått det så får man va snabb på att separera paret från dom andra. Risken finns att paret slår ihjäl alla andra.
Jag kommer skänka bort mina överblivna till första bästa som kan ta dom.