05:30 i morse ledsnade jag på min btn bakgrund när jag fick jaga min endlicheri där bakom i 20 minuter.
Så nu ska den bort, däremot är det ju fullt av filtermatta där bakom som jag pumpar 5000l/h igenom så det är ju en väldigt stor del av filtreringen.
Har ett Ultramax 2000 på sidan av.
Tänker att jag kör ett till Ultramax filter nu innan bakgrunden ryker och sen bygger droppfilter av pumpen jag har.
Men nu till själva avvecklingen, om jag låter det nya ytterfiltret stå nån månad kan jag riva ur hela bakgrunden direkt då eller är det bättre att ta det stegvis med att plocka ur filtermattan i omgångar?
Blir ju ett rätt stort tapp i filtrering innan droppfiltret är igång och vill ju göra det så riskfritt som möjligt.
Hur hade ni gjort?

Skrivet av JohanEgerhäll
05:30 i morse ledsnade jag på min btn bakgrund när jag fick jaga min endlicheri där bakom i 20 minuter.
Så nu ska den bort, däremot är det ju fullt av filtermatta där bakom som jag pumpar 5000l/h igenom så det är ju en väldigt stor del av filtreringen.
Har ett Ultramax 2000 på sidan av.
Tänker att jag kör ett till Ultramax filter nu innan bakgrunden ryker och sen bygger droppfilter av pumpen jag har.
Men nu till själva avvecklingen, om jag låter det nya ytterfiltret stå nån månad kan jag riva ur hela bakgrunden direkt då eller är det bättre att ta det stegvis med att plocka ur filtermattan i omgångar?
Blir ju ett rätt stort tapp i filtrering innan droppfiltret är igång och vill ju göra det så riskfritt som möjligt.
Hur hade ni gjort?
Nu är inte jag någon expert i detta med filtrering. Men borde väl gå om du tar bort hälften av mattan nu och kramar ur de i det nya filtret, så kan du flytta över lite bakterier iallafall.
Eller så bygger du ditt droppfiltrr, flyttar media och pump sen sliter ut bakgrunden. Simple as that
Japp, bäst och enklast är väl att återanvända din etablerade media antingen i ett ytterfilter eller i droppfiltret.
Ibland gör man ju saker svårare än vad det är ? Självklart gör jag så!
Då sparkar vi igång bygget av droppfilter efter en mysig eftermiddag på biltema. Tänkte köra en låg låda högst upp i stora lådan som jag har sett några göra, men istället för att bara ha den som dropplatta så tänkte jag lägga en plastskiva i mitten av den och ha filtervadd under. Sen blir det bitar av filtermatta och lite biobollar i stora lådan till att börja med eftersom det redan är inkört med bakterier.
Kom gärna med lite input om ni vill ?
Nu står jag inför nästa problem, hur fan får man ur bakgrunden... Blir det till att tömma massa vatten, borra loss mittstagen och sen nita dit dom igen?

Skrivet av JohanEgerhäll
Nu står jag inför nästa problem, hur fan får man ur bakgrunden... Blir det till att tömma massa vatten, borra loss mittstagen och sen nita dit dom igen?
Ungefär så. Är den silikonad i karet? Lättast är att tömma helt innan du plockar ut den om du har någon annan större burk att ha fiskarna i under tiden.

Skrivet av Mara
Ungefär så. Är den silikonad i karet? Lättast är att tömma helt innan du plockar ut den om du har någon annan större burk att ha fiskarna i under tiden.
Ja den är silikonad men har ingen stans att göra av fiskarna så kommer behöva fixa det med dom kvar. Tömmer jag ur 70% av vattnet innan jag lossar mittstagen så borde det vara lugnt va?
Kommer ju förmodligen inte blir det snyggaste resultatet med lite silikonrester här och var men känner att det är viktigare med ytan och att slippa ha en dödsfälla till bakgrund. Håvade upp en rutten hujeta därifrån för nån vecka sen...

Skrivet av JohanEgerhäll
Ja den är silikonad men har ingen stans att göra av fiskarna så kommer behöva fixa det med dom kvar. Tömmer jag ur 70% av vattnet innan jag lossar mittstagen så borde det vara lugnt va?
Kommer ju förmodligen inte blir det snyggaste resultatet med lite silikonrester här och var men känner att det är viktigare med ytan och att slippa ha en dödsfälla till bakgrund. Håvade upp en rutten hujeta därifrån för nån vecka sen...
Säker på att bakgrunden inte är 2 delad? Eller ser de ut som om de har tagit bort mittstaget när de har satt dit bakgrunden?

Skrivet av BaconParadise
Säker på att bakgrunden inte är 2 delad? Eller ser de ut som om de har tagit bort mittstaget när de har satt dit bakgrunden?
Den verkar vara hel, tror det va runt 4år sedan den hade monterats så svårt att se på nitarna om dom är bytta.

Skrivet av JohanEgerhäll
Det går säkert, låter bara ganska besvärligt. Jag gjorde precis samma manöver förra året och då hade jag fiskarna i plastbackar med filter påhängt och tömde hela karet. Tänk på att bakgrunden antagligen har ganska bra flytkraft när du lossar på det sista silikonet.

Skrivet av Mara
Det går säkert, låter bara ganska besvärligt. Jag gjorde precis samma manöver förra året och då hade jag fiskarna i plastbackar med filter påhängt och tömde hela karet. Tänk på att bakgrunden antagligen har ganska bra flytkraft när du lossar på det sista silikonet.
Detta är klokt att ha i åtanke. Sänk vattennivån till 50%.
Tack för tipset! Kan vara bra att vara beredd om den skjuter upp. Känns det för bökigt får jag åka och handla backar.?
Posta en bild uppeifrpn på hur bakgruns och kar ser ut. Är det en btn amazonas eller liknande så ör dom flexande så du ska inte behöva ta bort stagen alls. Har installerat liknande bakgrunder i helglaskar utan att röra på stagen
Efter massor av google tror jag att det är en aquadecor bakgrund. Ser ut att vara gjord i glasfiber.
Droppfiltrer är startat och verkar funka bra.

Skrivet av JohanEgerhäll
Efter massor av google tror jag att det är en aquadecor bakgrund. Ser ut att vara gjord i glasfiber.
Droppfiltrer är startat och verkar funka bra.
Inga problem att få ut utan att röra staget.

Skrivet av TobiasKing
Inga problem att få ut utan att röra staget.
Hur gör jag då? Bryter upp den i bitar och plockar ur?? har 2 stag som sitter på karet ?

Skrivet av JohanEgerhäll
Hur gör jag då? Bryter upp den i bitar och plockar ur?? har 2 stag som sitter på karet ?
”Vinkla” ner den mot botten (är väl strax under 60cm hög?) och böj/dra ut den liggandes via en kortsida?

Skrivet av DavidEk
”Vinkla” ner den mot botten (är väl strax under 60cm hög?) och böj/dra ut den liggandes via en kortsida?
Har för kort till väggen för det, men tar fiskarna skada om jag tar en bågfil och sågar isär den i karet? Tänker glasfiberdamm.. Är inte så viktigt att få ut den hel.