Channor

»

Vilken Anabantoidei/labyrintfisk är närmst släkt med channidae familjen?

Kvällens nördfråga. En tanke slog mig efter lite googlande. Någon som vet vilken Vilken Anabantoidei/labyrintfisk art som är närmst släkt med Channa/Channidae familjen?
Lite väl nördig fråga kanske, men är riktigt intresserad av alla möjliga sorters labyrintfiskar. :)
Du har ju betta channoides som har ett riktigt kul beteende
Kul fråga.

Närmast ligger nog Aenigmachanna som är nyligen beskriven och grottlevande innehållande två arter. Kallas även Gollum snakehead ?

Annars skulle jag säga Gurami eller Betta är väldigt nära både till sätt att leva och vart dom lever.
Skrivet av Sjebbe
Kul fråga.

Närmast ligger nog Aenigmachanna som är nyligen beskriven och grottlevande innehållande två arter. Kallas även Gollum snakehead ?

Annars skulle jag säga Gurami eller Betta är väldigt nära både till sätt att leva och vart dom lever.
På tal om Aenigmachanna, hittade ett Facebook klipp efter lite googlande där två såna går i ett nanokar:
https://www.facebook.com/indiagills.bangalore/videos/short-video-of-the-aenigmachanna-gollum-feeding-weve-fed-them-with-a-high-qualit/304474800524751/

Ser verkligen fram mot när dom börjar dyka upp bland dom svenska fisklistorna. Om det nu händer.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.