Får väl starta en tråd om bygget också och bifogar lite bilder på borrning, limning och byggnation för en och en halv vecka sedan.
233x113x85 i 15mm glas.
Blir en sump på andra sidan väggen i tvättstugan, lär väl komma lite bilder på det bygget senare också.
Tack till @tobiassorensen som bistod med glaset och Benny som agerade förste limmästare.
Satt svart solfilm på baksidan och gaveln som kommer att stå emot en vägg. Återstår att plugga de gamla avrinningshålen i gaveln på ett snyggt sätt. Snart dags att borra genomföringar in i tvättstugan också. Häftade filtmatta under ställningen för att med visst besvär kunna flytta hela karet själv när det är tomt.
Har också varit och inhandlat mängder med PVC samt två pumpar. Hade från början tänkt köra på en kvalitetspump ifrån Royal Exklusiv men UVC-filtret jag köpt in är specat till 1 bar över 40mm rör så blir begränsad till ett flöde på 3500l/h över filtret. Alternativet hade varit att dela returen och strypa med en ventil men en flödesmätare till GHL kostar mer än en extra kina-pump. Samma sak med styrboxen för GHL från Royal, den kostar mer än en pump. Så får bli redundans på dubbla kinapumpar till att börja med.

Skrivet av Mara
Satt svart solfilm på baksidan och gaveln som kommer att stå emot en vägg. Återstår att plugga de gamla avrinningshålen i gaveln på ett snyggt sätt. Snart dags att borra genomföringar in i tvättstugan också. Häftade filtmatta under ställningen för att med visst besvär kunna flytta hela karet själv när det är tomt.
Har också varit och inhandlat mängder med PVC samt två pumpar. Hade från början tänkt köra på en kvalitetspump ifrån Royal Exklusiv men UVC-filtret jag köpt in är specat till 1 bar över 40mm rör så blir begränsad till ett flöde på 3500l/h över filtret. Alternativet hade varit att dela returen och strypa med en ventil men en flödesmätare till GHL kostar mer än en extra kina-pump. Samma sak med styrboxen för GHL från Royal, den kostar mer än en pump. Så får bli redundans på dubbla kinapumpar till att börja med.
Ska bli kul att följa! Stora glas burkar är för jävla läckra ??
Onekligen ett grymt bygge så långt! Ska bli kul att följa. ?
Idag borrades det hål genom väggen mellan kontoret och tvättstugan för avrinning och retur. Byggmästare Krister hjälpte till med rejäla doningar till både borr och maskin. 100mm för avrinning(50mm rör) och 50mm för retur(40mm rör). Vilken jävla tur att jag inte gav mig på att göra detta själv ??
Bara in med prillan o borra på! Han ser väldigt fokuserad ut?

Skrivet av Datten
Bara in med prillan o borra på! Han ser väldigt fokuserad ut?
Gäller att vara rätt fokuserad där! Betänk att borret är 100mm brett och man inte ens ser halva maskinen på bilden. Rediga grejer. Nyper borret där så får tandläkaren att göra.

Skrivet av Mara
Idag borrades det hål genom väggen mellan kontoret och tvättstugan för avrinning och retur. Byggmästare Krister hjälpte till med rejäla doningar till både borr och maskin. 100mm för avrinning(50mm rör) och 50mm för retur(40mm rör). Vilken jävla tur att jag inte gav mig på att göra detta själv ??
Som du skriver kärn borra är spännande rycker tag och man får stå på rätt håll så skiten inte rycker ut Axeln ur led på en ?
Smidigt att ha allt på andra sidan ☺️
borrade ett 240 mm hål 35 cm djupt för ett ventrör för hand :) det va ifs i leca så kanske lite fusk.
Det går framåt i långsam takt när man väl får en stund över någon kväll då småttingarna har vett att somna i tid. Måttar och sågar pvc, borrar lite glas och funderar på bra lösningar. Sista som tillkommit är ett blivande förfilter till sumpen som ska stå ovanpå. Någon som har bra tips att dela med sig av för förfiltret? Har ytterligare en låda med halv höjd.
Det jag funderar på är antingen filtermatta, filtervadd och en shower-platta över dem eller bygga en hållare för filterstrumpor i nylon. Bra/dåligt med de alternativen? Eller finns det andra bra varianter? Få ut så mycket partiklar som möjligt är målet.
Även köpt in streamers med kapacitet för en smärre tsunami i baljan.
PVC monteringen är gjord för att det ska vara enkelt att byta till en större sump om behovet skulle uppstå, upp till ett 720 skulle få plats. Nuvarande sump är på 400l.

Skrivet av Mara
Det går framåt i långsam takt när man väl får en stund över någon kväll då småttingarna har vett att somna i tid. Måttar och sågar pvc, borrar lite glas och funderar på bra lösningar. Sista som tillkommit är ett blivande förfilter till sumpen som ska stå ovanpå. Någon som har bra tips att dela med sig av för förfiltret? Har ytterligare en låda med halv höjd.
Det jag funderar på är antingen filtermatta, filtervadd och en shower-platta över dem eller bygga en hållare för filterstrumpor i nylon. Bra/dåligt med de alternativen? Eller finns det andra bra varianter? Få ut så mycket partiklar som möjligt är målet.
Även köpt in streamers med kapacitet för en smärre tsunami i baljan.
PVC monteringen är gjord för att det ska vara enkelt att byta till en större sump om behovet skulle uppstå, upp till ett 720 skulle få plats. Nuvarande sump är på 400l.
Dropp platta med filter vad under hade funkat bra. Jag har en 5 liters låda överst i mitt dropp filter med anslutningen i sidan och filter vadd tar allt som kommer in där.
Bara se till så att det svämmar över på rätt håll om man skulle missa att byta ut vadden.
Filter strumpor funkar bra och man har ett större gäng men vad jag förstått på folk kan dom vara bökiga ibland och få rent. Jag slänger filter vadet efter varje gång gör av med 500gram på 2 månader knappt.
Tips dessa gyr ta isär och rengör ofta, de håller inte länge annars.

Skrivet av Agir
Tips dessa gyr ta isär och rengör ofta, de håller inte länge annars.
Japp, har läst bland annat här på forumet att många haft problem med dessa. Detta ska dock vara en ny revision som förhoppningsvis delvis avhjälper problemen. Vi får se helt enkelt, får som du säger se till att underhålla dem väl. Hittade tyvärr inget bra alternativ till dem, VorTech såg fina ut men har bara 25mm mellan gaveln jag vill ha pumparna på och väggen så de får helt enkelt inte plats.
Inga bilder den här gången men har under kvällen limmat det mesta för rördragningen som inte behöver platslimmas i verkstaden. Införskaffat lite halvseriösa ventilationsmöjligheter. Sånt kan vara bra att ha när man har en fru som blir vansinnig när det luktar lim och lösningsmedel inomhus :-)

Skrivet av HampusH
Fan va proffsigt
Mara... Sjukt kul att se! ? Och jäklar vad väl karet passade längs den väggen. Vad har du kvar till dörröppningen, 5mm? ?
:-)
Mellan väggen och dörrfodret är det 2330mm vilket är karets bredd så det är bokstavligen på millimetern att det fick plats, står dock 25mm från väggen vid höger gavel så går ut lite på dörrfodret. Dörren till tvättstugan öppnades in i rummet så passade på att vända på dörrkarmen så man öppnar den in i tvättstugan istället för att slå handtaget rakt i glaset :-D
Rördragning och limning är i princip färdigt. Placerat unioner för att kunna koppla loss och flytta karet om behovet skulle uppstå, det går att flytta på själv när det är tomt om än extremt besvärligt. Även sumpen är lätt att frikoppla vid behov eller uppgradering.
Nästa steg är att få snurr på elektriska mackapärer. Fått lite bättre fart nu när man börjar närma sig så förhoppningsvis tätare uppdateringar framöver.
Ser ju oerhört välbyggt ut. Snyggt jobbat och kul att följa! ?