Pilnäbbsålar och ålartade fiskar

»

Mastacembelus armatus + bräckvatten.

När man läser om Tiretrack så står det lite här och var att dom föredrar bräckvatten. Så tänkte höra lite vad folk har för erfarenhet av att ha dom i rent sötvatten livet ut.

Min egen går i rent sötvatten och har inte haft några planer på bräckvatten. Hur tänker ni andra?
Seriouslyfish säger "mildly brackish", men det känns lite luddigt... Jag har en som jag tog emot för några år sedan, borde vara typ 3+ år eller något nu. Och den var ju redan 60-70cm när jag tog emot den, och den är väl 70+cm nu. Jag har inte märkt något på den i alla fall, och rimligtvis borde den ju vara 6-7år gammal.

Min gissning är att den antagligen klarar rent sötvatten lika bra som bräckt, och allt där emellan. Men som med många arter som förekommer i båda delar i naturen så skadar det ju absolut inte att ge dem en period av saltare vatten då och då.
Då känns det ju rätt tryggt att låta den gå i sött konstant. Men som du säger, ett kar som är bräckt i perioder hade kunnat vara rätt fräckt. Finns ju ett helt gäng arter som skulle göra sig bra i en sån miljö.
Alla Mastacembelus er søtvatnsfiskar

Båda tiretrack och fire eels er populæra som suppa og rask lunsj i asien.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.