Fiskrelaterat

»

Transportera fisk 10h

Ska transportera all min fisk upp till Jämtland då jag ska flytta dit. Blir en resa på minst 10 timmar räknar jag med, kommer köra Fredag natt. Har läst lite om att transporter fisk längre sträckor så har jag förstått att vb är viktigt och att svälta fisken i tre dagar satt inte något onödigt slinker ut och förorenar vattnet.

Kommer köra fiskarna i frigo lådor och plastlådor. Och med tanke på kylan så kommer jag köra med högsta värme i bilen med bar överkropp.

Är det något mer jag behöver tänka på som ni kan tipsa om? Är lite orolig å transportera så långt då ja inte gjort det innan?

Det som ska transporteras är bl.a:
2 rockor (kommer ha dom i separata lådor)
Bengäddor
Ciklider i olika storlekar
Dats
Å småbös

??
Syrgas för stängda påsar om du har möjlighet för det. Batteridrivna luftpumpar för icke förslutna transportlådor.
Annars är du på rätt spår med uppehåll i matningen i några dagar innan. Se till att allt är väl förberett när du kommit fram.

Lycka till!
Rent och syrerikt vatten är vad du vill ha. Så att köra för varmt är inte heller bra, eftersom varmare vatten är mer syrefattigt och metabolismen ökar... Om det är kallare så saktar metabolismen, så de lär inte smutsa ner lika mycket när temperaturen sjunker heller. Men så länge du ligger någonstans mellan 20-25°C så är det lugnt skulle jag säga. Bättre att temperaturen sakta sjunker ner från vad du har i karet till runt 20°C än att det är lika högt eller högre än vad du har i karet. ?

Rovfiskar kan gå länge utan mat, så framför allt rockorna skulle jag nog svält minst 3 dagar. Och mata försiktigt de sista dagarna innan du slutar helt. Gärna med något annat än pellets, typ räkor / fisk.

Dunkar med rent vatten är också bra att ha med sig, ifall du behöver stanna och byta vatten på vägen. Gärna så att du kan byta 50% minst. Just för rockornas skull kan det vara aktuellt. Allt beror ju på hur stora de är och hur stor låda du har. Ju längre tiden går desto mer kommer ju vattnet bli förorenat och då sjunker pH-värdet i vattnet. Då kan ammonium i vattnet omvandlas till ammoniak, när pH sjunker under 7. Så även av den anledningen är det bra att kunna byta vatten på vägen.

Batteridriven syrepump är också riktigt bra. Finns väldigt bra sådana idag.

Vanliga / mindre fiskar klarar sig väldigt länge om du kan packa med syrgas, men det misstänker jag att du inte har. I så fall så gäller det att antingen packar lite större påsar där du kan fånga in mycket luft (alltid ca 1/3 vatten och ca 2/3 luft). Annars så kör du samma princip som rockorna, dvs påse/låda som du kan öppna och eventuellt byta vatten om du behöver. Men det borde du inte behöva tror jag. Det är framför allt rockorna som kan vara lite trixigt. ??
Skippa batteridrivna pumpar. Investera i en sån här istället och en vettig luftpump.

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontakter-och-uttag/spanningsomvandlare-150-w-2000030753.

Jag använder själv en sån och sen en resun lp60 vid transporter. Sen som du såger svält fisken. Större rockor brukar jag svälta 5 dagar vid transport. Mindre rockor 3 dagar. När jag packar rockor i låda för transport oavsett sträcka så kör jag 5-10% vatten från akvariet sen resten färskt vatten från kranen i lådan.. brukar fylla ca 50% av lådans kapacitet.
Tack för tipsen! Då har man lite mer kött på benen!???

Plastpåsar kommer jag nog inte få tag på tyvärr. Men om jag kör 25 garder i bilen kommer de bli samma i vattnet då eller e de nån skillnad?

Skrivet av TobiasKing
Skippa batteridrivna pumpar. Investera i en sån här istället och en vettig luftpump.

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontakter-och-uttag/spanningsomvandlare-150-w-2000030753.

Jag använder själv en sån och sen en resun lp60 vid transporter. Sen som du såger svält fisken. Större rockor brukar jag svälta 5 dagar vid transport. Mindre rockor 3 dagar. När jag packar rockor i låda för transport oavsett sträcka så kör jag 5-10% vatten från akvariet sen resten färskt vatten från kranen i lådan.. brukar fylla ca 50% av lådans kapacitet.
En sån kommer jag absolut skaffa, tack för tipset??
Skrivet av TobiasKing

Teknisk sett blir det ju en batteridriven luftpump ?

Men ja, det där är en väldigt mycket bättre lösning än de skräpiga hundrafemtiokronorspumprna som marknadsförs som batteridrivna.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.