sf_other

»

Vilda bettor

1/5
Finns ingen tråd så jag skapar en till mina favvisar.

Jag själv har 3 splendens, falx, dimidiata och de senaste är pallifina.

Mycket olika grader av skygghet och kräsenhet vad det gäller mat. Men de har ju alla sina egna personligheter ?.

Första dagen pallifina kom så var de trötta efter en lång resa. Men dagen efter så gjorde de två hanarna upp om vem som skulle bli herren på täppan.
https://youtu.be/dNXsBiJ9b-s

Efter det var det lungt förutom om betahannen kom för nära alfahanens kruka (han tog den största ?).
Jag vet inte vilken mat de är vana vid så testar med allt möjligt. En del gillar pellets, en del fryst, men alla älskar bananflugor, så måste få tag i en odling till för det går åt...

Lite uppdatering kring pallifina. Några dagar in så har två av dem valt att bli ett par. De jagar iväg de andra när de kommer för nära, inte varje gång men ofta. Imorgon flyttar jag de andra två till ett eget. Jag följde en rekommendation om att låta dem välja sina partners. Jag har inte sett några hugg, bara att de jagar iväg och vill tydligt vara i fred.
Fascinerande beteende då jag aldrig haft mer än ett par vildbettor i samna kar. Hanen patrullerar runt och kikar in i grottor och andra skrymslen, lite som att kolla runt på sitt territorium efter faror.
Kul med lite udda arter! Och gött, mystiskt kar... Ser fram emot fler uppdateringar på dessa! ?
Paren av pallifina har varit skiljda några dagar nu och allt är lungt i karen. Det första paret håller på och flirtar med varandra. Hon simmar förbi honom och vickar på rumpan och han svarar med att skaka på huvet som en indier. Sen så kan de stå och gapa åt varandra. Ser roligt ut ?.

Ett litet klipp på kattskrället och det andra paret:
https://youtu.be/nZMxE1ZtBlg
De är inte ett dugg skygga. De simmar in i handen på mig när jag håller på i karen och har fått klappa på en också.
Så just nu håller det första paret på att leka. Tyckte väl de hade nåt fuffens för sig i kväll. Sen kollade jag och såg att de håller på. Skämdes lite, kändes som jag tjuvkikade på nåt väldigt privat ?. Får se nu vad som händer och om han ruvar äggen som han ska.
Svårt att ta bild på rackarn, som för övrigt heter Leeroy Jenkins. Men här ser man hans puffiga mun ?.
Tror även att falx-hanen ruvar också, men han är så skygg man ser han knappt.
Börjar bli en dagbok här ?. Jag blev inte förvånad att han svalde äggen efter 3 dagar, för tyvärr var jag tvungen att både grovrengöra och ge medicin igår. Tyckte han var riktigt duktig ändå, så jag får vara tålmodig. Honan håller på att få ägg igen, för magen börjar bli riktigt stor. Hoppas de tillfrisknar snart bara. Jag trodde jag hade blivit av med gälmaskarna, men jag tror den kom tillbaka med snäckorna jag stoppade i karen. Så det blir inga snäckor där mer, jag tog ut alla jag såg innan medicinen. En stor jävel är helt borta, vette fan vart den tog vägen. Om den överlever behandlingen får den bli kvar. Tror falxen håller fortfarande.
Spännande att följa! Hoppas det går vägen med medicineringen. ?
Diverse (ibland löjliga) anledningar till att bettor hoppar.

Mina iaktagelser endast!

1). Nytt hem

2). En möjlig måltid som de tycker sig se nånstans.

3). De har fått medicin.

4). De kommer ut ur grotta och ser dig glo in i akvariet.

5). Mumsiga småfiskar i grannakvariet.

6). De blir sura för de inte fick mat när du kom in i rummet.

?. De har många hjärnspöken de där. Och alla är mer eller mindre speciellt knäppa.
Ja, det kämpas med mediciner och vattenbyten och jag vette fan vad. Varje gång jag grovstädar får jag en fisk hoppandes i ansiktet som skvätter ner en med flit. De är ganska tydliga med när de är sura på en ?.

Ja, det kämpas...Jävla fking parasiter! Alla kar drabbades eftersom jag dumpade snäckorna i alla. ?????? Finns inga ord om hur trött och uppgiven man blir ibland. Ena dan verkar firrarna bättre, nästa dag verkar de sämre. Ett steg fram, ett steg bak.
Riktigt kämpigt när de är sura på en ;D
Skrivet av Sydamerika
Riktigt kämpigt när de är sura på en ;D
Tror de bara vill vara i fred just nu men nej, där kommer man med slang och hink och ena och andra. De är sura som citron när man byter vatten numera, haha.
Liten uppdatering om bettorna. Fortfarande upp o ner med hälsan. De verkar klia sig en hel del mindre än förut och Leeroy kör gärna med ett hopp upp i akvarietaket innan han kliar sig mot nåt -.-. Får de inte ont, jävla idioter... ? Hade en amanoräka som hoppade rakt upp i taket och tuppade av. Trodde den var död men den låg avtuppad i typ 5 min och sen piggnade den till. Den fick panik av mina betta dimidiata, vilket var komiskt, för de var de snällaste fiskarna som fanns, och räkan var enorm ?.
Karen luktar mysko... Antar det är medicineringen. Jag tror att allt har avstannat och jag måste starta om karen.
Annars så håller paren ihop som vanligt. De brukar gärna sova i närheten av varandra eller dela kokosnöt.
Hittade denna obskyra krabat sovandes mot rutan i morse när jag tände lampan. När han vaknade och upptäckte det var ljust stack han iväg som en pil ?. Dålig bild och smutsig ruta sorry, men det är ändå storstädning hos dem idag efter jobbet ?. Betta Falx-hane. Jag har inte sett yngel men ska kolla idag. Jag ser de knappt men vet att de lever för maten flrsvinner. Har man tur ser man de fara som pilar för att snappa åt sig.
Skrivet av EdisIvanova
Liten uppdatering om bettorna. Fortfarande upp o ner med hälsan. De verkar klia sig en hel del mindre än förut och Leeroy kör gärna med ett hopp upp i akvarietaket innan han kliar sig mot nåt -.-. Får de inte ont, jävla idioter... ? Hade en amanoräka som hoppade rakt upp i taket och tuppade av. Trodde den var död men den låg avtuppad i typ 5 min och sen piggnade den till. Den fick panik av mina betta dimidiata, vilket var komiskt, för de var de snällaste fiskarna som fanns, och räkan var enorm ?.
Karen luktar mysko... Antar det är medicineringen. Jag tror att allt har avstannat och jag måste starta om karen.
Annars så håller paren ihop som vanligt. De brukar gärna sova i närheten av varandra eller dela kokosnöt.
Hittade denna obskyra krabat sovandes mot rutan i morse när jag tände lampan. När han vaknade och upptäckte det var ljust stack han iväg som en pil ?. Dålig bild och smutsig ruta sorry, men det är ändå storstädning hos dem idag efter jobbet ?. Betta Falx-hane. Jag har inte sett yngel men ska kolla idag. Jag ser de knappt men vet att de lever för maten flrsvinner. Har man tur ser man de fara som pilar för att snappa åt sig.
Räkor som tuppar av, karen luktar och firrarna skvätter ned dig med flit.. Låter som ett eget litet unikt liv i livet så att säga.

Har du aldrig funderat på att byta upp dig till större kar och fiskar?

Du besitter ju det målande/verbala berättandet, det skulle vara intressant om du även avancerade lite vad gäller fiskarter. Inget ont om bettorna dock. Men det skulle vara intressant med typ rockor som hatar en, diskus som gör sattyg osv... ;)

Skrivet av Sydamerika
Räkor som tuppar av, karen luktar och firrarna skvätter ned dig med flit.. Låter som ett eget litet unikt liv i livet så att säga.

Har du aldrig funderat på att byta upp dig till större kar och fiskar?

Du besitter ju det målande/verbala berättandet, det skulle vara intressant om du även avancerade lite vad gäller fiskarter. Inget ont om bettorna dock. Men det skulle vara intressant med typ rockor som hatar en, diskus som gör sattyg osv... ;)

Haha, men bettor är så jävla roliga att ha ju ?. Om jag har dem bitandes i fingrarna vill jag inte ens tänka på vad en bitter oscar skulle göra ?.
Jag har drömmar om channa bleheri men jag har inte plats för fler akvarium just nu. Men blir ett av mina större ledig blir nästa firre en channa. Just nu är jag så jävla trött på yeetande fiskar så jag spyr. Jävla ångest varje dag att kolla att varenda minihål är täckta ?. Och channor är tydligen lika jävla självmordsbenägna...
Bor i en etta, stor etta, men köket har alltid varit en studio för mina hobbies. Numera är det fiskrummet. Hela köket ockuperat av kar.
Jag vill verkligen ha större rovfisk. De verkar väldigt fascinerande. Skulle ha rockor och gärna en större ål. Och en massa andra jag inte minns just nu (jag är på jobbet och hjärnan har slutat fungera). Alternativet att dumpa småkaren och ha ett stort ?.
Skrivet av EdisIvanova
Finns ingen tråd så jag skapar en till mina favvisar.

Jag själv har 3 splendens, falx, dimidiata och de senaste är pallifina.

Mycket olika grader av skygghet och kräsenhet vad det gäller mat. Men de har ju alla sina egna personligheter ?.

Första dagen pallifina kom så var de trötta efter en lång resa. Men dagen efter så gjorde de två hanarna upp om vem som skulle bli herren på täppan.
https://youtu.be/dNXsBiJ9b-s

Efter det var det lungt förutom om betahannen kom för nära alfahanens kruka (han tog den största ?).
Jag vet inte vilken mat de är vana vid så testar med allt möjligt. En del gillar pellets, en del fryst, men alla älskar bananflugor, så måste få tag i en odling till för det går åt...

Märkligt när både alfa och beta i realiteten är bet(t)a-hanar.

Jag tycker iofs bettor är riktigt spännande fiskar, små ja men intressant beteende JA ? när man har flera små akvarium saknar man ett stort! Å vice versa haha. Lösningen är som sagt alltid fler kar och prioritera mer galet i livet ? kul att följa dina uppdateringar.
Sitter och tittar på en Leeroy med puffig mun. De höll på igår, exakt samma tid som senast. De verkar sätta igång ca 19.00 och är klara runt 22.00. Inte illa ?. Jag var inte helt 100 på om de lekte igår, för vattnet är så jävla mörkt man ser inte vad de hittar på i sina krukor och nötter. Men små tecken jag märkt precis innan lek:
De är inte så intresserade av mat, kanske tar några småbitar här och där. Och han börjar följa efter henne vart hon än går för hon börjar nämligen gå husjakt. Hon simmar in i alla grottor och han följer efter tills hon hittar rätt plats (till slut valde hon samma som sist) .
Det andra paret, nja, han är helt klart intresserad för han visar upp sig och kör sin indierdans. Hon är full av ägg men inget intresse för lek. Jag gjorde om grottorna så nu är det massa plats för netflix och chill om de så vill. Hmm, men, inget från hennes sida än. Jag har tyvärr inte så mycket levande mat att ge henne, det blir bananflugor då och då. Honorna får exakt samma mat och samma vattenvärden, löv, extra grejer etc. Har hört att uppfödare separerar dem en vecka ibland för att få det att lyckas, så kanske testar med det.
Inga yngel hos falxen vad jag kunde se. Ah, de får väl överraska en så småningom kanske?.

Ps: kom på varför dessa två akvarier började lukta mysko. Det var för att jag hade i pressad vitlök i deras mat nån vecka sen ??
Det är alltså fisken som har puffiga kinder/mun och inte jag ?. Svårt att ta en bild, han visar sig sällan när han ruvar
Jag lyckades filma honom ?

https://youtu.be/JiJPOTQGebc
Dom är ju lite fulsnygga med sina trynen ? Tycker det är ett riktigt snyggt kar!
1/5
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.