Butiker och grossister

»

Normalt? Att butiker har svårt att svara?

Måste ventilera lite nu...Jag har kontaktat 3 butiker om diverse fiskar att beställa. Inte en enda av dem har hört av sig tillbaka, efter att de kolla upp det. Inte så att de inte har mitt nummer eller annat sätt att kontakta mig...
Jag är inte sån som springer efter nån, kontaktar de inte mig efter de sagt att de ska, kommer jag inte att köpa nåt från dem.
Undrar om det här är ett vanligt beteende inom branschen? Kanske en kund mer eller mindre inte spelar nån roll? Känns kanske oproffsigt, och det är från affärer som har bra omdömen.
Skrivet av EdisIvanova
Måste ventilera lite nu...Jag har kontaktat 3 butiker om diverse fiskar att beställa. Inte en enda av dem har hört av sig tillbaka, efter att de kolla upp det. Inte så att de inte har mitt nummer eller annat sätt att kontakta mig...
Jag är inte sån som springer efter nån, kontaktar de inte mig efter de sagt att de ska, kommer jag inte att köpa nåt från dem.
Undrar om det här är ett vanligt beteende inom branschen? Kanske en kund mer eller mindre inte spelar nån roll? Känns kanske oproffsigt, och det är från affärer som har bra omdömen.
Jag har varit med om liknande i större kedjor, typ arken zoo och liknande skitbutiker ?

I mina lokala zoobutiker som är privatägda och mindre har jag aldrig varit med om att dom inte hör av sig om vi bestämt det.

Verkar tyvärr vara stor skillnad vem man råkar fråga i butikerna...dom större butikerna.

Jag resonerar ungefär som dig. Vill butiken inte sälja till mig vänder jag mig någon annanstans, jag tjatar inte. Deras förlust tycker jag ?
Skrivet av EdisIvanova
Tyvärr känner jag igen mig allt för väl! Börjar också undra om det är vanligt förekommande i branschen. Särskilt när det gäller butiker jag inte brukar ha kontakt med för att beställa fisk. Man skickar Mail eller ringer och det lovas hit och dit sen hör man ingenting. Ofta känns det som man får tjata på den man vill beställa ifrån.

Sen finns det ju såklart butiker som funkar kanon och lyssnar på ens konstiga beställningar??

Det bästa är att hitta en bra LFS och lära känna dom.

Det er helt vanlig beteende i Norje i allafall. Efter at du har frågat gång etter gång om de har hørt noget eller tror de lommer til at skaffa åt dej får du bara som dom i Norje sejer: Vi kan setta dej på en lista = ( du hør inte mer från dom ). Mycket sannsynlig får dom tak i fisken åt dej men av grunner dom inte forteller sejer dom at de inte vet om. Grunner kan vara allt från minsta kjøp av den typ fisk, plats i lådan om dom tar från nån stand etc. Din tråd her i forumet var hela grunnen jag startade mitt firma , enn då man kan inte sammanligna Norje med Sverje då dere får tak/ har lettare tilgång enn oss utanfor EU.
Skrivet av EdisIvanova
av nyfikenhet, kan jag spørra hva slags typ fisk du letar efter?
Skrivet av Datten
Tyvärr känner jag igen mig allt för väl! Börjar också undra om det är vanligt förekommande i branschen. Särskilt när det gäller butiker jag inte brukar ha kontakt med för att beställa fisk. Man skickar Mail eller ringer och det lovas hit och dit sen hör man ingenting. Ofta känns det som man får tjata på den man vill beställa ifrån.

Sen finns det ju såklart butiker som funkar kanon och lyssnar på ens konstiga beställningar??

Det bästa är att hitta en bra LFS och lära känna dom.

Håller med om att de bästa är att lära känna dom väl, att va stammis har sina fördelar ibland. Man blir lite som en säker kund. Har min LFS som är kanon när de gäller å beställa fesk men inte när de gäller friskmat???
Ok, då känner jag mig inte som någon idiot i alla fall, eller att jag inbillar mig. Som svar på vilka så var det olika typer av vilda bettasorter, men eftersom jag inte visste vilka som finns tillgängliga bad jag dem att kolla upp. En var till och med om en order jag gjorde som jag sen inte hörde något om (?), trots att jag ringde dagen firrarna skulle komma då jag inte hörde något från dem och de sa att de skulle ringa tillbaka..men inget telefonsamtal kom.

Nu har jag i alla fall tagit modet till mig och beställt via en tysk transhipper. Han får nästa leverans från Indonesien snart. Jag är ganska nervös, jag har aldrig fått en fisk från utlandet förut.
Intressant tråd, framför allt för min del numera, haha.

Det är nog definitivt skillnad på butik och butik, men även från fall till fall hos alla butiker. Stora butiker som kedjor, typ Arken zoo (är väl kanske inte relevant längre egentligen eftersom de slutat sälja levande djur) är det nog väldigt olika om det finns flera olika som jobbar, och vem som jobbar... En del anställda lägger nog bara din beställning snabbt på minnet och sedan glöms det bort, och där finns ju ingen direkt personlig vilja att verkligen ta tag i det heller alla gånger. Däremot en butik som är privatägd eller som drivs av få personer (speciellt entusiaster), där är nog just den sortens service mycket bättre. I en stor kedja så finns nog inställningen att här "kommer kunderna ändå", medan en mindre butik verkligen måste och framför allt vill följa upp och hjälpa dig få hem just det som du vill ha. Både för att kunden skall bli nöjd, men även för att det faktiskt finns en vilja, en känsla av ansvar och yrkesstolthet i det.

Om jag ser tillbaka på när jag beställt eller efterfrågat fiskar och produkter från butiker så har nog de flesta ändå hört av sig om det dykt upp inom ett rimlig tidspann, typ inom 2-3 veckor. Om jag beställt något som skall komma en viss dag så har jag oftast fått svar så fort butiken själv fått reda på när de kommer/om de kommer. Men jag har bara kollat sånt med "riktiga" akvariebutiker, dvs inga generella djurbutiker. När jag t.ex. hört av mig till Kent som förr drev Nols Ciklidhobby så vet jag att ibland kunde en förfrågan eller beställning försvinna, eller glömmas av. Inte ofta, men någon gång. Då var det inte farligare än att jag påminde eller kollade igen med honom efter ett tag om det dykt upp eller inte.

Nu när jag står på andra sidan av denna frågan (dvs bakom kassan) så kan jag ju bara svara för mig själv. Och man behöver definitivt ett bra system för förfrågningar och beställningar. För dem är många, haha... Samt vara tydlig om fisken/produkten faktiskt finns redo att beställa in, eller om man skall kolla upp om det finns, samt hur återkopplingen skall ske. Alltid ta namn och telefonnummer, och sedan höra av sig som avtalat. Viktigt att man då är överens om att man vill att butiken skall höra av sig oavsett om fisken finns eller inte, eller bara om fisken dyker upp hos en grossist/leverantör. Ett problem jag själv stött på är att vissa leverantörer inte meddelar vad som kommer med i beställningen och inte, förrän samma dag, strax innan eller precis vid leverans. Då blir det lite trist när en kund beställt något, kommit till butiken för att hämta upp det som avtalat, men så visar det sig att den inte finns med (oftast för att den tagit slut). En del leverantörer är dock snabba på att informera om detta, men inte alla, tyvärr.

Oavsett så är det ju alltid viktigt med återkoppling tänker jag... Men det är nog inte alla som tänker på det tyvärr. Men det gäller nog alla branscher. Tror det är ett mänskligt problem mer än att akvariebutiksproblem, hehe.

Hoppas du får tag i dina bettor i alla fall, EdisIvanova ?

På mitt jobb, så skriver vi lappar på alla förfrågningar, och återkopplar när vi har svar. Med andra ord, - dröjer det ett halvår innan vi har tillgång till firren, så hör vi av oss efter ett halvår. Man måste också som kund förstå att det är ofta flera som jobbar på en akvarieavdelning, varav allt möjligt kan uppstå och glömmas bort etc. Därför tycker jag att kunden inte ska skämmas för att själv ligga på lite, om det har gått lång tid tex.
Skrivet av Sydamerika
På mitt jobb, så skriver vi lappar på alla förfrågningar, och återkopplar när vi har svar. Med andra ord, - dröjer det ett halvår innan vi har tillgång till firren, så hör vi av oss efter ett halvår. Man måste också som kund förstå att det är ofta flera som jobbar på en akvarieavdelning, varav allt möjligt kan uppstå och glömmas bort etc. Därför tycker jag att kunden inte ska skämmas för att själv ligga på lite, om det har gått lång tid tex.
Jag er lita enig med det hvis man jobbar tex i akvarie avdeling i et kjede som Arken zoo etc. Men jag er også enig med Hampus i at hvis du er et enkelt individ med din egen affær och entustiast blir allt annorlunda. Då finns det ingen grunn til at noget skulle stoppa kunden få det han eller henne ønskar. DVS hvis man vågar ta inn fisk från andra steder enn "trygga" Imazo eller upåliteliga Jan Olof. EU er geografisk stort och det ligger en hel del andra ( inte små hel ) grossister at bestella från innom EU. Jag får inn många stocks från gross innom EU varje vecka , even jag tar mina inn utenfor EUs grenser. Utan tvil vil du finna fisken(a) du letar efter på en av dom. Om du inte er ute efter sesongbasert ( utanfor sesongen såklart) eller sjeldna typer. SÅ mycket ligger hos personen som eger affæren eller står for innkjøp. 90 % av EUs grossister tar ordre på kun 1 låda , så der finns lita med unnskyldninger.
Vad har kommit fram till är att butiker med fler anställda borde ha bättre och tydligare rutiner kring förfrågningar och beställningar (för de som har någon brist på det så klart ?).
Ska tilläggas att en av butikerna så verkade personalen flamsiga och verkade inte bry sig, och ville avsluta samtalet så fort som möjligt. Självklart kommer jag inte höra av mig till de nåt mer. De andra, njae, kanske nån gång i nån avlägsen framtid ?. Vem vet, de kanske bättrar sig.
Ja tyvärr skulle majoriteten av arkens (eftersom dom redan är "uthängda") personal göra sig lika bra i kassan på Willys, biltema, lokala pizzerian som i deras såkallade zoobutik ? dom säljer ju inte ens djur längre så intresset/passionen för just djur verkar inte behövas. Tragiskt.

Hoppas du hittar vad du söker! ?
Skrivet av HampusH
Intressant tråd, framför allt för min del numera, haha.

Det är nog definitivt skillnad på butik och butik, men även från fall till fall hos alla butiker. Stora butiker som kedjor, typ Arken zoo (är väl kanske inte relevant längre egentligen eftersom de slutat sälja levande djur) är det nog väldigt olika om det finns flera olika som jobbar, och vem som jobbar... En del anställda lägger nog bara din beställning snabbt på minnet och sedan glöms det bort, och där finns ju ingen direkt personlig vilja att verkligen ta tag i det heller alla gånger. Däremot en butik som är privatägd eller som drivs av få personer (speciellt entusiaster), där är nog just den sortens service mycket bättre. I en stor kedja så finns nog inställningen att här "kommer kunderna ändå", medan en mindre butik verkligen måste och framför allt vill följa upp och hjälpa dig få hem just det som du vill ha. Både för att kunden skall bli nöjd, men även för att det faktiskt finns en vilja, en känsla av ansvar och yrkesstolthet i det.

Om jag ser tillbaka på när jag beställt eller efterfrågat fiskar och produkter från butiker så har nog de flesta ändå hört av sig om det dykt upp inom ett rimlig tidspann, typ inom 2-3 veckor. Om jag beställt något som skall komma en viss dag så har jag oftast fått svar så fort butiken själv fått reda på när de kommer/om de kommer. Men jag har bara kollat sånt med "riktiga" akvariebutiker, dvs inga generella djurbutiker. När jag t.ex. hört av mig till Kent som förr drev Nols Ciklidhobby så vet jag att ibland kunde en förfrågan eller beställning försvinna, eller glömmas av. Inte ofta, men någon gång. Då var det inte farligare än att jag påminde eller kollade igen med honom efter ett tag om det dykt upp eller inte.

Nu när jag står på andra sidan av denna frågan (dvs bakom kassan) så kan jag ju bara svara för mig själv. Och man behöver definitivt ett bra system för förfrågningar och beställningar. För dem är många, haha... Samt vara tydlig om fisken/produkten faktiskt finns redo att beställa in, eller om man skall kolla upp om det finns, samt hur återkopplingen skall ske. Alltid ta namn och telefonnummer, och sedan höra av sig som avtalat. Viktigt att man då är överens om att man vill att butiken skall höra av sig oavsett om fisken finns eller inte, eller bara om fisken dyker upp hos en grossist/leverantör. Ett problem jag själv stött på är att vissa leverantörer inte meddelar vad som kommer med i beställningen och inte, förrän samma dag, strax innan eller precis vid leverans. Då blir det lite trist när en kund beställt något, kommit till butiken för att hämta upp det som avtalat, men så visar det sig att den inte finns med (oftast för att den tagit slut). En del leverantörer är dock snabba på att informera om detta, men inte alla, tyvärr.

Oavsett så är det ju alltid viktigt med återkoppling tänker jag... Men det är nog inte alla som tänker på det tyvärr. Men det gäller nog alla branscher. Tror det är ett mänskligt problem mer än att akvariebutiksproblem, hehe.

Hoppas du får tag i dina bettor i alla fall, EdisIvanova ?

Ja det där med att leverantörerna inte meddelar är också ett problem som de borde ta tag i. Hände mig och fick snopet vänta, men de kom till slut i alla fall så det är jag tacksam för ?
Men det skapar frustration både för affären samt kunden.

Verkar vara en global grej bland fiskfolket... Inte bättre är det när man går utanför landet ?. Hur driver folk sina affärer? Det måste ta år innan de skriver kontrakt eller får en överenskommelse med nån ?.
Skämt åsido är jag bara förbannad på tyskar just nu
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.