Hej tänke börja planera lite inför större kar på ovanvåningen. Och tänker att jag ska riva upp golvet och förstärka balkarna i det rum karen står i.
Just nu står där ett 312l och 100l men har tänk ha ett 800-1000l.
Det är träbalkar som går i golv/tak och huset är byggt 99-00.
Någon som har erfarenhet kring detta? Hur tätt behöver man sätta de nya tvärbalkarna.

Skrivet av BaconParadise
Hej tänke börja planera lite inför större kar på ovanvåningen. Och tänker att jag ska riva upp golvet och förstärka balkarna i det rum karen står i.
Just nu står där ett 312l och 100l men har tänk ha ett 800-1000l.
Det är träbalkar som går i golv/tak och huset är byggt 99-00.
Någon som har erfarenhet kring detta? Hur tätt behöver man sätta de nya tvärbalkarna.
Om huset är byggt 99/00 nångång så kan jag tänka mig att du inte behöver förstärka speciellt mycket. Se till att tälla kar mot bärande vägg och över så många balkar som som möjligt så är du safe.
Jag hade aldrig ställt ett akvarium på övervåningen, om det hä der något så har du problem på mer än ett ställe. Dyrt!
Mitt hus, -85, har träbjälklag.
Har ställt allt från 300 till 800 liters på olika våningsplan
Sprid vikten med skiva under och placera när bärande balkar. Yttervägg eller trappa är att föredra.
Vet du om brister eller svagheter så bör du så klart undvika eller åtgärda detta.
Annars brukar jag hänvisa till sunt förnuft. Bokhylla fylld av böcker kan väga bra mycket mer kg/m2 än ett akvarium.

Skrivet av Päran
Jag hade aldrig ställt ett akvarium på övervåningen, om det hä der något så har du problem på mer än ett ställe. Dyrt!
Jajo så är det ju men det är det enda stället jag kan ha de på.