[ATTACH=CONFIG]3241[/ATTACH]
Tjena! Har en rocka nu som jag haft sedan ett och ett halvt år tillbaka och har aldrig haft några problem med den förrän nu. Det började med att den va kinkig med maten för ca en vecka sen, Jag har försökt men fått i den kanske en halv räka. Sen nu ha de bara gått utför. Dom andra fiskarna har varit där i sedan länge och dom är friska. Vad kan de vara för fel. Försöker lägga upp en bild på den och se om ni som kan med rockor kan veta de kan vara?! Snälla hjälp mig om ni kan..!!
Mvh/FC5
Kolla hur den andas, andas den bara ordentligt med en gäl i taget? Min ena har gjort som din 2 gånger nämligen och då har det varit pga gälparasiter. Min var seg på maten för att sedan sluta äta helt, precis som din. Tog ett bra tag innan jag kom underfund med va fasen det var frågan om.
Kolla noga på den en liten stund och se om du kan se om den använder båda gälarna.
Så som det ser ut nu och vad jag kan se så se det ut som det. Vad tyder det på om jag skulle se att den inte gör det eller vad gör att det skulle stämma in med hur den ser ut?!
Dom kan sluta använda ena gälen för att "vila" en i taget om dom har parasiter. Hur är det med övriga fiskar? Rycker dom till lite ibland eller kliar sig lite? Har du släppt i någon ny fisk ganska nyligen? Hur ofta byter du vatten?
Ser inga fel på några andra fiskar vad jag kan se...ska kolla mer o noga ang gälarna..!! I det fallet de skulle vara parasiter vad gör jag då?! Nej det är längesen jag släppte i ny fisk och jag byter en tredje del vatten en gång i veckan. Har gjort lite mindre men tätare nu sen jag såg problem med rockan. Rätt eller fel?!
Det skulle kunna vara stress som gör att den inte äter. Kanterna på disken ser lite skadade ut, är du säker på att dom andra invånarna i karet inte är på rockan?
Jag har försökt hålla koll i princip dygnet runt och kan inte se att någon skulle vara på den och det har aldrig varit nåt problem tidigare.
Ä de parasiter så finns gyrodol2 från JBL, dethar jag använt och det är rockasafe. Alla rockor behöver inte visa speciella symptom på parasiter, men nu när jag kollar noga ser kanten runt rockan vitaktig och skadad ut precis som jerry_ona säger. Va har du för fisk i karet?
Jag har en Arowana på ca 30-35 cm.
Två styck Metae (tro dom heter så Syd amerikanska ciklider) ca 20 cm.
En skednosmal på ca 30 cm.
Och en paque mal på 15 cm.
Metaeerna är jag nästan säker på att om de är nån som är på den är de dom isf. Dom andra ha varit ihop för länge och aldrig varit problem. Metaeerna kom i för ca två månader sen.
Däremot om man se på kanterna på disken på rockan så var det igår ett litet märke som idag har blivit stort väldigt snabbt?!
Ja ciklider och rockor är ingen bra kombination alls. Har du möjlighet att sära på dom? Skulle tro att det är dom som kan vara problemet här.
Om jag inte blandar ihop äpple och morötter så kan väl Metaeerna vara väldigt aggro?
Är dem dessutom 20cm kan de nog vara ganska tuffa av sig.
Har du möjlighet så prova flytta dem till ett annat kar och ge rockan lite lugn och ro.
Är det öppna sår bör du nog salta om du inte har tillgång till medicin just nu.
Skulle även kunna vara panaque som glufsar i sig slemskiktet? Nån med mer erfarenhet av L malar kan nog bekräfta eller dementera det.
Jag skulle isf tro på metaeerna och jag ska pröva att ta bort dom nu direkt.!!! Bara hoppas att om de är dom att de inte är för sent att rädda rockan...:// salt Johan 86?! Pratar vi ektozon då?!
Var jäkligt försiktig med medicin bara för rockor är känsliga för medicin, salt är nog det bästa men ser det bra ut så skulle jag inte lägga i någonting utan bara köra på och ha uppsikt så det inte blir inflamerat eller så.
Jodfritt salt, typ grovsalt funkar.
Syftade på gyrodol2 som du nämnde tidigare Odrie, annars vågar jag inte påstå något om medicin till rockor.
Salt ska inte vara några problem och precis som Odrie skriver så är jodfritt grovsalt kanon.
Skadar inte att ha nån 2kilos påse hemma vid liknande krislägen... :)
[QUOTE=Johan_86;14213]Syftade på gyrodol2 som du nämnde tidigare Odrie, annars vågar jag inte påstå något om medicin till rockor.
Salt ska inte vara några problem och precis som Odrie skriver så är jodfritt grovsalt kanon.
Skadar inte att ha nån 2kilos påse hemma vid liknande krislägen... :)[/QUOTE]
Jaha hehe, ja men det tror jag inte han behöver nu. Tror han ska köra som det är eller med salt som du sa tills det läkt ut. Gyrodol2 är ju bara för invärtes och utvärtes parasiter typ mask och allt va de nu kan vara. Jag kör en kur om året då det tillkommer lite fisk titt som tätt, eller om jag ser att fiskar kliar sig och rycker mer en vanligt.
Jag plockar bort fiskarna idag och kolla hur rockan reagerar när dom är borta. Men som sagt är det någon fisk som är på den så är det till 100 % på dom...!!! Känns som jag behöver få i den mat med ganska snabbt nu. Någon som har bra tips på att få igång den snabbt?!
Den behöver kanske lite tid innan den börjar käka igen men den såg ju inte så smal ut så det är nog ingen fara. Vad brukar du ge den?
Brukar variera lite mellan räk mix och vanligt skalade räkor. Det äter den med god aptit...!!! Förslag på annat som ni brukar ge som funka bra?!