Hejsan,
Har marblerockor som jag tycker äter dåligt och gräver ner sig i sanden stundtals. PH-värdet är på låga 6, men efter vattenbyte går det upp till 7-7,5 (KH ca 3). Sjunker sedan till 6 igen. Kan dessa variationer påverka rockorna och vilket PH är idealiskt för dom? Övriga fiskar är det inga konstigheter med. Är det en bra idé att tillsätta bikarbonat?
Filtrerar med två Eheim 2080 med tillhörande filtermedia, samt ett Eheim 2252.
Många frågor till expertisen här, men tips emottages tacksamt!?
Ph-sving påverkar absolut rockor. Dom blir stressade av det. Du behöver buffra ditt vatten så du håller ett stabilt ph. Bikarbonat, snäckskalskross, korallkross eller kalciumkarbonatsand sen bör du utöka filtrering. Hur ser dina vattenbyten ut?
Har senaste veckan bytt 30% varannan dag. Kanske borde hälla i bikarbonat för det blir aldrig högre än 7,5 med det? Problemet är väl att det ska vara konstant.

Skrivet av thomskepp
Har senaste veckan bytt 30% varannan dag. Kanske borde hälla i bikarbonat för det blir aldrig högre än 7,5 med det? Problemet är väl att det ska vara konstant.
Du vill ha ett stabilt vatten. om du så har 6.5 konstant så spelar det ingen roll. Du behöver buffra ditt kh . Sen bör du öka betydligt mycket med dina vattenbyten med. Jag byter 80% två gånger i veckan.

Skrivet av thomskepp
Tro bikarbonat går upp till 8 eller 8.1.. efter de höjer den bara kh.
Men bikarbonat är en kortsiktig lösning om man vill köra barbotten annars kasta i nåt av de Tobias nämnt
Jag kör korallsand inblandat i min övriga sand.
Det låter som att du har kommunalt vatten som buffras upp för att inte slita.på ledningarna men som är mjukt så att pH sjunker efter några timmar i karet.
Skulle du köra korallsand så buffras det upp och hållas stabilt mellan bytena.
Tänk på att korallsanden förbrukas så du behöver fylla på med jämna mellanrum.
Ja, min första ordentliga PH-krasch efter över 30 år som akvarist…? Men nu är korallgrus beställt och innan jag får hem det ca 30% vattenbyte dagligen. Eller har ni ytterligare tips som panikåtgärd? (Har ej hällt bikarbonat då risken finns att det förvärrar ännu mer).
Har tyvärr varit naiv och trott att det inte skulle hända mig , men förmodligen hände något är jag rengjorde båda ytterfiltrena samtidigt. Hoppas innerligt att de deppiga rockorna överlever detta…
Stort tack till @tobiassorensen för bra råd!?

Skrivet av KristianE
Jag kör korallsand inblandat i min övriga sand.
Det låter som att du har kommunalt vatten som buffras upp för att inte slita.på ledningarna men som är mjukt så att pH sjunker efter några timmar i karet.
Skulle du köra korallsand så buffras det upp och hållas stabilt mellan bytena.
Tänk på att korallsanden förbrukas så du behöver fylla på med jämna mellanrum.
Vilken korallsand använder du?

Skrivet av thomskepp
Ja, min första ordentliga PH-krasch efter över 30 år som akvarist…? Men nu är korallgrus beställt och innan jag får hem det ca 30% vattenbyte dagligen. Eller har ni ytterligare tips som panikåtgärd? (Har ej hällt bikarbonat då risken finns att det förvärrar ännu mer).
Har tyvärr varit naiv och trott att det inte skulle hända mig , men förmodligen hände något är jag rengjorde båda ytterfiltrena samtidigt. Hoppas innerligt att de deppiga rockorna överlever detta…
Stort tack till @tobiassorensen för bra råd!?
Jag kör brunskalk från granngården. Rent svenskt kalciumkarbonat ?
Hur fördelar du det i karet?

Skrivet av thomskepp
Hur fördelar du det i karet?
Bara öser i. Rockorna löser resten. Körde i 60kg sist.

Skrivet av faltaren
Bara öser i. Rockorna löser resten. Körde i 60kg sist.
Hur ser det ut i karet? Vi skulle ha haft mer snart :)

Skrivet av JohanAntonsen
Hur ser det ut i karet? Vi skulle ha haft mer snart :)
Ser ut som småsten i sanden.

Skrivet av thomskepp
Korallsand buffrar pH upp till drygt 7 sen slutar det att lösas upp.
kH vet jag inte riktigt var man hamnar, men det stiger ju också. Det är ju en positiv sak då det stabiliserar pH.
Men du bör fylla på med sand i samband med ett stort vattenbyte. Har du ammonium i karet och pH stiger så omvandlas det till ammoniak.
Ammoniak är betydligt giftigare i lägre koncentrationer, så då kommer troligen fiskarna att börja simma ryggsim.
Och där lämnade även marblehonan in.? Blev en minst sagt dyrköpt läxa detta. Har nog haft hybris gällande vattenkvaliteten och inte minst PH/KH-svängningar och nu gäller det att få ett stabilt vatten igen, bryta ihop och försöka komma igen…
Men även dåliga erfarenheter lär man sig alltid något av.
Behöver råd:
Efter att vattenvärdena har blivit stabila (trodde jag) efter PH-kraschen införskaffades två små hybrid hystrix/minimarble-valpar förra veckan. Nedgrävda till viss del, och har ätit lite musslor men har varit relativt loja. I dag resulterade det i death-curlsymptom på ena hanen som därefter somnade in?
Vet inte om jag fortfarande har ostabilt vatten, men värdena ser ut enligt följande:
PH: 7,5-8 (buffrar med korallgrus)
KH: 4
Nitrit: Under 0,05
Nitrat: ca10
Ammonium: Under 0,05
Antal liter: 900
Filtreringen: 2xEheim 2080 +2252 innerfilter
Har relativt liten belastning.
Är valpar extra känsliga för stress mm, eller har jag fortfarande dåligt vatten?