Akvarium och teknik

»

Hjälp o inspiration för plywood kar

1/2
Tjenare tjejer och killar.
Jag behöver hjälp med ett bygge jag kommer göra lite längre fram.
Har planer att bygga ett plywood kar och då behöver hjälp o inspo om vad som är bästa epoxy eller gummi matta eller dylikt.
Kommer köra på L200cm B100cm H60-80cm vet ej höjden än.
Behöver lite förslag på framrutan hur många mm den behöver va? Har gammalt 720 kar med 12mm ruta om man då kan använda eller ej?
All hjälp och inspiration är varmt välkommen.

Love and rock(a) on??
Skrivet av Imriis
Tjenare tjejer och killar.
Jag behöver hjälp med ett bygge jag kommer göra lite längre fram.
Har planer att bygga ett plywood kar och då behöver hjälp o inspo om vad som är bästa epoxy eller gummi matta eller dylikt.
Kommer köra på L200cm B100cm H60-80cm vet ej höjden än.
Behöver lite förslag på framrutan hur många mm den behöver va? Har gammalt 720 kar med 12mm ruta om man då kan använda eller ej?
All hjälp och inspiration är varmt välkommen.

Love and rock(a) on??
Skulle säga med dom måtten så lönar de knappt sig att bygga i trä. Glas till ett sånt kar kostar inte allt för mycket.
Som Tobbe säger.
200x100x60 kostar i vanligt 12mm glas 5500kr+ frakt från Polen, en slant till från Tyskland som är lite smidigare.

200x100x80 kostar i vanligt 15mm glas 8850kr+ frakt från Polen.

Definitivt inte värt att bygga en plywood burk i dom storlekarna.

Nöjer du dig med 200x100x60 så kan du ju återanvända fram och bakruta från ett 720l och köpa botten och sidor och limma ihop, eller skrota t.ex. ett 540l och ta sidorna så saknar du bara botten, vilken du i och för sig kan fixa om du hittar ett till 720 så kan du få ihop en botten med skarvar.

2st 720L + ett akvarium 120cm långt eller längre och 60cm högt så kan du bygga ett 200x100-120x60 ;)
Skrivet av JohanAntonsen
200x100x60 kostar i vanligt 12mm glas 5500kr+ frakt från Polen, en slant till från Tyskland som är lite smidigare.

Nöjer du dig med 200x100x60 så kan du ju återanvända fram och bakruta från ett 720l och köpa botten och sidor och limma ihop, eller skrota t.ex. ett 540l och ta sidorna så saknar du bara botten, vilken du i och för sig kan fixa om du hittar ett till 720 så kan du få ihop en botten med skarvar.

2st 720L + ett akvarium 120cm långt eller längre och 60cm högt så kan du bygga ett 200x100-120x60 ;)
JohanAntonsen bygg några
Ja tar ett.??
Skrivet av JohanAntonsen

Är det inte värre än så i pris? Vad är där för leverans tid?
Eller är det den nissen som är så svår att nå?
Skrivet av FredrikÖsterby
Är det inte värre än så i pris? Vad är där för leverans tid?
Eller är det den nissen som är så svår att nå?
Nej han har bra priser men lång leverans. faltaren djr83 ni har kar från polen. Erfarenheter?
Skrivet av TobiasKing
Nej han har bra priser men lång leverans. faltaren djr83 ni har kar från polen. Erfarenheter?
Då är det han jag tänkte på, aldrig hört något pris från han men är ju vettigt isåfall ? synd med leverans tiden bara hörde nåt om nästan 1 år i någon salt grupp det senaste
Då är det han jag tänkte på, aldrig hört något pris från han men är ju vettigt isåfall ? synd med leverans tiden bara hörde nåt om nästan 1 år i någon salt grupp det senaste
Jo jag tänkte beställa ett kar av honom nångång nästa år.
Skrivet av TobiasKing
Lång leveranstid och mycket osäker kommunikation. Men i slutändan var ju glaset mycket bra och till riktigt bra pris.
Det största problemet var nog osäkerheten när det skulle komma, så när det väl dök upp så var det en lördag kl 22. Inte helt lätt att få tag i nån som kunde lyfta av glaset från lastbilen.

Jag skulle rekommendera att man har enkel tillgång till en truck om man beställer något därifrån.
Ett gott alternativ annars är ju Tyskland och diamanten. Vettiga priser men vet mindre om kvalité å finish. DavidEk har väl haft ett därifrån?
Skrivet av ChristofferJonsson
Ett gott alternativ annars är ju Tyskland och diamanten. Vettiga priser men vet mindre om kvalité å finish. DavidEk har väl haft ett därifrån?
Allt är relativt, men när jag frågade på glaspriser för mitt kar hos diamant så fick jag en offert på 40000 ungefär. Min lokala glasmästare sa att jag skulle slå till för det var mycket billigare än vad han kunde erbjuda. Slutligen blev det polacken för 26000 inkl en sump.
Kvalitén hos diamant är väl dock inget att klaga på vad jag vet.
Kvaliteten från diamanten var riktigt bra, särskilt om kan tittade på hur silikonet var lagt och jämförde med dussinhelglas från Imazo eller Juwel.

Sen så lär det nog vara rätt billigt att köpa i Sverige också om man nöjer sig med 12mm och float. De ”stora” näthandlarna kan ju ge ett bra pris på glas, och frakten blir typ samma som från polen/Tyskland.
Skrivet av TobiasKing
Jo jag tänkte beställa ett kar av honom nångång nästa år.
Får hålla koll i din tråd då ??
Får bli det i framtiden till huset ☺️
Skrivet av djr83
Allt är relativt, men när jag frågade på glaspriser för mitt kar hos diamant så fick jag en offert på 40000 ungefär. Min lokala glasmästare sa att jag skulle slå till för det var mycket billigare än vad han kunde erbjuda. Slutligen blev det polacken för 26000 inkl en sump.
Kvalitén hos diamant är väl dock inget att klaga på vad jag vet.
För mig som inte har Sten koll på dig hur stort kar har du?
Låter som något för framtiden iallafall ☺️
För mig som inte har Sten koll på dig hur stort kar har du?
Låter som något för framtiden iallafall ☺️
Ca 3,3 kubik och 720 liter sump, allt köpt från Polen. Men det är limmat på plats här. Kolla in min byggtråd! ?
Skrivet av ChristofferJonsson
Kvalitet och finnish är det finaste jag skådat. Mitt 200*120*80 var från diamantaquarien. Mailkontakten var lite si o så men leveransen gick smidigt
Skrivet av djr83
Ca 3,3 kubik och 720 liter sump, allt köpt från Polen. Men det är limmat på plats här. Kolla in min byggtråd! ?
Lagom stort då i glas ??
Blir att läsa igenom den här med ?
Skrivet av BSE
JohanAntonsen bygg några
Ja tar ett.??
Gräv fram några helglas kar åt mig och välj en storlek så bygger jag ett åt dig :)

Angående Polen så vet jag inte om jag skulle rekommendera någon att handla just från honom om man nu inte har tid att vänta ett år och inte bryr sig om när det kommer ? men det var mest för att lägga fram några priser
Skrivet av JohanAntonsen
Gräv fram några helglas kar åt mig och välj en storlek så bygger jag ett åt dig :)

Angående Polen så vet jag inte om jag skulle rekommendera någon att handla just från honom om man nu inte har tid att vänta ett år och inte bryr sig om när det kommer ? men det var mest för att lägga fram några priser
Du e snäll du JohanAntonsen?
??.
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.