Hej allesammans!
Jag har inte haft något akvarium under många år nu tyvärr och det är inte för att jag inte har velat men helt enkelt inte haft möjlighet att ha akvarium.
Nu har jag dock spenderat sommaren på mitt landställe l lung och ro och lyckades hitta ett litet akvarium på en secondhand butik.
Så nu har jag startat ett litet Svenskt biotop akvarium som bara är igång medan jag är här och jag tänkte dela med mig av de arter jag har lyckats hitta här i sjön.
De arter jag lyckas fånga är:
Gädda 7-8cm
Lake 10cm
Bergsimpa 7cm
Elritsa 5-8cm
Sen finns det såklart andra arter jag har fått på spö men de tillhör fisketråden

Skrivet av KarlOlsson
Hej allesammans!
Jag har inte haft något akvarium under många år nu tyvärr och det är inte för att jag inte har velat men helt enkelt inte haft möjlighet att ha akvarium.
Nu har jag dock spenderat sommaren på mitt landställe l lung och ro och lyckades hitta ett litet akvarium på en secondhand butik.
Så nu har jag startat ett litet Svenskt biotop akvarium som bara är igång medan jag är här och jag tänkte dela med mig av de arter jag har lyckats hitta här i sjön.
De arter jag lyckas fånga är:
Gädda 7-8cm
Lake 10cm
Bergsimpa 7cm
Elritsa 5-8cm
Sen finns det såklart andra arter jag har fått på spö men de tillhör fisketråden
Kul projekt och Riktigt fint med svensk biotop! Klarar de högre temp bra?

Skrivet av Datten
Kul projekt och Riktigt fint med svensk biotop! Klarar de högre temp bra?
Nej det gäller att ha kolla på temperaturen, jag gör dagliga vatten byten med kallt vatten och har fönstret öppet bredvid akvariet. I början märkte jag att fiskarna andades lite väl tungt men nu så är det på en normal nivå.
Framförallt laken är känslig för höga temperaturer så om jag skulle ha den långsiktigt så skulle jag behöva köpa en kylare.
Något jag tycker är intressant är att se hur elritsorna äter, något som kanske inte borde förvåna mig men gör det ändå är att de äter av sötvattenssvampen (Spongilla lacustris) jag har i akvariet. Karet är ju ett biotop och trotts att det är litet så kommer det naturliga beteendet fram från vissa av arterna.