Tjena! Som rubriken lyder så är jag ute efter nån sorts stimmfisk som skulle kunna gå ihop med stingrocka och bengäddor.?
Tänker att dom ska kunna hållas hela sin livstid i detta karet, någon sorts silverdollar kanske, vill hälst att dom ska stimma lite så det inte är en tetra i var sitt hörn lixom..?
Har även tänkt på sprutfiskar men Toxotes blythii till exempel blir ju bara 10cm och då blir jag lite nervös över att bengädderna kommer kunna plocka dem efter ett tag..
Färg o form spelar ingen roll, bara satt det är något som rör sig runt i karet, öppen för förslag har inga jättestarka åsikter kanske finns nått annat som är livligt som rör sig som kan se bra ut men ska hälst vara fisk som vill vara i grupp.???
(Kollat artregistret men svårt att komma fram till något)
Toxotes siamensis blir runt 20cm om det är sprutfisk du vill ha. Men de stimmar väl inte särskilt
Kolla upp Dawkinsia. Rolig fisk!

Skrivet av TobiasKing
Instämmer med
Sjebbe. Har ett stim dawkinsia filamentosum som är helt underbara. Ständigt i rörelse. Blir skapliga i storlek och är förbannat snygga
Okej, värkar sim en trevlig firre faktiskt?? vad går dom med för annan fisk om man får fråga?
12cm känns kanske lite på grensen kanske, vill hälst inte att dom blir mat, vet inte hur fort dom växer på sig heller??
Kommer ju uppgradera karet om 1-2 år så något som inte växer super fort kan ju oxå gå, kommer bli en kubik tank framöver kanske 1400l.

Skrivet av Lundin67
Okej, värkar sim en trevlig firre faktiskt?? vad går dom med för annan fisk om man får fråga?
12cm känns kanske lite på grensen kanske, vill hälst inte att dom blir mat, vet inte hur fort dom växer på sig heller??
Kommer ju uppgradera karet om 1-2 år så något som inte växer super fort kan ju oxå gå, kommer bli en kubik tank framöver kanske 1400l.
Kan säga att det ska mycke till för en gar att ta en filamentbarb då dom ständigt är i rörelse. Just mina går med hantelciklider, jordätare och lmalar

Skrivet av TobiasKing
Kan säga att det ska mycke till för en gar att ta en filamentbarb då dom ständigt är i rörelse. Just mina går med hantelciklider, jordätare och lmalar
Ja okej så dom rör sig även på natten då alltså? Inte dålig pondus isf haha. Blir å testa ett gäng då framöver?

Skrivet av Lundin67
Ja okej så dom rör sig även på natten då alltså? Inte dålig pondus isf haha. Blir å testa ett gäng då framöver?
Även när mitt kar är nersläckt så simmar dom på friskt.
Mina filamentosabarber var nog 15 cm iaf. Livlig som håller sig i mitten och toppen på karet.
Gick med ormhuvufisk, dats och en Aro bland annat.
Rockor tar ju ibland stora ciklider. Äter det som den vill och sen lämnar resten. Inte många djur som kan tar sig ut när den hamnat under en rocka som bestämt sig.
Det finns alltid en risk med andra ord.