Rockor

»

Potamotrygon Scobina

Eftersom jag uppskattar min scobina så mycket så ville jag ha en tråd just för honom.
Skrivet av HampusSkoglund
Eftersom jag uppskattar min scobina så mycket så ville jag ha en tråd just för honom.
Jo du!
Ett par av dem ??
Skrivet av BSE
Jo du!
Ett par av dem ??
Det hade jag inte tackat nej till!
Skrivet av HampusSkoglund
Det hade jag inte tackat nej till!
Nej det kan jag ju hålla med om.
Hade ett P. Scobina par för tio år sedan, trevliga små gynnare men de fick tyvärr flytta alltför tidigt då det visade sig att en svart diamant ville flytta in i min balja. Postar ett par bilder på dem iaf!
När vi pratar Scobina.. Stämmer det att de blir lite mindre än övriga rockor?
Skrivet av Mara
Hade ett P. Scobina par för tio år sedan, trevliga små gynnare men de fick tyvärr flytta alltför tidigt då det visade sig att en svart diamant ville flytta in i min balja. Postar ett par bilder på dem iaf!
Riktigt synd att de fick flytta! Vilka skönheter!
Skrivet av Sydamerika
Mindre ja men inte jätte mycket tyvärr! 46cm är den förväntade storleken enligt rovfisk art register :)
Skrivet av Sydamerika
Ja, det är en av de mindre arterna. Men det behöver ju inte betyda att de inte kan bli ganska stora :-D
Skrivet av Mara
Ja, det är en av de mindre arterna. Men det behöver ju inte betyda att de inte kan bli ganska stora :-D
Så sant som det är salt :)
Helt rätt HampusSkoglund! ? Riktigt läcker!
Mer scobinas åt folket alltså... Så sjukt fina rockor! Och nej, de ska inte bli fullt så stora som många andra rockor. Om det är fler där ute som har scobinas så får ni ju posta dem här i den officiella scobina-tråden.

Mara den där rockan alltså. Undrar om det verkligen är exakt samma art som de scobina vi ser i hobbyn. Det är ju en jäkla djungel där ute med arter och underarter, och jag har nog aldrig sett någon scobina vara en i närheten av den där. Tycker inte ens mönstret är riktigt likt. Fast det är klart, mönstret kan ändras väldigt mycket när / om de nu blir så där stora... Den o-identiferade arten "snow leopard" eller "sp. xingu" och den identifierade P. orbignyi är ju båda väldigt lika scobina, och jag tror de är ganska nära relaterade alla tre. Lite som motoro / "marble" motoro / "sp. mantilla", samt eventuella naturliga hybrider.
Man får tänka på perspektivet på den bilden med även om rockan ser vansinnigt stor ut vid första anblick. Men det är nog en väldigt gammal fisk. Jämför med vilka leopoldis de dragit upp så tror jag inte att det är en omöjlighet med rejäla scobina heller.
Skrivet av Mara
Man får tänka på perspektivet på den bilden med även om rockan ser vansinnigt stor ut vid första anblick. Men det är nog en väldigt gammal fisk. Jämför med vilka leopoldis de dragit upp så tror jag inte att det är en omöjlighet med rejäla scobina heller.
Jo, givetvis. Men oavsett perspektivet på den bilden så är det där en väldigt stor rocka! Säkert gammal också som du säger. Och jo, det är nog så med väldigt många arter som inte är så vanliga i hobbyn eller som inte funnits med så länge än.. Många blir nog större än vad vi vet idag, med rätt förutsättningar.

Nu ser jag det som en utmaning istället! Jag vill dra upp en scobina i den sizen du postat här. ?
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.