Filtrering och vattenkemi

»

Blanda sötvatten till bräckt vatten

Hej!

Jag är ny på denna sidan och i akvarievärlden. Har skaffat mig en Tetraodon lineatus (Fahaka puffer) sedan några månader tillbaka som verkar trivas super i vårat vatten. Har nu även skaffat en Gymnothorax tile (sötvattensmuräna) och dom i affären sa att dom gärna vill ha lätt bräckt vatten (vilket fahakan också vill ha).

1. Har googlat sönder fingrarna efter hur hög salthalt fahakan vill ha, någon som vet?
2. Hur blandar man till bräckvattnet? Har köpt grovkornig salt utan jod i vanlig butik, kan man använda det? Är det bara att "blanda i" vanliga vattnet innan man häller på i akvariet? Måste man flytta fiskarna eller kan man göra det med dom i?

Tacksam för svar!

/Blåsfisken Bullens mamma

Välkommen!

Kul fisk med mycket personlighet :)
Fahakan kommer från Nilen så den är till 99% en sötvattensfisk till skillnad från många andra kulfiskar.
Så i detta fallet skulle inte jag rekommendera annat än 1-3 dl salt /100 liter vid sjukdom eller efter annan obalans i karet.
Om du inte reda gör så mata gärna med mat från frysdisken som fortfarande har skalet på emellan åt. Det hjälper att nöta ner tänderna.

G.tile däremot vill gärna ha över 3 dl salt / 100 liter vatten. Bräckt vatten ansens vara mellan 0.5 - 3% i salthalt.

För att mäta salinitet kan man använda sig av en Hydrometer.
https://www.dogman.com/se/sera-hydrometer-saltmatare-914439?utm_source=kelkoose&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Sera+Hydrometer+Saltm%C3%A4tare&from=kelkoo&gclid=Cj0KCQjwna2FBhDPARIsACAEc_V7Ymah27oxcD2UqVpAeh_ouI99CGFwwz864fFSmjtxHt5KRIaWp-QaAjySEALw_wcB
Hej!

Tack för svar! Ja, hela familjen är verkligen kär i vår lilla sociala Bullen. ?
Dom verkar än så länge gå bra i hop så vill helst försöka ha dom i samma kar. Ska köpa ett 500 liters i dagarna, hade du kört på 10 dl på 500 liter för att få hitta någotsånär mellanting som kan funka för båda?

Har introducerat 1 dl salt för dom i mitt nuvarande 100 liters utan problem, hur länge skulle du vänta innan du lägger till ytterligare 1dl till?

/Bullens mamma
Välkommen! Kul med kulfisk! ?

Som Sjebbe säger så är fahaka en rent sötvattenslevande art, vilket innebär att den inte gör sig så bra i bräckt vatten. Däremot klarar den, och i princip alla sötvattensarter ändå en viss salthalt. Uppåt 3 dl/ 100 liter är ingen fara, högre salthalt går också bra men då rekommenderas kortare perioder, t.ex. saltbad vid sjukdom/skador.

Och som redan nämnts så är G. tile en bräcktvattensart som tyvärr ofta säljs felaktigt som sötvattenslevande. De kan leva i sötvatten ganska länge, flera månader "utan problem". Men till slut börjar hälsan tryta och den kommer tyna bort och dö i förtid, garanterat. Om du kör i "lite" salt för att mötas på mitten så kan jag tänka mig att den säkert klarar sig längre än i rent sött, men jag misstänker att den inte blir lika långlivad som den hade blivit i bräckt vatten. Jag skall inte ta gift på det, men det känns ganska logiskt i mina öron i alla fall. Vissa fiskar, t.ex. Datnioides polota och Poecilia sphenops tenderar att klara sig väldigt bra både i sött och bräckt, och t.o.m rent saltvatten. De verkar, vad jag vet, inte vara så känsliga för varken eller... Men vad jag vet så är G. tile en sådan art som är känslig om den inte får rätt salthalt. Annars hade de inte tynat bort vid för lite salthalt i vattnet tänker jag.

Du kan öka salthalten ganska snabbt hos sötvattensfiskar. Däremot bör du vara försiktig om du ska minska salthalten, då bör du göra det under några dagar. De har lättare att gå från sött till saltare vatten än tvärtom. Minns inte den fysiologiska biten helt, men det har med deras osmosreglering att göra.

Jag hade personligen inte kört något mellanting med salthalten, jag tror inte det blir särskilt bra. I så fall hade jag hellre gett muränan ett eget kar där du kör bräckt, och ger fahakan 500 liters karet för sig själv. Jag hade nig inte heller litat på fahakan tillsammans med muränan i längden... Att de fungerar bra i några veckor eller månader är inte någon garanti för att inte fahakan en dag biter av muränan på mitten, tyvärr.
Inne på HampusH spår med. Troligt scenario är att karet blir för salt för fahaka men för sött för muränan.

Blir ingen bra kombo för någon. Men fiskarna individuellt är tillräckligt häftiga för ges var sitt anpassat kar tycker jag ?
Tack så mycket och stort tack för era svar!

/Bullens mamma
Skrivet av UlrikaUllisEriksson
Tack så mycket och stort tack för era svar!

/Bullens mamma
Inga problem! Lycka till. Uppdatera oss gärna med bilder på fiskarna sen, om du känner fört! ?
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.