Mitt ena filter har börjat låta som en riktig stenkross går och pumpar så där men vad är det som man brukar behöva byta ut på filtrens?
Skruva loss pumpmotorhuset från baljan och se om impellern är hel, är den inte det är det den du behöver byta ut:p
Annars kan det vara grus/sand som virvlar runt nere kring impellern som gör ljudet. Det måste du plocka bort.
Så börja med att undersöka det.
Tyvärr hjälpte det inte med rengöring :( kan det vara denna http://www.pwss.se/product.php?productid=7948&cat=843&page=1
Ja det är just den, om impellern ingår. Den sitter ihop med axeln och drivmagneten i ett stycke har jag för mig.
Men då borde du sett om den är trasig.
Är den inte trasig är det nog inte där felet ligger.
Det går även att öppna motorhuset på fx5an efter att du skruvat loss det, tror det är typ 4 skruv med T6 eller T8 torxbits.
Detta efter att du lossat motorn från "tunnan" med de fyra stjärnskruven.
Har du garanti kvar? Skruva inte i onödan då.
Men som sagt, om något är trasigt bör det gå att se.
Den är hel men axeln glappar lite och om man startar den så är det som om den hackar fram känns som att det är något men magneten för när man tar ut axeln och startar låter det inget ifrån motorn
Okej, låter som du hittat felet då:)
Tur att reservdelarna är billiga iaf!
Funkade kanon med bytet av magnetaxeln så nu pumpar den och går för fullt igen och aldig varigt så tyst som nu inte ens den nya som står bredvid går lika tyst
Gött!:)
Känns bra men ska nog höja insuget lite för jag tror sanden är det största orsaken till haveriet
Har för mig att jag läste nån rekommenderad insugshöjd i manualen...
[QUOTE=Billy.G;14616]Känns bra men ska nog höja insuget lite för jag tror sanden är det största orsaken till haveriet[/QUOTE]

Jag fick precis bevittna exakt samma symptom som du hade pga sand, filterkorgen / silen hade åkt ner i sanden och den stog och sög sand från botten... FX 5:ans motor knastrade och lät inte så glad, skruvade av motorn från tunnan och sen torxen, där kom ut en hel del söndermalet skit...

Får ta och beställa ett impellerkitt från pwss idag så jag kan använda pumpen igen, känns jobbigt när en sådan viktig sak havererar för galna fiskar simmar in i filterkorgen / silen så sugpropparna lossnar :sad:
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.