Bilder och filmer

»

Mitt akvaristiska liv i bilder

1/5
Tjena alla! :)

Jag kände för att visa i bilder lite vad jag haft och gjort genom åren.

De flesta bilder är färska, men några är lite äldre.

Hur som helst så är det i denna tråd jag kommer uppdatera när jag skaffar ny fisk!

Jag har precis gjort mig av med massa fisk i förmån för ny ännu mer spännande fisk.

Har sammanlagt ca 1.600 liter att fylla upp här hemma.

Jag gillar ju Sydamerika, så jag siktar främst nu på att införskaffa vildfångad diskus, malar till min minsta tank och sedan kanske rockor till min största tank.
Kul! Hoppas du har orken att fylla stora karet snart :) kommer följas:)
Håller på att sceapar mitt 540. Eftersom det är ett öppet kar så tänkte jag ha lugna firrar här i. Blir nog enbart röd turkos diskus i ett stadigt antal, om ingen har nåt bättre förslag? Vad tycker ni om utformningen hittills?

De blå partierna ska täckas med terrarieplastväxter med sugkoppar.

Teknik: kraftig filterhörna, jägervärmare, 2 st små moving bed filter ska i också, 4 st lysrör.
https://youtu.be/44NKgLZ5lnc

Vieja Melanura :)
Fick hem dessa Vieja Melanura idag, som videon i senaste inlägget visar. Sjebbe kanske vill lära mig lite utförligare om dessa vackra fiskar? Hur har du fått lek på dina, osv? Ett av paren ska uppåt i landet om några veckor, jag ska behålla ett par :)

Videon är precis efter inkoppning och transport, så färgmässigt kanske de ha ännu mer att ge!? :)

Älskar de redan hur som helst.
Kul!

Jag skulle sammanfatta det så här.
Dra upp dom till +12-13 cm och låt dom bilda par.
Höj tempen till 28-29 grader och mata hårt, lite två ggr per dag ca.
Detta gör du tills dom mattas av och inte är lika "på" maten. Sluta mata och håll upp med stora delvattenbyten. Kanske 1-2 veckor, låt tempen ligga kvar högt. Men håll koll på vattnet, blir det för dåligt så byt.

Sen gör du ett stort vattenbyte. 80-90 % och fyll på med 23-24 grader. Och börja mata igen och byt vatten som vanligt.
Till slut lägger dom en kaka.

Med andra ord, simulera regnperioden. Men glöm inte tiden innan, då dom äter upp sig.
https://youtu.be/WvEIWw6SVb4

Manacapuru Redbacks / Svartvatten.

Hämtade dessa firrar igår :)
Fick hem dessa idag
När Melanura/"Synspilum" får guldgula ögon - är det en typ av förberedelse för lek? Jag tror att jag har läst det nånstans!? Det är bara alfaparet som har guldgula ögon just nu plus att alfahanen är på den andra hanen som attans hela tiden och jag inbillar mig att honan ser lite romstinn ut... Jag vet att det inte är optimalt att hålla två par tillsammans, men ena paret ska alltså uppåt i landet så snart som möjligt! :)
Honor och hanar har olika färg på ögonen.
Är så glad :) Kom över en riktig retrogrej idag :) Inofficiellt så tävlar jag med HampusH om vem som har mest/bäst/äldst gamla akvariegrejer :) Fast Hampus kanske är mer inriktad på tidsskrifter?
Skrivet av Sydamerika
Är så glad :) Kom över en riktig retrogrej idag :) Inofficiellt så tävlar jag med HampusH om vem som har mest/bäst/äldst gamla akvariegrejer :) Fast Hampus kanske är mer inriktad på tidsskrifter?
Haha! Coolt! Jag samlar mest på tidskrifter, tidningar och böcker som är akvarierelaterade, yes.. Såna där gamla prylar, fortfarande i sin förpackning, stöter jag väldigt sällan på. Men hade jag gjort det hade jag antagligen köpt den. ?
Då har man varit och hämtat upp lite hassel :) Blir nog kul att inreda med!
En fråga.. Är det någon som vet om jag kan slänga ned dessa direkt i karet? Måste de torka? Ska jag skala bort barken? Har L-114 och Vieja Synspilum i karet...
Skrivet av Sydamerika
En fråga.. Är det någon som vet om jag kan slänga ned dessa direkt i karet? Måste de torka? Ska jag skala bort barken? Har L-114 och Vieja Synspilum i karet...
Tror du kan slänga ner dem som de är, men jag hade nog låtit de torka ett tag innan, och sedan lägga dem i blöt ett tag i en egen back. Eftersom det är en ganska liten vattenvolym jämfört med om de där bitarna hade hamnat i en sjö t.ex, så kommer vattnet nog påverkas en del. Speciellt eftersom det inte är några "driftwood"bitar. De är ju liksom inte urlakade. Kan tänka mig att det kanske blir lite disigt, och att pHt sjunker... Ancistrus och panaquer hade nog tyckt om de dock!
Synspillorna har lagt en fin liten kaka! :)
Vilken tabbe! Tog upp en stor rot med hålighet/grotta från karet med L-114. Såg två dagar efter vad som verkade vara en slemmig hög av ruttna rom!!!! Vad tror ni? Var det rom?? Har tyvärr ingen bild....
Svårt att säga utan bild ang. rommen.. Men det är ju inte omöjligt antar jag.

Grymt fina redbacks för övrigt!
1/5
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.