sf_other

»

Betta Channoides

Har fått sug för att införskaffa mig ett par Betta Channoides. Ser och beteer sig likt Channor kan jag tycka.

Hittar inte allt för mycket info om dessa. Någon som vet lite mer om dom/har erfarenhet?
Skrivet av mnml
Har fått sug för att införskaffa mig ett par Betta Channoides. Ser och beteer sig likt Channor kan jag tycka.

Hittar inte allt för mycket info om dessa. Någon som vet lite mer om dom/har erfarenhet?
Har nyss lyckats registrerat mig, och ursäkta för ett svar ganska långt efter tråden startades, men kanske du inte har köpt dem än eller så kanske någon annan vill veta lite om vildbettor.

Jag har inte just dem men Falx och Dimidiata. Falxen är jättesociala och nyfikna, käkar fryst foder, ärtor, kokta musslor, ja, jag testar lite. Dimidatorna har skyggare honor, vad jag sett i alla fall. Men de är fortfarande nyfikna och simmar fram för att kolla när jag bökar runt i närheten av akvariet eller när jag sitter och pratar med dem :).

Alla är fenomenala hoppare, vilket jag tyvärr fått erfara med en hona ;(. Vattennivån måste helt klart sänkas och alla hål måste vara täckta. De hoppar gärna efter maten när den kommer pckså.

I ett nödfall så fick jag flytta en Betta Sp. hona till Falx-alvariet under några timmar. Falxen var supertrevliga mot henne. Hon jagade dock dem, såg like bisarrt ut när en Sp jagar en fisk som är 3 ggr så stor som henne. Några andra fiskar har jag aldrig haft med någon av dem annars så vet ej hur de är mot andra arter.

Falxen är snälla mot varandra, en hane är en butterfis som surar mycket, men så är det ju med bettor, de har sina personligheter. Men aldrig att de biter någon annan, höjden av fysisk kontakt är knuffande. Samma med Dimidiata. De är nog till och med ännu gulligare mot varandra, mycket kroppskontakt och närhet.

Jag skulle helt klart köpa om jag var dig. Jag kommer skaffa också när jag hittar plats till ett akvarium för dem.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.