Channor

»

Artbestämning

Halloj

Beställde lite fisk från Dietzenbach i veckan där de råkat packa fel och skickat med 2 channor till mig där påsen var märkt PBB som jag hade beställt, vilket jag alltså inte fick.

Vet ej vad detta är för art och svaret jag fick från de var att de fått med dessa channor tillsammans med nån annan art och de vet alltså inte vilken art denna är.
Nedan följer en lista över vilka channor de hade inne när jag beställde, men de verkar som att även de själva konstaterat att det inte är nån av dessa.

Channa andrao 5-7cm
Channa aristonei 8-12 cm
Channa asiatica
Channa asiatica WF
Channa bleheri 5-7 cm
Channa gachua 7 -10
Channa micropeltes
Channa pleuropthalmus
Channa pulchra
Channa stewardi 10-15 cm
Channa stewardi 20-25 cm

Individen på bilderna är ca 9-10 cm.

Låt gissningarna börja ;)
1234
Hmm! Lurigt... Men spännande också! ?

De du kan räkna bort direkt är Channa asiatica, Channa bleheri, Channa micropeltes, Channa pleuropthalmus, Channa pulchra, Channa stewartii i alla fall... Jag återkommer med en mer kvalificerad gissning sen, men jag tror något åt gachua-hållet. Eller kanske aristonei... ?Men ändå inte.

Eftersom andrao inte har några bröstfenor så kan vi räkna bort den också.

Skrivet av HampusH

De du kan räkna bort direkt är Channa asiatica, Channa bleheri, Channa micropeltes, Channa pleuropthalmus, Channa pulchra, Channa stewartii i alla fall... Jag återkommer med en mer kvalificerad gissning sen, men jag tror något åt gachua-hållet. Eller kanske aristonei... ?Men ändå inte.

Precis, nästan alla har gissat andrao men det e det ju solklart inte. Aristonei är svårt att hitta info om, pardalis har nån gissat också och de lever ju i samma vatten som aristonei, funderar lite kring huruvida det finns möjlighet kring hybrider bland dessa?

Är ju oerhört spännande men också inte när man bara vill veta om dem e värd 150 eller 3000 liksom :p
Skrivet av HampusH

Hmm din bror säger tvärt om?

Sjebbe
Skrivet av TobiasKing

Sjebbe
Jag får nog backa på mitt påstående om Andrao. Den har såklart inga bröstfenor.
Vet inte varför jag blandade ihop dessa två.

Det är en gachua alla ggr.

Aristonei är släkt med pardalis, bipuli och stewartii. Där brukar man se prickarna tydligt även om den är stressad.
Skrivet av Sjebbe
Jag får nog backa på mitt påstående om Andrao. Den har såklart inga bröstfenor.
Vet inte varför jag blandade ihop dessa två.

Det är en gachua alla ggr.

Aristonei är släkt med pardalis, bipuli och stewartii. Där brukar man se prickarna tydligt även om den är stressad.
Jag är dock inte övertygad om att det är en gachua, odlade denna art en period och de såg inte ut i närheten av denna, framförallt inte med så skarpa färger. Sen har denna heller inget orange i fenorna :/
Skrivet av TobiasKing

Sjebbe
Han är ute och sneseglar som vanligt... ??

Tobbsarn, Channa gachua är mer av ett komplex än 1 art. Det har beskrivits säkert 5-10 nya olika arter som tidigare var beskrivna som C. gachua. Och man tror att det finns flera tiotals arter/underarter inom gachua-komplexet som väntas på att få en egen beskrivning. Så det kan absolut vara det, trots att den inte liknar den där "urbilden" av en gachua.
Skrivet av Tobbsarn
Jag är dock inte övertygad om att det är en gachua, odlade denna art en period och de såg inte ut i närheten av denna, framförallt inte med så skarpa färger. Sen har denna heller inget orange i fenorna :/
Det kan skilja en del. Plus att denna fisken är märkbart stressad, titta på ögonen.

Vi har sp. Limbata, Lipor och Assam som förekommer ganska frekvent.
Sätter en peng på någon av dom.
Skrivet av Sjebbe
Det kan skilja en del. Plus att denna fisken är märkbart stressad, titta på ögonen.

Ja den hade åkt i ups låda i 60 timmar innan den landat i kar nån timme när bilderna togs, definitivt stressad, inte jättestor skillnad idag dock! Intressant, ska läsa på mer kring dessa arter!
Skrivet av HampusH
Han är ute och sneseglar som vanligt... ??

Tobbsarn, Channa gachua är mer av ett komplex än 1 art. Det har beskrivits säkert 5-10 nya olika arter som tidigare var beskrivna som C. gachua. Och man tror att det finns flera tiotals arter/underarter inom gachua-komplexet som väntas på att få en egen beskrivning. Så det kan absolut vara det, trots att den inte liknar den där "urbilden" av en gachua.
Jo det e sant, den är bara så löjligt långt bort från gachua jag haft tidigare färgmässigt, därav att jag vill veta mer exakt om det är nån underart som nån kan sätta namn på :/
Skrivet av Sjebbe

Jag tycker ju vid en snabb googling inte att nån av dessa liknar, men ska försöka fånga in för fler bilder och räkna fenstrålar osv när tid finns. Men det glädjer mig ändå att jag inte är ensam kring att ha problem med specifik artbestämning även om det också stör mig :P
Jag tror faktiskt det är Channa gachua limbata... Kroppsform, fenor, färg stämmer överens tycker jag. Bilderna är tagna från Seriouslyfish-länken här nedan, där ännu mer bilder finns. Men jag sparade ner de som hade mest tydliga likheter. Pilarna visar t.ex. ränderna som de har på sina bröstfenor, de vita topparna de har på sina bukfenor, de blåa tydliga markeringarna på stjärtfenan. Även några bilder ser ut att vara på stressade/bleka individer, och de liknar dina väldigt mycket tycker jag. Kroppsformen och den där grå/blåa färgen den har som grund över hela kroppen.
https://www.seriouslyfish.com/species/channa-gachua/

Sen är det nästan omöjligt ändå att veta med 100% säkerhet så klart. Någon expert kan säkert räkna fenstrålarna, precis som du nämnde, och bara skratta åt våra gissningar eftersom det säkert är någon helt obskyr art 100 mil bort från någon av de vi nämnt... ?
12345
Skrivet av HampusH
Jag tror faktiskt det är Channa gachua limbata... Kroppsform, fenor, färg stämmer överens tycker jag. Bilderna är tagna från Seriouslyfish-länken här nedan, där ännu mer bilder finns. Men jag sparade ner de som hade mest tydliga likheter. Pilarna visar t.ex. ränderna som de har på sina bröstfenor, de vita topparna de har på sina bukfenor, de blåa tydliga markeringarna på stjärtfenan. Även några bilder ser ut att vara på stressade/bleka individer, och de liknar dina väldigt mycket tycker jag. Kroppsformen och den där grå/blåa färgen den har som grund över hela kroppen.
https://www.seriouslyfish.com/species/channa-gachua/

Sen är det nästan omöjligt ändå att veta med 100% säkerhet så klart. Någon expert kan säkert räkna fenstrålarna, precis som du nämnde, och bara skratta åt våra gissningar eftersom det säkert är någon helt obskyr art 100 mil bort från någon av de vi nämnt... ?
Det där ser onekligen rätt ut, var inte dessa bilder jag såg när jag googla. Är fortfarande inte helt hundra men detta känns som den bästa gissningen än så länge!
Skrivet av Tobbsarn
Det där ser onekligen rätt ut, var inte dessa bilder jag såg när jag googla. Är fortfarande inte helt hundra men detta känns som den bästa gissningen än så länge!
Svårt det där ibland... Kollar man bilder på googles bildsök så är det ofta saker inte stämmer. Ibland kan det vara en text som nämner flera arter, där en av arterna dyker upp på bilden. Då blir det ju knasigt när man försöker hitta bilder på en av de arterna liksom, när bilden föreställer en helt annan. Seriouslyfish har generellt sett riktigt bra artregister i alla fall. Sen får man leka lite detektiv själv också.

Men släng gärna upp lite fler bilder sen när de känner sig lite tryggare och börjat få lite finare färger. ?
Skrivet av HampusH
Svårt det där ibland... Kollar man bilder på googles bildsök så är det ofta saker inte stämmer. Ibland kan det vara en text som nämner flera arter, där en av arterna dyker upp på bilden. Då blir det ju knasigt när man försöker hitta bilder på en av de arterna liksom, när bilden föreställer en helt annan. Seriouslyfish har generellt sett riktigt bra artregister i alla fall. Sen får man leka lite detektiv själv också.

Men släng gärna upp lite fler bilder sen när de känner sig lite tryggare och börjat få lite finare färger. ?
Jag må ju erkänna att jag inte gav googlingen en ärlig chans vid första försöket, men det verkar ju inte va helt fel. Oavsett vad så hade jag beställt 2 pbb och fick dessa två individer. Det är dock samma individ på alla bilder då den andra blir mobbad och är inte utfärgad för fem öre. Men problematiskt när jag bara har ett hoppsäkert kar i hela butiken typ :/ men den mobbade får flytta hem till mitt karantän akvarium hemma imorgon tills vidare!
Skrivet av Tobbsarn
Jag må ju erkänna att jag inte gav googlingen en ärlig chans vid första försöket, men det verkar ju inte va helt fel. Oavsett vad så hade jag beställt 2 pbb och fick dessa två individer. Det är dock samma individ på alla bilder då den andra blir mobbad och är inte utfärgad för fem öre. Men problematiskt när jag bara har ett hoppsäkert kar i hela butiken typ :/ men den mobbade får flytta hem till mitt karantän akvarium hemma imorgon tills vidare!
Så klart inge bra att du fick helt fel fisk.. Vad säger de som sålt fisken till dig, får du någon ersättning eller så?

Ja jag kan tänka mig att de inte kommer överens så bra när de bara är två. De gör ju sig allra bäst i grupper om ca 5st eller fler. Svårt också om du skulle vilja leta tag i, och beställa fler, när du inte riktigt vet till 100% vilken art det faktiskt är.. ?
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.