Nyss kört 5 dygn mörkläggning och det ser fortfarande ut såhär!?
Tänker väl införskaffa lite växter men tror inte det räcker?
Matar ju ganska mycket ja o ungefär 6 Tim belysningstid. 450 l
Skulle nästan behöva en omstart ?
Vad säger expertisen, tips?

Skrivet av Datten
Mörkläggning funkar väl dåligt till tofsar?
Jag plockade ut inredning (rötter) och hällde kokande vatten över, då blev algerna röda och alla malarna blev som tokiga. :)
Men, långsiktig, mer växter.

Skrivet av DavidEk
Jag plockade ut inredning (rötter) och hällde kokande vatten över, då blev algerna röda och alla malarna blev som tokiga. :)
Tofsalger är ju bland det snyggaste som finns❤️

Skrivet av DavidEk
Trodde det vart tofsar och en annan alg?
Men kanske är samma skit?

Skrivet av TobiasKing
Tofsalger är ju bland det snyggaste som finns❤️
Jo fast snart är hela karet även grönt?
Vad har du för invånare?
Skulle funka med siamesiska algätare eller silver flying fox.
Ser ut som toffsalger, eller penselalger som de också kallas ibland, som sagt... Min erfarenhet är att det bara är att gnugga och skrubba där man ser algerna, eventuellt ta upp och hälla t.ex. kokande vatten på sten/rötter som är angripna, och även byta lite mer vatten i karet. Tids nog försvinner de. Att släcka / minska ljuset brukar inte göra så stor skillnad egentligen. Mer växter är ju så klart bra också, konkurrerar ut algerna på sikt. Nyp av alla blad som eventuellt blir angripna.
Siamesiska algätare (Crossocheilus oblongus) är ju en klassisk fisk att släppa ner i karet för att äta dessa alger, som också sagts.
Och ja, toffs/penselalger kan vara rätt nice. Här är mitt gamla 1500 liters kar där hela botten i framkant var täckt. Såg så jäkla gött ut när rockorna var där och gled runt i det. Tyvärr råkade jag ha ihjäl allt när jag saltade karet en gång. Hällde saltet rätt ner på botten där i framkant. ?
Hade likadant på mina rötter, inget som störde mig dock men när jag släppte i min L190 så försvann allt, men andra trädmalar borde nog också kunna lösa det.
Ett annat tips för att undvika alger på rutorna är att ha en algmagnet som man kör över alla rutor typ en gång i veckan, eller när man ser att rutan har fått en liten grå/dimmig beläggning. Om man kör med algmagneten ofta så brukar inte det kunna hinna fästa sig så mycket alger eftersom man hela tiden kör bort den lilla beläggning som blir, och eventuella grogrunder till algerna som börjar fästa sig.

Skrivet av Lutt
Och är det i karet hos din stora botia så är ju silver flying fox som gjutet för dig
Datten. SFF är ju subtropiska. ?
Yes botiakaret. Har ju matat på rätt hårt så det kanske inte är så oväntat att det blev i detta i skick?. Får kolla in dessa, tack

Skrivet av HampusH
Ser ut som toffsalger, eller penselalger som de också kallas ibland, som sagt... Min erfarenhet är att det bara är att gnugga och skrubba där man ser algerna, eventuellt ta upp och hälla t.ex. kokande vatten på sten/rötter som är angripna, och även byta lite mer vatten i karet. Tids nog försvinner de. Att släcka / minska ljuset brukar inte göra så stor skillnad egentligen. Mer växter är ju så klart bra också, konkurrerar ut algerna på sikt. Nyp av alla blad som eventuellt blir angripna.
Siamesiska algätare (Crossocheilus oblongus) är ju en klassisk fisk att släppa ner i karet för att äta dessa alger, som också sagts.
Och ja, toffs/penselalger kan vara rätt nice. Här är mitt gamla 1500 liters kar där hela botten i framkant var täckt. Såg så jäkla gött ut när rockorna var där och gled runt i det. Tyvärr råkade jag ha ihjäl allt när jag saltade karet en gång. Hällde saltet rätt ner på botten där i framkant. ?
?
Ser ju rätt mysigt ut för rockorna ?
Och de är ju faktiskt rätt fina på rötterna i mitt kar.
Kör algskrapa ibland men inte tillräckligt!

Skrivet av GustavTönnemo
Hade likadant på mina rötter, inget som störde mig dock men när jag släppte i min L190 så försvann allt, men andra trädmalar borde nog också kunna lösa det.
L190 är fina men skiter nog för mycket i detta lilla kar ??
Mina L-75 äter tofsalger, hade en rätt rejäl matta på bakgrunden när jag skaffade dom.

Skrivet av Datten
Tofsalger eller penselalger lever nästan uteslutande på kisel, detta för man oftast in med vattenbyte. Ett annat senario är sol ljus in i karet. Mörkläggning funkar men det tar ca 1-1/2 månad detta har jag själv provat och inga vb under tiden. Flying fox är inte jätte intresserad av gamla tofsar utan gillar när de börjar bildas.

Skrivet av Päran
Tofsalger eller penselalger lever nästan uteslutande på kisel, detta för man oftast in med vattenbyte. Ett annat senario är sol ljus in i karet. Mörkläggning funkar men det tar ca 1-1/2 månad detta har jag själv provat och inga vb under tiden. Flying fox är inte jätte intresserad av gamla tofsar utan gillar när de börjar bildas.
Flying fox äter inte alger eller tofsisar. Men silver flying fox gör det. Hade ett helt igenvuxet 540 för några år sen och i där gick endast en sarv av någon konstig anledning. Så jag introducerade 5-6 SFF och efter 1-1.5 vecka så var karet kliniskt rent från alla möjliga alger.
Idag har jag nog kanske 4-5st siamesiska algätare och dom sopar rent på tofsalger var jag en släpper i dom. Siameser är inte lika bra som SFF men dom gör sitt jobb i slutändan.

Skrivet av Lutt
Flying fox äter inte alger eller tofsisar. Men silver flying fox gör det. Hade ett helt igenvuxet 540 för några år sen och i där gick endast en sarv av någon konstig anledning. Så jag introducerade 5-6 SFF och efter 1-1.5 vecka så var karet kliniskt rent från alla möjliga alger.
Idag har jag nog kanske 4-5st siamesiska algätare och dom sopar rent på tofsalger var jag en släpper i dom. Siameser är inte lika bra som SFF men dom gör sitt jobb i slutändan.
Men den kommer att sluta äta alger den åsså! När rockorna har smakat på de, och algerna är kvar....

Skrivet av Datten
Lutt
Får nog ta en tur till LFS o se vad som finns!
O Black mollys käkar väl också tofsalger va?
Sist vart jag där såg jag ett gäng regnbågselritsor som vart sjukt nice.
Vet inte om vår LFS byter in fisk? Funderar på att byta stimfisk i karet?
Molly har jag aldrig sett men hade palettciklider för länge sen å när det skulle lekas så käkade honan tofsalger.
Tofsalger är för vissa väldigt fint, men andras huvudvärk.
Det enda som jag haft erfarenhet som fungerar är faktiskt koppar. Alltså koppar som i Cu.
Jag har köpt ett rent koppar-rör på närmsta bygghandlaren, kapat upp i små bitar, ca 5-6cm och spritt ut i akvariumet. Det ser inte så snyggt ut, men tofsarna släpper allt eftersom. Vanligtvis så är det bästa att skrapa bort med rakblad och bara suga undan, men då kommer de tillbaka. Som jag förstått det så gör kopparn att tofsarna inte "krokar" fast i det underlag det väljer.
Så mitt tips är att; Lägg i rena kopparbitar, skrapa med rakblad, byt vatten, kontrollera utsug till filter etc, för de alger som är kvar kommer att släppa och fastna där. ?