Channor

»

channa asiatica skadad gäl

Hej, jag tog över två channa asiatica för några dagar sedan.
En av dom har en vikt gäl, vilket den tydligen har haft sen den var väldigt liten.
Förmodligen har den fastnat någonstans som liten. Gälen har läkt fast i vikt läge så den är hård och går inte peta tillbaka. Då har jag bara försökt försiktigt.
Borde man göra något? Kan det växa bort eller ska man bara låta det vara? Någon som vart med om något likande.

Det märkts inget på den . Den äter bra osv.

Skrivet av DavidEnbom
Hej, jag tog över två channa asiatica för några dagar sedan.
En av dom har en vikt gäl, vilket den tydligen har haft sen den var väldigt liten.
Förmodligen har den fastnat någonstans som liten. Gälen har läkt fast i vikt läge så den är hård och går inte peta tillbaka. Då har jag bara försökt försiktigt.
Borde man göra något? Kan det växa bort eller ska man bara låta det vara? Någon som vart med om något likande.

Det märkts inget på den . Den äter bra osv.

Av det du berättar så låter det inte som att fisken lider eller har några svårigheter pga. det där gällocket. Typ på samma sätt som fiskar kan ha skadade fenor, ögon, eller munnar (från födsel eller från en skada). Ibland påverkar det ju fisken till den grad att livskvaliteten blir lidande, och då är det bättre att avliva. Men om den äter, växer och beter sig som den ska så är det ingen fara. Jag har också en och annan fisk med lite battlescars som inte ser så kul ut, men som inte påverkar dem nämnvärt.

Jag tror inte det går tillbaka med tiden, om det sett ut så sedan den var liten. Om det är medfött kan det vara svårt att korrigera alls, men om det är en skada som läkt fel så går det ju att åtgärda i vissa fall. Det man kanske hade kunnat göra är ju då ett "kirurgiskt ingrepp" likt det ofta görs i Asien på t.ex. Asiatiska arowanor. Då man skär upp fenor som tidigare varit skadade och läkt "fult", för att sedan se till att de läker ihop "fint" igen. Men det är först och främst inte helt okontroversiellt eftersom det anses vara ett skönhetsingrepp, och det är inget man bör göra på husdjur. Sen så krävs en certifierad veterinär för att ens få skära och gör ingrepp på våra husdjur, inklusive fiskar.

Jag hade inte gjort något särskilt åt det om den verkar må bra, helt enkelt. ?
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.