Projekt och DIY

»

Hjälp, har en blommördare :(

1/2
Har någon fisk som gillar att bita av stora bitar av dom fina bladen på min växt. Vet tyvärr inte vad växten heter. Men har fått den att trivas bra. Dock förstör någon fisk alla nya blad :(

Kan nån lista ut vem boven är av alla fiskar jag har? Har aldrig tagit nån på bar gärning.

http://i.imgur.com/yKki0.jpg
http://i.imgur.com/e5A7Q.jpg

Fiskarna i mitt kar.

2x Potamotrygon Motoro 14-15cm
1x Polypterus Senegalus 15cm
6x Praktbotia 10-16cm
2x Ctenopoma acutirostre 10cm
1x Redtail catfish 28cm
1x Erythrinus Erythrinus 15cm
1x Black Ghost 17cm
2x A-gar 30cm
1x Datnioides Microlepis 23cm
Den ända fisken jag har sett äta växter utav dem där är Senegalus... När jag hade 3 st ihop med delhezi och palmas polli så var senegalusarna och palmasen på mina växter rätt mycket, dem åt alltså upp bladen. Men det var finare, ljusgröna växter. Inte så robusta som anubias är... Annars har jag ingen aning...
+1 på senegalus min jag hade åt upp ett antal flytväxter men dock inte anubisar
enda fiskarna jag inte haft på den listan är fengäddan.. och ingen av dom andra fiskarna rör växter... senegalusen.. :P
Då jävlar åker den ut! :) har inte ens gillat den. Ska prova med det och se om det upphör.
Frustrerade trahiras kan anfalla växter.Ta tex den jag har nu,planterade om i karet så sen som igårkväll och nån timme efter var malan framme o bet o slet i växtenerna,Mina ctenopomor (haft 5st) ar oxå gillat växter.Dock blir det inte så stor skada då.Men en välmående Klätterfisk tenderar ju att ligga med plytet mot ytan vid växterna för att spana efter evt insekt/groddjur som i det vilda.

Har flera fenor Lap,senegalusar,delhezi,endlis,palmas polli,ornat i varierande size i kar med växter och ingen har rört dom.Den enda fenan jag haft som nypt växter är en vf Ansorgii
Har iaf tagit ur han. Så får jag se om det fortsätter. :P
Min tiger har bitit i de växter jag haft, mest för att riva upp dem verkar det som. Samma med cichlor, fast sådana hade inte du. :P

Eller så provsmakar han.
De enda fiskar i mitt kar som river i växter är faktiskt rockorna, framförallt den lilla.
Hmm nu va det mkt förslag. Det är ju svårt som fan att veta när man inte tagit nån på bar gärning. Får prova att ta ur seneglusen och prova till att börja med iaf. Upphör det så har man ju pricka rätt :)
haha fan vad förvirrande det måste va för dig.Upphör det inte så testa att plantera om/testa annan växt.Surt men sånt man får göra ibland när man håller bökfiskar som vi här=).
[QUOTE=ratfink;13586]haha fan vad förvirrande det måste va för dig.Upphör det inte så testa att plantera om/testa annan växt.Surt men sånt man får göra ibland när man håller bökfiskar som vi här=).[/QUOTE]

Ja det är ju det :) men det är så synd att göra sig av med dom när dom tagit sig så bra. Har ju mkt mer sånna än den lilla jag har på bilden här.

Trodde det va ciklider som va plantmördare :)
hehe förstår. olika individer beter ju sig olika på gott och ont.Håll koll på vargen bara!=).
Nej efter ett par dagar så kan jag konstatera att det fortsätter även utan Senegalus. Så det måste vara nån annan. Men vart börjar man? :/
Med vargen eller garen,välj själv!=)
kan ju tillägga att det iaf är det jag hade provat.Missade helt att du hade gar i karet innan.Men det är ju upp till var och en att göra som dom vill som sagt=)
Jag skulle bli väldigt förvånad om garen rör några växter.
Mina floridas gör det.Men det är väll som med allt annat individuellt.
Garen tror jag inte heller. Då borde man se nå märken efter tänderna eller nå :P eller så får man skippa anuibas eller va dom hette helt enkelt :/
Jag tror att boven eller bovarna blir det nog är praktbotiorna, vet att dom kan gnaga på växter ibland :) sen är växten nog en anubias barteri ^^
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.