Hur många har eller funderar på att köra igång ett paludarium? Upp med bilder på färdiga eller ofärdiga projekt här! ?
Har haft två paludarium sedan innan, och i dagsläget jag istället två andra... Ett litet fjuttigt som mest agerar hem åt två Nepenthesplantor. Och ett lite större 8-kantigt som jag grejade med lite idag. Byggde en lite bättre "hylla" för mina tre större Nepenthesplantor att stå på. Men det är absolut inte vad jag vill ha egentligen... Hade velat bygga en riktig bakgrund med vatten som sipprar ner och sånt kul, som jag hade i mina gamla paludarium.
Men detta får duga tills vidare. Roligast är nästan att se alla olika mossor och små växter börja växa lite här och var... I framtiden blir det ett större, riktigt paludarium! ?
Anubias verkar trivas i denna halvblöta miljön i alla fall! Och i vattendelen har jag bara räkor hittils. Men jag är sugen på en liten betta. ? Eller kanske något annat smått. Tips mottages gärna!
Exo terra medium x-tall. I de här inga speciella växter, nån bromelia, 2.eller 3 sorters murgröna, gigantisk aloe vera, gullranka å kanske lite silverranka. Nån bräken gömmer sig i bakkant och nån udda växt här å där. Vattendelen innehåller kampfisk, äppelsnäckor å lite räkor

Skrivet av ChristofferJonsson
Exo terra medium x-tall. I de här inga speciella växter, nån bromelia, 2.eller 3 sorters murgröna, gigantisk aloe vera, gullranka å kanske lite silverranka. Nån bräken gömmer sig i bakkant och nån udda växt här å där. Vattendelen innehåller kampfisk, äppelsnäckor å lite räkor
Snyggt! Coolt med Aloe vera där i! Vad är den planterad i? Ser inte ut att vara jättemycket luftfuktighet där inne, eller? Bromelia måste jag skaffa alltså, finns så många häftiga sorter. ?
Bild på fesken i vattnet då? ?
Kommer ihåg när jag såg detta klipp första gången för 8-10 år sedan. Tror det var det som tände paludarium-ha-begäret hos mig. ?

Skrivet av HampusH
Snyggt! Coolt med Aloe vera där i! Vad är den planterad i? Ser inte ut att vara jättemycket luftfuktighet där inne, eller? Bromelia måste jag skaffa alltså, finns så många häftiga sorter. ?
Bild på fesken i vattnet då? ?
Inget är faktiskt planterat I nånting, allt monterat på och runt rötter. Vattnar enbart i mitten av blommorna.
Sjuuukt läckert hörni!
Självklart är man sugen på att köra igång med ett. Men en sak i taget. ☝?

Skrivet av JohnJohn
Sjuuukt läckert hörni!
Självklart är man sugen på att köra igång med ett. Men en sak i taget. ☝?
Men om du börjar med en övre del till ditt nuvarande akvariebygge, då blir det ju ett projekt sammanlagt? Det blir ju bara ett paludarium... Så då är det ju en sak i taget? Perfekt! Då var det bestämt. ??
Några olika setups med mina två gamla paludarium. Saknar dem. ?Måste bli ett stort paludarium i framtiden.

Skrivet av HampusH
Några olika setups med mina två gamla paludarium. Saknar dem. ?Måste bli ett stort paludarium i framtiden.
Den setupen med Longnosen var ju riktigt gött! ?
Minns det så väl, och just att Javaormbunken skickade skott till bakgrunden, eller hur var det? ?

Skrivet av JohnJohn
Den setupen med Longnosen var ju riktigt gött! ?
Minns det så väl, och just att Javaormbunken skickade skott till bakgrunden, eller hur var det? ?
Mm, det var en go känsla där... Saknar min mokelembembe också. ? Precis, den där javaormbunken till höger i bild växte sig fast över stora delar av bakgrunden. När jag rev ut allt så satt massa av de tunna bruna rötterna kvar på bakgrunden. Stängde av pumpar osv belysning i paludariet när all fisk var ute. Orkade inte tömma det på vatten eller ställa undan det. Märkte några dagar eller veckor senare att det var små små gröna blad över hela bakgrunden. Så jag drog igång belysningen igen och så småningom var hela burken igenvuxen med nya javaormbunkar. ?

Skrivet av HampusH
Mm, det var en go känsla där... Saknar min mokelembembe också. ? Precis, den där javaormbunken till höger i bild växte sig fast över stora delar av bakgrunden. När jag rev ut allt så satt massa av de tunna bruna rötterna kvar på bakgrunden. Stängde av pumpar osv belysning i paludariet när all fisk var ute. Orkade inte tömma det på vatten eller ställa undan det. Märkte några dagar eller veckor senare att det var små små gröna blad över hela bakgrunden. Så jag drog igång belysningen igen och så småningom var hela burken igenvuxen med nya javaormbunkar. ?
Just de! Så ballt! Har du kvar longnosen? ?

Skrivet av JohnJohn
Just de! Så ballt! Har du kvar longnosen? ?
Det har jag! Han simmar i hexagonkaret med de 6 mindre florida garsen. ?Han växer segt...

Skrivet av HampusH
Det har jag! Han simmar i hexagonkaret med de 6 mindre florida garsen. ?Han växer segt...
Sedär! Hur pass stor är han nu då? ?

Skrivet av JohnJohn
Sedär! Hur pass stor är han nu då? ?
Nog lika lång som Floridagarsen, kanske 35cm ish... Men tunn och smal som ett pekfinger. ?
Hallå alla glada! :)
Jag har inte läst igenom hela tråden, men detta är ju stora paludarietråden så jag provar att fråga här.
När jag så småning om flyttar till hus, så tänkte jag ha ett hobbyrum där jag vill göra en tredjedel av rummet till ett typ av paludarium, fast i stor skala.
Jag vill göra en bergsbakgrund som täcker hela väggen, nedanför en landdel, och i fronten platsbygga en vattendel på ca 3.000 liter (minst).
I den här "regnskogen" tänkte jag ha nån typ av tropiska fåglar, vaktlar och röd skogssköldpadda på landdelen och sedan sydamerikanska firrar alternativt rockor i vattendelen.
Min fråga är, är det någon här som har erfarenhet av denna sammansättning arter? Eller har någon synpunkter/tips på hur jag ska sätta samman de olika arterna? Tror ni man kan ha lite större tropiska fåglar/papegojor, vaktlar, röd skogssköldpadda och firrar/rockor i harmoni?
Det jag beskriver är ju som det ser ut i de stora tropikhusen ungefär, men det vore spännande om någon här har gjort nåt liknande eller har ideer kring detta?

Skrivet av Sydamerika
Hallå alla glada! :)
Jag har inte läst igenom hela tråden, men detta är ju stora paludarietråden så jag provar att fråga här.
När jag så småning om flyttar till hus, så tänkte jag ha ett hobbyrum där jag vill göra en tredjedel av rummet till ett typ av paludarium, fast i stor skala.
Jag vill göra en bergsbakgrund som täcker hela väggen, nedanför en landdel, och i fronten platsbygga en vattendel på ca 3.000 liter (minst).
I den här "regnskogen" tänkte jag ha nån typ av tropiska fåglar, vaktlar och röd skogssköldpadda på landdelen och sedan sydamerikanska firrar alternativt rockor i vattendelen.
Min fråga är, är det någon här som har erfarenhet av denna sammansättning arter? Eller har någon synpunkter/tips på hur jag ska sätta samman de olika arterna? Tror ni man kan ha lite större tropiska fåglar/papegojor, vaktlar, röd skogssköldpadda och firrar/rockor i harmoni?
Det jag beskriver är ju som det ser ut i de stora tropikhusen ungefär, men det vore spännande om någon här har gjort nåt liknande eller har ideer kring detta?
Låter jäkligt coolt... Tror inte jag sett eller hört någon i Sverige i alla falla som gjort något sådant stort projekt där man involverar fåglar och sådant. Har sett några som haft typ glasögonkajman och lite andra stora projekt, men just fåglar vet jag inte. Jag har själv en liten dröm om att ha något liknande fast kanske med reptiler och lite sånt ovanför en vattenpöl med fisk i. Du borde nästan kika lite bland de olika paludariegrupperna på facebook för sånt. Både internationella och nationella grupper! Tror skötseln och renhållningen blir bra mycket jobbigare när man börja ha fåglar och sådant, men jag är osäker. Har aldrig haft fågel eller liknande djur, hehe.
Fick hem ett gäng Copella arnoldii, aka "stänktetra" i fredags... Den perfekta fisken för ett litet paludariumtråden. Alltid velat ha. Idag hittade jag första äggen. ? Inte många men alltid något.