Off topic

»

Stora tropiska land botaniker tråden

1/2
Ok efter mycket påtryckningar från vår Kära herr Hertzman så startar jag nu en tråd för diskution, tips å Trix och rent bild show-off inom tropiska landväxter och annat som lever brevid, runt eller på våra kar.

Vad har ni medlemmar för växter hemma kanske i ett paludarium, vivarium, terrarium eller bara som rena husväxter?

Vet inte om detta egentligen är off-topic kanske mer Side topic för mer utbredning av biotoperna i våra hem.
Skrik till om tråden bör flyttas.

Är det något ni vill ha hjälp med eller dela av er av tips eller bara skryta om?

Då jag vet att ni kan ta hand om fisk och växter i era kar så är jag säker på att ni gömmer en hel del botaniska hemligheter i era hem.

Dela gärna med er av bilder, allt från vanligare husväxter till komplexa paludarium byggen och allt där emellan.

Kan bli kul att se! ( Tills Danne kommer in och knäcker oss alla)

Vi kanske tillochmed kan h lite av en stickling/klon bytar plats här om detta inte är emot reglerna.

Jag börjar med att slänga in lite random bilder på sånt jag har hemma. Philodendrons i huvudsak men även en hel del monsteror, begonior, anthuriums och andra mer ovanliga växter som jag samlat på mig genom åren. Mestadels epifyter eller hemiepifyter.
Blandade bilder både från ett litet vivarium samt random växter som letat sig in i mitt hem.

Poäng på den som kan nämna alla på latin!
Jävlar i min låda ?

Hade verkligen velat haft tiden att hålla efter växter som dessa.
Den växten med dom långa bladen, vad är det för en?

Kan du tipsa om någon lättskött planta med lite extravagant utseende likt det du postat?

Edit: den första plantan som ser ut som snöflingor var grann med!
Där kom den ja! Dina växter är ju svårslagna alltså, haha. Så jäkla mycket coolt! Jag får samla ihop lite bilder och posta sen. Har ju blivit lite blandade växter här hemma... Ditt fel... ?

Offtopic känns ändå ok btw, det är ju inte fisk. ?
Roligt tråd! Drömmer om ett större vivarium med en kameleont i men ett sådant här grön vägg i ?
Skrivet av Sjebbe
Jävlar i min låda ?

Hade verkligen velat haft tiden att hålla efter växter som dessa.
Den växten med dom långa bladen, vad är det för en?

Kan du tipsa om någon lättskött planta med lite extravagant utseende likt det du postat?

Edit: den första plantan som ser ut som snöflingor var grann med!
Är det dessa två du menar?
Den men längre lobade blad är lite av ett frågetecken just nu, en philodendron mexicanum hybrid så långt har jag kommit men inte helt säker på hybrid med vad..

Den med lite mer komplexa snöflingaliknande blad är Manihot grahamii eller falsk cassava.

Jag har fastnat för philodendrons och andra hemiepifyter som montera, thaumataphyllum, anthurium, rhapidophora och andra mest sydamerikanska men även några asiatiska släkten just på grund av hur simpla dem flesta av dessa växter är.
Fukten och smått med extra ljus är väl enda lilla issuet med dem flesta vanliga krukväxter som råkar va mer tropiska vilket 95% av dem är på grund av vår långa torra och mörka vinter..
Men just dessa ofta klättrande djungelväxter är inte överdrivet luriga att funderade ut även om varje art kan ha sina egna preferenser.
Det är liknande fiskhållning på det sättet, kolla Upp släktet och vad specifikt arten vill ha som optimal miljö och försök ordna det dock är dom ofta väldigt flexibla.
Vanliga monstera deliciosa kan bli otroligt läckra på rätt plats i hemmet men det kan dem flesta monstera och philodendrons, philodendron squamiferum eller philodendron hastatum silver sword är två av mina favoriter och är väldigt vanliga på handelsträdgårdar och välsorterade butiker idag samt otroligt billiga för hur mycket planta man får.
Bägge otroligt förlåtande i ett luftigt granulerad substrat oavsett om man missar med vattning eller liknade samt bägge har ett otroligt unikt och vackert utseende.
Men det finns många fler om man orkar gräva lite eller vågar spendera bara lite mer pengar och tid för uppväxt.

Bonus bilder på mamma plantan av philodendron mexicanum hybriden.
Allt är ju Zero0ne s fel..
Men man är blott en amatör faktiskt, han får berätta vad jag har allt som oftast?
Men kul sidoprojekt faktiskt!
Bild 15? ?
Skrivet av ChristofferJonsson
Bild 15? ?
Hahahaha, finns många plantor.
Alla skyller på mig .. jaja ok... ?
Skrivet av Jozi
Allt är ju Zero0ne s fel..
Men man är blott en amatör faktiskt, han får berätta vad jag har allt som oftast?
Men kul sidoprojekt faktiskt!
Man mår bra att titta på grönt, det är vetenskapligt bevisat.

Riktigt fint, ser en trend .

Zero0ne bara fortsätt bomba med bilder. Behöver inspiration.
Skrivet av Sjebbe
Man mår bra att titta på grönt, det är vetenskapligt bevisat.

Riktigt fint, ser en trend .

Zero0ne bara fortsätt bomba med bilder. Behöver inspiration.
Kan inte lägga till så många då mitt Chrome mördar sig självt efter en stund av pressen hehe.
Men u asked for it.. Noll koll på vad jag lagt till hittils.. kanske blir dubbletter ..

Första bilden här är en philodendron hastatum silver sword.. den silvriga.. väldigt enkel och billig och super trevlig planta överlag.

Bild nr 25 kanske är nåt för er rockiga grabbar .. en alocasia sp stingray..
.. mer typ 25-30 bilder sen låser sig min webbläsare och stänger ner sig.. bara ett problem för mig eller?
Fint som snus Zero0ne... Har för mig mitt chrome har strulat ibland när jag försökt ladda upp många bilder också. Men det var länge sedan nu, så jag minns inte riktigt.. djr83 kanske vet?

Alocasia "stingray" har jag länge tänkt köpa men inte blivit av. Tycker det börjar bli lite trångt hemma med växter, men det är ju en definitionsfråga. ?Tror jag skall försöka fixa lite fler och bättre hyllor, så kan jag ha fler, hehe... Ska se om jag kan samla ihop lite bilder på vad jag haft/har och posta sen. Btw, dina begonior är så jäkla coola. De med röda prickar. Ser giftiga ut!
Är det bara jag som blir grymt nyfiken på helhetsbilder på rum med så mycket växter?

Blir ju lite avis eftersom våra katter skulle riva ner hälften och äta upp större delen av resterande...
Skrivet av HampusH
Fint som snus Zero0ne... Har för mig mitt chrome har strulat ibland när jag försökt ladda upp många bilder också. Men det var länge sedan nu, så jag minns inte riktigt.. djr83 kanske vet?

Alocasia "stingray" har jag länge tänkt köpa men inte blivit av. Tycker det börjar bli lite trångt hemma med växter, men det är ju en definitionsfråga. ?Tror jag skall försöka fixa lite fler och bättre hyllor, så kan jag ha fler, hehe... Ska se om jag kan samla ihop lite bilder på vad jag haft/har och posta sen. Btw, dina begonior är så jäkla coola. De med röda prickar. Ser giftiga ut!
Ah finns många fina alocasior.
Trångt är en definitions fråga helt klart.. växter mår bättre tillsammans..
Sen är folk så dåliga på att utnyttja sitt 3D space hemma.. haja hur många kubik Danne har att fylla i sitt stora hus ?
Låt växterna klättra eller hänga och utnyttja era outnyttjade höjder hemma.. mer natuligt ändå!

Jepp gillar begonia amphioxus också där, ser elak ut! ?
Avund, ren avund...

Istället för katter finns tre barn här hemma som river allt som ser intressant ut. Finns det snygga taggbuskar eller något?
Typ det som skulle kunna få vara ifred ?

Fick ut av @svampus en bonsai-gran. Riktigt najs!
Skrivet av Sjebbe
Avund, ren avund...

Istället för katter finns tre barn här hemma som river allt som ser intressant ut. Finns det snygga taggbuskar eller något?
Typ det som skulle kunna få vara ifred ?

Fick ut av @svampus en bonsai-gran. Riktigt najs!
Höga amplar skulle nog funka. Svårt för katter att klättra!
Katter kan absolut fungera med växter.
Jag har inte katter men min kära mor har 4 katter och med mina växter som bor där tillfälligt så har hon nog nånstans runt 1000 olika arter av växter.

Lite issues får man räkna med men man kan katt säkra det mesta.
Barn är lurigare... Men högt hängda amplar och tunga krukor ska nog fungera på dem med.
Skrivet av Zero0ne
Höga amplar skulle nog funka. Svårt för katter att klättra!
Katter kan absolut fungera med växter.
Jag har inte katter men min kära mor har 4 katter och med mina växter som bor där tillfälligt så har hon nog nånstans runt 1000 olika arter av växter.

Lite issues får man räkna med men man kan katt säkra det mesta.
Barn är lurigare... Men högt hängda amplar och tunga krukor ska nog fungera på dem med.
Vi har fem knäppa bengaler, det är få saker som de inte når.. Och sen har vi idioten som gillar att krafsa ut jord..

Men lite blommor har vi som både tål katterna och som katterna tål. Tyvärr känns det alldeles för lite när man tittar på dina bilder. :/
Skrivet av DavidEk
Vi har fem knäppa bengaler, det är få saker som de inte når.. Och sen har vi idioten som gillar att krafsa ut jord..

Men lite blommor har vi som både tål katterna och som katterna tål. Tyvärr känns det alldeles för lite när man tittar på dina bilder. :/
Tvivlar ju att oavsett hur knäppa dom är så kan dom ju inte vandra i taket..
Morsans katter är utomhus katter som går in och ut från sörmländska skogen, basicly tigrar i miniformat.

Djur är intelligenta dom blir uttråkade.. men dom är också flexibla...
Finns oändligt med folk som hävdar att dom inte kan ja akvarium på grund av sina "knäppa" katter men då har man inte hajat djurets beteende, ge dom en högre varmare plats att sitta och dom kommer sluta hoppa upp på Karen. Allt går att lösa.

Besattheten av är min planta giftig eller inte är också väldigt överdriven.. väldigt få växter är faktiskt dödligt giftiga.. philodendrons är t ex kända för att vara "giftiga" vilket inte riktigt är sant. Dom innehåller ett ämne som heter kiseloxid som är irreterande men du måste sätta i dig en hel planta innan det blir ett riktigt problem. Dvs en katt som fortsätter käka och käka fast den spyr och spyr har nog större problem beteende mässigt än dina växter.

På min mors gård finns de 4 insane katter, 2 hundar, ex antal myskankor, och en hel Sörmlands skog full med rådjur och vildsvin osv och det har inte stoppat min morsa från att ha växter överallt både inne och ute..

Så detta ser ja som en dålig bortförklaring.

Om du har en rocka som vägrar ge fan i doppvärmare så gör du dig ju inte av med rockan eller doppvärmare.. du löser problemet på ett smartare sätt!

Djur å natur har coexisterat bra länge utan att paja varandra de ska nog gå hemma också ska du se.
No more Cats.. plonts!!
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.