Bilder och filmer: Samlingstrådar

»

Rov- och L-malar, bild och filmtråd

1/3
En dedikerad bild- och filmtråd för diverse rov- och L-malar kan ju vara kul. Börjar tråden med ett kraftigt bidrag...

RTCer börjar ju faktiskt försvinna lite från hobbyn verkar det som. Men de förekommer ändå med jämna mellanrum, tyvärr.

Inget forced perspective, inget Photoshop... 50kg fläskberg! Klicka på länken för att se dem väga den.

https://www.instagram.com/p/CIROhoSpOXY/?igshid=id6juffo9y04
Spana in, som en liten hund ju! ?
Små söta malar. Pangasionodon gigas, Bagarius yarelli och Brachyplatystoma filamentosum.
Tycker väl igentligen att det är precis lika dåligt val att ha pseudoplatystoma eller vissa större brachyplatystoma, som att S A rtc alltid hängs ut som sämsta valet. Men det är ju samtidigt inte sämre än de som inte ger rätt ytor till rockor och cichlor. Tänker högt bara. Återkommer med nån bild när jag lärt mig fota ?
Skrivet av mange
Tycker väl igentligen att det är precis lika dåligt val att ha pseudoplatystoma eller vissa större brachyplatystoma, som att S A rtc alltid hängs ut som sämsta valet. Men det är ju samtidigt inte sämre än de som inte ger rätt ytor till rockor och cichlor. Tänker högt bara. Återkommer med nån bild när jag lärt mig fota ?
ja råkar ju hålla i en photo kurs! ;) bara du drar iväg ett pm om du vill kunna bemestra en kamera på samma sett som en jag! :D
Skrivet av HåkonAntonsen
ja råkar ju hålla i en photo kurs! ;) bara du drar iväg ett pm om du vill kunna bemestra en kamera på samma sett som en jag! :D
Ja om du drar igång en pm kurs först ? måste klart fota någon dag
Då tänker jag inte vara sen med att bidra med ett foto på min Pseudacanthicus Pitanga även kallad kung sjögurka❤️
Brachyplatystoma filamentosum, Lda-105 och acanthicus adonis
Skrivet av TobiasKing
Brachyplatystoma filamentosum, Lda-105 och acanthicus adonis
Saknar min fila nu :(
Skrivet av mange
Storleksmässigt är B. filamentosum ett solklart ännu sämre val än RTC...

Men som med många fiskar så finns det fler aspekter än storleken som spelar in. Tillgång, framförhållning och prislapp är tre saker som väger ganska tungt. Offentliga zoo och akvarier har genom åren tyvärr fått frågan om att ta över någons RTC som vuxit ur akvariet lite väl många gånger... Däremot, någon med bra kontaktnät som kanske redan i förväg kontaktar dem och kollar möjligt om omplacering för en udda mal, t.ex. B. filamentosum, då är chansen något bättre.

En annan poäng varför RTC målas upp som extra dålig (tillsammans med TSN, paroonhaj, A-gar osv) är pga att vilken Svensson som helst kunde stöta på dem i sin lokala akvariebutik för inga pengar alls... Det hade aldrig hänt med en fisk som B. filamentosum. En person som köper en fisk som B. filamentosum är antagligen också galen nog att bygga ett kar åt den. ?

Nu blev det lite off topic men ville få det sagt, haha. Diskussionen om det kanske platsar bättre i denna "heta diskussioner"-tråden. https://www.rovfisk.se/thread/94571/
Skrivet av HampusSkoglund
Då tänker jag inte vara sen med att bidra med ett foto på min Pseudacanthicus Pitanga även kallad kung sjögurka❤️
Jäkligt fin den där! Nu saknar jag ju min L24... ?
Skrivet av HampusH
Jäkligt fin den där! Nu saknar jag ju min L24... ?
Han är galet charmig :) ja det kan jag förstå! Du får helt enkelt skaffa en ny :)
Skrivet av HampusH

Men som med många fiskar så finns det fler aspekter än storleken som spelar in. Tillgång, framförhållning och prislapp är tre saker som väger ganska tungt. Offentliga zoo och akvarier har genom åren tyvärr fått frågan om att ta över någons RTC som vuxit ur akvariet lite väl många gånger... Däremot, någon med bra kontaktnät som kanske redan i förväg kontaktar dem och kollar möjligt om omplacering för en udda mal, t.ex. B. filamentosum, då är chansen något bättre.

En annan poäng varför RTC målas upp som extra dålig (tillsammans med TSN, paroonhaj, A-gar osv) är pga att vilken Svensson som helst kunde stöta på dem i sin lokala akvariebutik för inga pengar alls... Det hade aldrig hänt med en fisk som B. filamentosum. En person som köper en fisk som B. filamentosum är antagligen också galen nog att bygga ett kar åt den. ?

Nu blev det lite off topic men ville få det sagt, haha. Diskussionen om det kanske platsar bättre i denna "heta diskussioner"-tråden. https://www.rovfisk.se/thread/94571/
Inget vi behöver diskutera här nej. Och jag står fast vid mina tankar haha. Får väl bidra med en bild på ännu ett mycket bra fiskval. Brachyplatystoma rousseauxii. ?Denna borde omplacera sig självt om en filamentosum hittar hem i stor storlek
...
Skrivet av HampusH

Kan instämma i det. Nu är väl turen att fila växer extremt långsamt i jämförelse med rtc, tsn och kompani.

Dock har inte jag framförhållning men kan nog tänka mig att t.ex tropicarium kan tänka sig att ta emot en fila om det skulle behövas. ?
...
Skrivet av mange
...
Nu skryter du bara?
Nu skryter du bara?
Du vet var det finns fler?
Nu skryter du bara?
Vilken av dom. Fotona heter ju samma "..." ? rousseauxiin väger extremt tungt kan jag erkänna. Dock är det ju en prövning att hålla den i liv i långa loppet
Skrivet av mange
...
Rosseauxii! Satan vad fint! ?
1/3
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.