Hejja! Köpte nytt vatten test no2 för den gamla jbl var nästan slut och PH test, båda nya blev tetra. Hemma och testade så NO2 så verkade denna vara rätt typ då lika ich med jbl men PH så blir jag lite fundersam på hur noga de är kollade samma vatten med gamla tetra PH 7 med multi test ehsa 6.5 detta är en rems som doppas i vattnet nyaste tetra PH 8.0-8.5. Vilka test använder ni och är de pålitliga???
Skrivet av Päran
Hejja! Köpte nytt vatten test no2 för den gamla jbl var nästan slut och PH test, båda nya blev tetra. Hemma och testade så NO2 så verkade denna vara rätt typ då lika ich med jbl men PH så blir jag lite fundersam på hur noga de är kollade samma vatten med gamla tetra PH 7 med multi test ehsa 6.5 detta är en rems som doppas i vattnet nyaste tetra PH 8.0-8.5. Vilka test använder ni och är de pålitliga???
Kör med Milwaukee ph55, vet ej om den visar precis rätt men är väldigt använd av många inom salta världen. Prisvärd och med möjlighet att kalibrera.
Skrivet av Päran
Jag har hört en del skit om JBL så kan vara så. Har dock själv aldrig testat. Jag har testat tetra och sera och jämfört med min digitala mätare och det stämmer. Min digitala har två decimaler så lite mer pålitlig.
Jag har nog främst använt mig av JBLS dropptester, vill jag minnas. Har inte hört något direkt negativt om dem och har själv inte upplevt det heller, de känns pålitliga. Stickor/remsor som man doppar är väl generellt opålitliga oavsett märke, men kan vara bra om man behöver en snabb fingervisning på värdena.
Jahupp då var det gjort ett test mot kalibrerad ph mätare som visar 6.67 och tetras gamla som var sera visar 7, ehsa rems 6.5 , och då tetras som är ny på 8.3 ich. Vad fanken gör man?
Skrivet av Päran
Jahupp då var det gjort ett test mot kalibrerad ph mätare som visar 6.67 och tetras gamla som var sera visar 7, ehsa rems 6.5 , och då tetras som är ny på 8.3 ich. Vad fanken gör man?
Skrivet av Päran
Testa batterivatten/ destiliserartvatten ska ligga på 7.0
JBL tycker jag är kass, främst för att färgen man får inte inte matchar nån av färgerna på kartan. Man får ut typ blaskig jordgubbssaft och kartan visar ketchup. Det lämnar allt för mycket tolkade till användaren.

Sera och Tetra tycker jag är tydliga, men hur bra dom faktiskt är vet jag inte.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.