Filtrering och vattenkemi

»

Cirkulationspump

1/2
Tjenare,

Skulle behöva ett råd:
Har ett 900 liter med Crenicichlor (Atabapo och Zebrina) där filtreringen utgörs av cirkulationspump och filtermatta (ytterfilter är tyvärr inte aktuellt här). Kör nu med Eheim compact ON 3000 (3000 l/h). Är det undermåligt eller bör jag uppgradera till Max 5000 l/h, med tanke på fiskbestånd?
Inget ytterfilter då är det bara droppfilter kvar att ha ovanpå.
Som Päran säger. Billigaste sättet för en ypperlig filtrering/syresättning.
Hade ju varit intressant, tyvärr inget vatten utanför akvariet ( Har haft en stor vattenläcka för tio år sen...)
Skulle säga öka på flödet rätt rejält. Du kan upp på 10x karets volym utan att skämmas i flöde. Droppfilter is the way to go filtreringsväg.
Skrivet av TobiasKing
Skulle säga öka på flödet rätt rejält. Du kan upp på 10x karets volym utan att skämmas i flöde. Droppfilter is the way to go filtreringsväg.
På tal om droppfilter.

Droppfilter vs sump?

Jag leker dimensioneringsleken här hemma...
Skrivet av DavidEk
På tal om droppfilter.

Droppfilter vs sump?

Jag leker dimensioneringsleken här hemma...
Varför inte en kombination av båda? @svampus har en grym lösning på det.
Skrivet av TobiasKing
Varför inte en kombination av båda? @svampus har en grym lösning på det.
Jo, det är nog planen.

Dock har jag skalat ner min sump från 540l till måttliga 300-450l. + droppfilter både ner i sumpen och på returen.. Om jag lyckas lösa det platsmässigt..
Skrivet av thomskepp
Hade ju varit intressant, tyvärr inget vatten utanför akvariet ( Har haft en stor vattenläcka för tio år sen...)
Fast grejen med just droppfilter är att om nåt händer åker vattnet ner i karet. Det är liksom idiotsäkert.
Skrivet av thomskepp
Mitt fulhack som matas av en fx6a.

Om du bara tar en cirkulationspump upp istället och sätter fast slang/rör så är det säkrare än allt annat än ett innerfilter, och bättre filtrering.
1
Intressant, kanske skulle var värt att testa. Men hur är det med ljudet, dvs porlandet? Akvariet står i vardagsrummet...
Skrivet av thomskepp
Intressant, kanske skulle var värt att testa. Men hur är det med ljudet, dvs porlandet? Akvariet står i vardagsrummet...
Mitt låter apa eftersom jag inte orkat bry mig.. ett growout i källaren..

Men med filtermattor så ska det gå att få riktigt tyst. Det mesta som låter i mitt är när vattnet som rinner över biobollarna träffar den cm vatten som står i botten av droppfiltret.
I droppfiltrerna kan man ju borra hål i sidorna och sätta genomföringar i olika höjder för att få hängslen och livrem om droppfiltret skulle börja överfyllas, går ju sätta dit så många mina vill :)
Skrivet av thomskepp
Tjenare,

Skulle behöva ett råd:
Har ett 900 liter med Crenicichlor (Atabapo och Zebrina) där filtreringen utgörs av cirkulationspump och filtermatta (ytterfilter är tyvärr inte aktuellt här). Kör nu med Eheim compact ON 3000 (3000 l/h). Är det undermåligt eller bör jag uppgradera till Max 5000 l/h, med tanke på fiskbestånd?
Hur många fiskar har du?

Hur stor filtermatta har du? Att bara öka L/T hjälper inte mycket , du måste öka filtervolym också .
Som många skrev är droppfilter är det bästa och billigaste alternativ men om du bara vill ha innefilter så kan du täcka ena kortsida med 5cm eller 10cm tjock filtermatta med stark pump bakom.
Juwel Bioflow XL 8.0 är ett stort innefilter som ger dig 11L filtervolym, du kan köra ett eller 2 ett i varje hörn beroende på fiskbeståndet ... filtret flyter så det måste limmas på plats eller lägga i småsten i botten .

Du kan bygga snygga och naturtrogna innefilter med Rockzolid modul J och BTN modul H , det sista måste limmas på plats.
Tack för bra tips! I mitt 900-liters har jag hörna med filtermatta på 15 ppi med total volym på ca 20 liter. Bakom sitter powerhead Eheim CompactOn 5000 (5000 l/h), samt nätpåsar med biobollar. Tänkte även komplettera bakom med ytterligare biologisk filtermedia, kanske Sera Siropax eller finns det andra tips för att maximera filtreringen?

Fick även ett bra råd av @tobiassorensen att komplettera med streamer exempelvis Jebao SOW-15 1200-15000 l/h.

Låter denna kombination som en bra idé?
Och hur ska man rikta streamern för att få skiten till filtret utan att riva upp sanden? Placering högt eller lågt?
Skrivet av thomskepp
Tack för bra tips! I mitt 900-liters har jag hörna med filtermatta på 15 ppi med total volym på ca 20 liter. Bakom sitter powerhead Eheim CompactOn 5000 (5000 l/h), samt nätpåsar med biobollar. Tänkte även komplettera bakom med ytterligare biologisk filtermedia, kanske Sera Siropax eller finns det andra tips för att maximera filtreringen?

Fick även ett bra råd av @tobiassorensen att komplettera med streamer exempelvis Jebao SOW-15 1200-15000 l/h.

Låter denna kombination som en bra idé?
Och hur ska man rikta streamern för att få skiten till filtret utan att riva upp sanden? Placering högt eller lågt?
Placera streamern där du tycker den funkar bäst. Man får testa sig fram för att hitta en sweetspot.

Ang filterhörbet så tycker jag att du ska öka flödet genom det med. Sikta på 10x karets volym.
Hej igen, har trotsat nojigheten gällande ytterfilter och införskaffat ett Eheim 2080 i kombination med befintliga filterhörnan. Vart ska insuget placeras, bredvid filterhörnan eller motsatt sida? Tänkte även sätta in en rejäl streamer, bör den riktas mot ytterfiltrets insug eller filterhörnan??
Skrivet av thomskepp
Hej igen, har trotsat nojigheten gällande ytterfilter och införskaffat ett Eheim 2080 i kombination med befintliga filterhörnan. Vart ska insuget placeras, bredvid filterhörnan eller motsatt sida? Tänkte även sätta in en rejäl streamer, bör den riktas mot ytterfiltrets insug eller filterhörnan??
Grattis till ett bra filterköp . Först och främst tipsar jag om att bygga om insuget på filtret från 2 till 1 insug. Har 3 2080, gjort det på alla och jag ser en markant skillnad på hur filtret rengör vattnet rent mekaniskt mot innan.
Angående placering så låter motsatt sida från filterhörnan rätt bra. Streamer placeras där den behövs, dvs du får laborera dig fram. Finns ingen bestämt recept då allas förutsättningar är olika beroende på inredning i karet.
Dålig bild, men där ser man hur jag gjort. Y-kopplingen kommer från nån sats på biltema.
1
Skrivet av ChristofferJonsson
Dålig bild, men där ser man hur jag gjort. Y-kopplingen kommer från nån sats på biltema.
ChristofferJonsson Smart lösning. Håller nu på att installera filtret. Du använder inte strilröret?
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.