Foder

»

Driver foder tillverkarna med oss

Hej idag var jag och köpte foder till fiskarna bla. Rockor och ciklider. Dom hade inte mycket att välja på så det blev en liten påse (74g)Hikari sinking carnivore pellets. Dom kostade 149,90 ?det blir ett kilopris på över 2000 kr/kg. Det är ju löjligt, jag unnar mig inte mat som kostar 2000kr/kg. Behövs det verkligen sådana marginaler?
Carnivore är ju väldigt dyrt och säljs i konstigt små påsar, typ månadsgodis :p

Dom flesta nätbutiker ligger nog mellan 119-149kr för dom påsarna.

Jag håller mig till hikaris cichlid gold
Storpack/bulkköp brukar löna sig om man kan.

Tex om man går ihop ifall man vet med sig att man inte hinner använda upp det inom rimlig tid.

Men jag håller med, fiskmat är relativt snordyrt.
Skrivet av Tropheus
Hej idag var jag och köpte foder till fiskarna bla. Rockor och ciklider. Dom hade inte mycket att välja på så det blev en liten påse (74g)Hikari sinking carnivore pellets. Dom kostade 149,90 ?det blir ett kilopris på över 2000 kr/kg. Det är ju löjligt, jag unnar mig inte mat som kostar 2000kr/kg. Behövs det verkligen sådana marginaler?
Beställ kilo av massivore istället för typ 800kr på ebay.
Skrivet av TobiasKing
Beställ kilo av massivore istället för typ 800kr på ebay.
Det där är ju massivore i småpåsar.
Skrivet av KristianE
Det där är ju massivore i småpåsar.
Det må det vara men med jävligt högt kilopris??
Skrivet av Tropheus
Köp större påsar på nätet som sagt. Men ja det priset är löjligt.
Det är klart jag ska köpa större, men priset är ju löjligt
Sen vet jag väl inte om massivore är så bra foder.
Visst massa protein. Men det grisar ner rätt rejält och har även rätt hög fetthalt om jag inte missminner mig.
Skrivet av KristianE
Sen vet jag väl inte om massivore är så bra foder.
Visst massa protein. Men det grisar ner rätt rejält och har även rätt hög fetthalt om jag inte missminner mig.
Kommer inte ihåg hur det låg till me det där. Inte matat med massivore på flera år.
Skrivet av Tropheus
Jag försöker kämpa i kampen för lägre priser i https://www.rovfiskbutiken.se
Det är inte helt enkelt alla gånger, men jag tycker att priserna är helt ok hittills!

Personligen är jag väldigt nöjd med Ocean Nutrition Colossus Q2, skräpar minimalt och fiskarna älskar det. Jag har även matat mycket med Ocean Nutrition Tropical Wafers, men tycker nog att det skräpar lite mer än Colossus.
Båda finns i butiken till mycket lägre priser än 2000 kr/kg.
Skrivet av djr83
Jag försöker kämpa i kampen för lägre priser i https://www.rovfiskbutiken.se
Det är inte helt enkelt alla gånger, men jag tycker att priserna är helt ok hittills!

Personligen är jag väldigt nöjd med Ocean Nutrition Colossus Q2, skräpar minimalt och fiskarna älskar det. Jag har även matat mycket med Ocean Nutrition Tropical Wafers, men tycker nog att det skräpar lite mer än Colossus.
Båda finns i butiken till mycket lägre priser än 2000 kr/kg.
Kan hålla med om skillnaden mellan Q2 och Wafers. Har sett samma sak här hemma.

Däremot så tycker jag att X2 (flytande) skräpar en hel del. Nu matar jag ju rätt hårt i growoutkaret, men där har jag en liten brun rand längs vattenytan.. Lär väl ev påverkas av filtreringen (fx6+droppfilter). Hade ytan skimmats så hade den smutsen gått ner i filtret istället.

X2 är dock helt fantastiskt populär hos både ciklider och gars.

Edit: ITn vi köpte för ett halvår sedan som _aldrig_ ätit pellets började spontanäta Q2. Och tar nu lika mycket Q2 som räkor/musslor.
Skrivet av DavidEk
Kan hålla med om skillnaden mellan Q2 och Wafers. Har sett samma sak här hemma.

Däremot så tycker jag att X2 (flytande) skräpar en hel del. Nu matar jag ju rätt hårt i growoutkaret, men där har jag en liten brun rand längs vattenytan.. Lär väl ev påverkas av filtreringen (fx6+droppfilter). Hade ytan skimmats så hade den smutsen gått ner i filtret istället.

X2 är dock helt fantastiskt populär hos både ciklider och gars.

Edit: ITn vi köpte för ett halvår sedan som _aldrig_ ätit pellets började spontanäta Q2. Och tar nu lika mycket Q2 som räkor/musslor.
Jag har faktiskt inte provat X2 än även om jag har ytfisk. Mest för att det har en tendens att hinna komma ner i sumpen innan garsen har hunnit äta allt.
Skrivet av djr83
Jag har faktiskt inte provat X2 än även om jag har ytfisk. Mest för att det har en tendens att hinna komma ner i sumpen innan garsen har hunnit äta allt.
Hade jag haft sump så hade det nog inte varit ett problem misstänker jag. =)

En liten handfull (typ 10st åt gången) och vattnet bara stänker när 3 gars + 12 ciklider anfaller ytan..
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.