Som saltvattens akvarist har jag en fundering. I saltvattens akvarium kan man ju inte byta vatten som man gör i sötvatten, av olika anledningar. Därför vill man ha bakterier som tar bort nitrat och fosfat, och för att dom ska trivas matar man dom med vodka eller (nopox) och genom det håller man nitraten nere, skulle inte detta fungera i sötvatten ? Någon med erfarenhet?menar som ett komplement till stora vatten byten.
Hörde av de som underhåller vårt reningsverk att man kan göra så men i akvarium har jag aldrig hört att det funkar med sprit.
Skrivet av Päran
Hörde av de som underhåller vårt reningsverk att man kan göra så men i akvarium har jag aldrig hört att det funkar med sprit.
I saltvattens akvarium är det många som kör vodka metoden,titta på saltvattensguiden tex
Skrivet av Tropheus
I saltvattens akvarium är det många som kör vodka metoden,titta på saltvattensguiden tex
Även VÄS. Vodka, ättika, socker
Skrivet av mange
Även VÄS. Vodka, ättika, socker
Ja så klart, frågan är varför ingen kör detta i sötvatten? Det lär ju vara samma bakterier som man vill ha.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.