Akvarium och teknik

»

Foga om akvariet?

Halloj!
Köpte precis ett helglas akvarium på ca 600 liter med måtten 150x70x55 cm.
När jag rengjorde upptäckte jag att det va några bubblor i fogen och det ha samlat in smuts i. Det som gör mig orolig är just att ”till nästa” bubbla som leder ut mot glasets yttersida (bifogar bild då det är lite svårt att förklara)

Behöver jag skära bort fogarna o kör en ny sträng silikon eller räcker det att lägga lite nytt silkon utan för o inne i karet?
Enligt förra ägaren så va karet igång 2 veckor innan jag köpte den igår
Mvh
Skrivet av xbackarowana
Halloj!
Köpte precis ett helglas akvarium på ca 600 liter med måtten 150x70x55 cm.
När jag rengjorde upptäckte jag att det va några bubblor i fogen och det ha samlat in smuts i. Det som gör mig orolig är just att ”till nästa” bubbla som leder ut mot glasets yttersida (bifogar bild då det är lite svårt att förklara)

Behöver jag skära bort fogarna o kör en ny sträng silikon eller räcker det att lägga lite nytt silkon utan för o inne i karet?
Enligt förra ägaren så va karet igång 2 veckor innan jag köpte den igår
Mvh
Där skulle jag nog lagt en helt ny fog invändigt för att känna mig säker på att de håller vatten helt.
Skrivet av TobiasKing
Där skulle jag nog lagt en helt ny fog invändigt för att känna mig säker på att de håller vatten helt.
Jo känner mig också orolig. Frågan är om det räcker bara där lite grann eller ta bort all fog i hela karet o kör helt nya.
Aldrig limmat förr så är lite nojig :/
Skrivet av xbackarowana
Jo känner mig också orolig. Frågan är om det räcker bara där lite grann eller ta bort all fog i hela karet o kör helt nya.
Aldrig limmat förr så är lite nojig :/
Att lägga silikon på silikon blir sällan bra så jag hade tsgit och lagt om helt ny invändig fog. De är inte så svårt som det låter. Se bara till att få bort all silikon invändigt och torka rent med t-röd eller aceton utan olja. Sen limma och jämna ut fogen.
Har kollat massa klipp på youtube. Verka vara ganska enkel. Hur ”tjockt” ska man ha vid hörnet där 2 rutor möta (10 mm glas)??

det är väl just förarbetet som är det svåra...
Skrivet av xbackarowana
Har kollat massa klipp på youtube. Verka vara ganska enkel. Hur ”tjockt” ska man ha vid hörnet där 2 rutor möta (10 mm glas)??

det är väl just förarbetet som är det svåra...
Du behöver inte skära loss glaset utan ta enbart den inre fogen. Där lägger du så pass tjock fog du själv vill ha.
Är det lätt ? Dvs att chansen den läcker o spricker är lite efter är lite?
Ha limmat olika fack för sump tidigare men aldrig en hel kar speciellt inte 600 liter?
Fogen mellan rutorna håller ihop karet och den ska du inte röra. Trekantiga fogen håller tätt och hela den ska hem större risk med andra ord :)
Skrivet av JohanAntonsen
Fogen mellan rutorna håller ihop karet och den ska du inte röra. Trekantiga fogen håller tätt och hela den ska hem större risk med andra ord :)
Hahaha för helvete johan skräm inte folk nu. Är bara att limma och fylla. Inte limma , spritfylla och sen fylla vatten i omgångar??
Skrivet av TobiasKing
Hahaha för helvete johan skräm inte folk nu. Är bara att limma och fylla. Inte limma , spritfylla och sen fylla vatten i omgångar??
Skyller på telefonen!! Har ingen aning om hur det blev så fel ???
Skrivet av xbackarowana
Är det lätt ? Dvs att chansen den läcker o spricker är lite efter är lite?
Ha limmat olika fack för sump tidigare men aldrig en hel kar speciellt inte 600 liter?
Fogen mellan rutorna håller ihop karet och den ska du inte röra. Trekantiga fogen håller tätt och hela den ska göra om. Ingen större risk med andra ord :)
Ha tagit mig modet att göra det. Ha rengjort fogarna ska limma till helgen
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.