sf_polypterus

»

Stora endlicheri med små BD

Jo, har blivit erbjuden 3 st 30-35 cm polypterus endlicheri till mitt 900l där det för närvarande går 2 st BD Rockor ca 15 cm, vågar man sätta ihop dessa eller hur pass dum idé är det med storlekskillnaden?

Tack på förhand!
Skrivet av Tobbsarn
Jo, har blivit erbjuden 3 st 30-35 cm polypterus endlicheri till mitt 900l där det för närvarande går 2 st BD Rockor ca 15 cm, vågar man sätta ihop dessa eller hur pass dum idé är det med storlekskillnaden?

Tack på förhand!
Du behöver nog inte vara orolig mer än att fengäddorna ska få mat. De är ju inte världens mest aktiva när det kommer till den biten jämfört med plättarna. Fast å andra sidan klarar de sig länge utan mat ?
Skrivet av ChristofferJonsson
Du behöver nog inte vara orolig mer än att fengäddorna ska få mat. De är ju inte världens mest aktiva när det kommer till den biten jämfört med plättarna. Fast å andra sidan klarar de sig länge utan mat ?
Det är jag inte jätteorolig över, matar rätt duktigt där i ändå... mest bara nojig över att de ska suga tag i en rocka vare sig det är av misstag eller inte vid utfodring :/
Skrivet av Tobbsarn
Det är jag inte jätteorolig över, matar rätt duktigt där i ändå... mest bara nojig över att de ska suga tag i en rocka vare sig det är av misstag eller inte vid utfodring :/
Har haft små rockor tillsammans med stora ornates utan problem. Visst finns det risk att dom suger tag i en rocka men den är inte överhängande stor i min mening iaf.
Min rocka blev ganska illa biten av en edlicheri när den var liten. Endlicherin åt upp en mat bit som låg halvvägs under rockan och tog med en bit av rockan, syns fortfarande på henne var bettet tog.
Skrivet av rambo
Min rocka blev ganska illa biten av en edlicheri när den var liten. Endlicherin åt upp en mat bit som låg halvvägs under rockan och tog med en bit av rockan, syns fortfarande på henne var bettet tog.
Var något sånt jag var rädd för dessvärre :/ Tror jag tackar nej då, tack för svar! :)
Hade ett par endlicheris och delhezi för typ 8 år sedan och släppte i en liten reticulata valp i det karet.
Det dröjde tyvärr bara 5 min, sen simmade en av dom runt med rockans svans i munnen och släpade en död rocka efter.. Förmodligen högg den tag av ren reflex i en lockande svans
Jag avråder definitivt från att hålla fengäddor med rockor... Det är ALLTID en risk att antingen fengäddan biter i rockans disk "i blindo", pga deras dåliga syn, och därmed stressad, skadar eller t.o.m har ihjäl rockan. Eller att rockan blir rädd och stressad, och istället använder sin gadd till det den är till för. Dvs att försvara sig. Tyvärr hände det senare senariot mig, och efter det har jag aldrig haft rockor med fengäddor igen. Se video.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.