Istället för att hänga upp mig på att det stora karet inte blir av (än). Så gick jag och svågern och skaffade oss ställning och 9 st 150L kar för att utöka vår samling av L-mal... Som det ser ut nu så har jag L066 och L183. Men skulle vilja ha någon annan kul art som är relativt lätt att odla på men som inte hör till vanligheterna. Så är det någon som sitter inne på någon kul L-mal som kan tipsa? Gärna lite info om hur ni fick lek 8)
Lönsamt = diverse färgmutationer av Ancistrus. Gärna long fin. Folk är galna i dom.
Vad som är roligt är upp till dig. Ancistrus, Hypancistrus, Peckoltia och Panaqolus är "vanliga" släkten i handeln och lämpar sig bäst till dom karen. Dom har olika svårigheter, men fastnar man för någon specifik art så läser man på om dom och inom något år så har du säkert fått lek på just den plecon.
Nu jäklar ska ni få se ?
Skrev allt i all hast där men har hittat vad som ska odlas på iaf.
Än så länge ser listan ut så här:
L066
L128
L183
L144 Brun/röd/albino/snow white/albino slöj.
Fler kar kommer nog införskaffas och komma igång inom någon månad.
Början av bygget började med att röja i rummet och få in ställningen och se till att den passade på klacken bredvid ölkylen och då var det all hands on deck. Syster, svåger och granne fick va med och hjälpa till med att modifiera höjd på ställningen och fixa allt på plats för att kunna måtta utför alla rör och dylikt.
När allt var klart va det dags att få röret för luft på plats och sen få alla karen på plats och börja få i filter, grus, grottor och rötter.
Och här måste jag säga att fördelen med att jobba på verkstad är enormt nice.
Röret är 3,4 m långt i rostfritt med en gängad plug i ena änden (för rengöring etc) och en svarvad övergång från 30mm till 20 mm (alla kanter fasad självklart). Och i röret är det gjort urtag till slang och ventiler ?
Sen var det dags för att fylla på vatten och se till att allt var rakt och fint.
när allt var ok och vatten påfyllt så fick allting stå igång under en veckas tid så vi kunde utesluta läckage och få ordning på temperatur med mera.
Och äntligen var det dags att låta malarna komma in i karen ?
Nu återstår det dock att göra mer ordentlig inredning och plantera en del växter och tillverka mer grottor. Insåg ganska snabbt att de var för lite ?
Hahaha här sänder vi en hel säsong med alla avsnitt i ett svep. Du måste uppdatera oftare, inte allt på en gång. Man måste ju hinna beundra och kommentera mellan omgångarna ?

Skrivet av Lutt
Lönsamt = diverse färgmutationer av Ancistrus. Gärna long fin. Folk är galna i dom.
Vad som är roligt är upp till dig. Ancistrus, Hypancistrus, Peckoltia och Panaqolus är "vanliga" släkten i handeln och lämpar sig bäst till dom karen. Dom har olika svårigheter, men fastnar man för någon specifik art så läser man på om dom och inom något år så har du säkert fått lek på just den plecon.
Vad som är roligt var mest en tanke på vilka L-malar folk tycker är roliga. Kanske som visar sig mycket eller har något speciellt beteende osv.

Skrivet av ChristofferJonsson
Hahaha här sänder vi en hel säsong med alla avsnitt i ett svep. Du måste uppdatera oftare, inte allt på en gång. Man måste ju hinna beundra och kommentera mellan omgångarna ?
Tyvärr så har barn och jobb tagit upp så mycket tid så fick köra allt på en gång ? men kommentera gärna ändå ✌️
Nästa bygge blir definitivt i omgångar och under längre tid för allt detta gjordes på 2 helger med barn ? platsbrist var också en faktor när jag tänker efter ?

Skrivet av HampusH
Typiskt ? då har jag flera kar utan fisk i ??
Ancistrus i olika färgmutationer är det jag har för att citera Lutt ?
L066 som du har är ju en trevlig hypancistrus som inte är så väldans svår att leka. L128 är ju en svårare nöt att knäcka.
Själv är jag förtjust i många hypancistrus och även Pseudacanthicus familjen de är alla för stora för 150L men köper du små så kan du ha de länge i 150L. Det finns så otroligt mycket L-Malar så det är så svårt att tipsa. När du väl lekt din första art så finns stor risk att du fastnar och träsket är vråldjupt :)

Skrivet av Agir
L066 som du har är ju en trevlig hypancistrus som inte är så väldans svår att leka. L128 är ju en svårare nöt att knäcka.
Själv är jag förtjust i många hypancistrus och även Pseudacanthicus familjen de är alla för stora för 150L men köper du små så kan du ha de länge i 150L. Det finns så otroligt mycket L-Malar så det är så svårt att tipsa. När du väl lekt din första art så finns stor risk att du fastnar och träsket är vråldjupt :)
Håller med om att L066 är trevlig, våra visar sig riktigt mycket vilket jag inte trodde de skulle göra. L128 är en personlig favorit och när jag fick ett bra erbjudande på vildfångade som har en riktigt blå ton kunde jag inte låta bli.
Pseudacanthicus finns det ingen tanke på än men platsen finns och större ställningar med större kar är inte omöjligt. Tror att vi befinner oss mitt i träsket redan ? men det gör inget. Något ska man ju lägga sin pengar på. Och det är ett stort plus att barnen älskar det och kan hjälpa till ?

Skrivet av Jozi
Ser grymt bra ut!!!
Tack Jozi ?
Det blev över förväntan. Det finns utrymme för förbättring och det får komma allt efter plånbok och tid tillåter.
Efter tagit till mig av kritiken med att släppa all information på en gång ? (känsliga nördar ?)
Så kommer här en liten uppdatering.
Efter att fått tag i en mängd skiffer, en hammare och en hugmejsel blev det till att försöka sig på att göra "hotell" till malarna. Resultatet ser ut att ha blivit bra men det återstår och se vad invånarna tycker. Och bygget på rummet fortsätter men det sparar vi till nästa inlägg ?
Så håll till godo så länge och ha en mysig kväll ?

Skrivet av DanLind
Efter tagit till mig av kritiken med att släppa all information på en gång ? (känsliga nördar ?)
Så kommer här en liten uppdatering.
Efter att fått tag i en mängd skiffer, en hammare och en hugmejsel blev det till att försöka sig på att göra "hotell" till malarna. Resultatet ser ut att ha blivit bra men det återstår och se vad invånarna tycker. Och bygget på rummet fortsätter men det sparar vi till nästa inlägg ?
Så håll till godo så länge och ha en mysig kväll ?
Nice! Har funderat på att göra liknande men aldrig kommit till skott... Är det vanligt akvariesilikon du använder?

Skrivet av HampusH
Nice! Har funderat på att göra liknande men aldrig kommit till skott... Är det vanligt akvariesilikon du använder?
Förvånansvärt lätt att göra. Fick tips om att använda samma silikon sen får vi se om det håller. Det tog inte allt för lång tid att snickra ihop ca 35-40 minuter. Sitter du på något bättre tips?
Då var det dags för en liten uppdatering.
Efter mycket jobb och för lite fisktid så var det dags att ge sig ut i lokalen på riktigt igen.
Nu för att sätta upp 6 nya 112 l kar då vi insett att fler är bättre och det är alltid kul med mer plats för fler fiskar.
Nu ska det bara inhandlas grejer och byggas system för automatiskt VB.
Och mer fisk... Självklart.