Akvarium och teknik

»

Bästa DIY för att skölja sand?

Nån som har nåt coolt enkelt knep för å skölja sand, eller är det bara stå där dubbelvikt som en bröllopsinbjudan över badkaret å slaska?
Skrivet av ChristofferJonsson
Nån som har nåt coolt enkelt knep för å skölja sand, eller är det bara stå där dubbelvikt som en bröllopsinbjudan över badkaret å slaska?
Jag dumpar i utan att skölja och låter filtret ta partiklarna. 24h sen är vattnet klart igen.
Skrivet av TobiasKing
Jag dumpar i utan att skölja och låter filtret ta partiklarna. 24h sen är vattnet klart igen.
Gör samma ?
Samma här.
Kör julas blästersand o aldrig haft problem. Bara tippat i o kört igång. Grumligt ett par timmar sen e det kristallklart
Pojkar, pojkar ni har ju inte läst vad jag skrivit. Jag vill ju veta tricket för att skölja sanden, inte hur ni dumpar i den ?‍♂️
Skrivet av ChristofferJonsson
Pojkar, pojkar ni har ju inte läst vad jag skrivit. Jag vill ju veta tricket för att skölja sanden, inte hur ni dumpar i den ?‍♂️
Ingen idé att skölja :) bara i med den.

Men ska du prompt skölja så i med det i balja i med en slang och på med vattnet. Sköter sig själv om du inte har för mkt tryck. Skiten kommer till ytan o rinner ur baljan
Fyller en spann eller balja med vatten har slangen i med tryck på (gammalt duschmunstycke typ) i med en tredjedel av volymen med sand låt det rinna över en stund sen upprepa över i en ny spann lämpligast o göra utomhus för man fyllar avloppet med sand om de e julas eller ciklidsanden iallafall
Cementblandare gärna en ren kan skölja 50 kg åt gången dessutom dricka öl samtidigt :) i med sanden och en slang kör till det bara kommer ur rent vatten.
Skrivet av Agir
Cementblandare gärna en ren kan skölja 50 kg åt gången dessutom dricka öl samtidigt :) i med sanden och en slang kör till det bara kommer ur rent vatten.
Skölja med stil ?
Skrivet av Sjebbe
Skölja med stil ?
Sköljde 500 kg med cementblandare 50 kg åt gången. Jättebra!
1
Skrivet av Päran
Sköljde 500 kg med cementblandare 50 kg åt gången. Jättebra!
Sån där glasfiberbalja behöver jag?
Skrivet av TobiasKing
jag med var hittar man det ?
Skrivet av TobiasKing
Jag hittade den på blocket i Jönköping, svängde in om efter jobbet bara och köpte den. Knappt 2000l 120x200x85 typ har inte måtten exakt. Den kräver två man att flytta även utan vatten, har mycket nytta av den.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.