Odling

»

Ancistrus claro lek

1/2
Fick ta över en hona och hane från en vänlig kollega som han tyckte hade lite extra potential, utseendemässigt, som han själv inte hade tid/plats för att odla vidare på. Tog hem dessa för några månader sedan och var haft dem gåendes i ett kar på cirkus 100 liter.

Såg att honan var riktigt tjock någon gång i mitten/slutet av december och bytte ca 10 liter iskallt vatten... Dagen efter låg hanen och fläktade ägg i grottan. ? Coincidence? Maybe. Kul i alla fall!

Hanen har skött äggen/ynglen väl, jag har kikat in med några dagars mellanrum. Såg idag att de var frisimmande, så jag bestämde mig för att tömma grottan. Eftersom alla inte ville komma ut så placerade jag grottan i breedingboxen också. Tror jag släpper ut alla i karet sen, eftersom det inte finns något hot för dem. Men jag kunde inte hålla mig från att dokumentera dem lite...

Ni får hålla till godo med bild på hanen. Har för mig postat bilder på dessa innan, men jag hittar dem inte. ?
Jag är ledsen, men jag har sjukt svårt att läsa vidare efter ordet ancistrus ???
Jävligt cool den honan, mkt grönt i den. ??
ChristofferJonsson, jag förstår det. Noobs klarar sällan av det... ? En dag kanske du också lär dig!

Sjebbe, hanen menar du? ? De är inte direkt gröna, de har en ganska tydlig gul ton i sitt mönster med ficklampan jag lös på den spädde på det lite extra.. men de är jäkligt kontrastrika!
Skrivet av HampusH
Fick ta över en hona och hane från en vänlig kollega som han tyckte hade lite extra potential, utseendemässigt, som han själv inte hade tid/plats för att odla vidare på. Tog hem dessa för några månader sedan och var haft dem gåendes i ett kar på cirkus 100 liter.

Såg att honan var riktigt tjock någon gång i mitten/slutet av december och bytte ca 10 liter iskallt vatten... Dagen efter låg hanen och fläktade ägg i grottan. ? Coincidence? Maybe. Kul i alla fall!

Hanen har skött äggen/ynglen väl, jag har kikat in med några dagars mellanrum. Såg idag att de var frisimmande, så jag bestämde mig för att tömma grottan. Eftersom alla inte ville komma ut så placerade jag grottan i breedingboxen också. Tror jag släpper ut alla i karet sen, eftersom det inte finns något hot för dem. Men jag kunde inte hålla mig från att dokumentera dem lite...

Ni får hålla till godo med bild på hanen. Har för mig postat bilder på dessa innan, men jag hittar dem inte. ?
Snygga ?
Skrivet av ChristofferJonsson
Jag är ledsen, men jag har sjukt svårt att läsa vidare efter ordet ancistrus ???
Ancistrus är bra trevliga. Jag väntar hem 15st ancistrus dolichopterus som jag tänkte försöka odla lite av.
Har själv ett gäng claro. Vad jag märkt av är det lägger ganska stora romkorn för att vara en dvärgart. Små kullar också, men mina kanske är mindre än dina. En kull brukar landa på 10-15st.
Grattis till leken förresten. ?
Skrivet av HampusH
ChristofferJonsson, jag förstår det. Noobs klarar sällan av det... ? En dag kanske du också lär dig!

Sjebbe, hanen menar du? ? De är inte direkt gröna, de har en ganska tydlig gul ton i sitt mönster med ficklampan jag lös på den spädde på det lite extra.. men de är jäkligt kontrastrika!
Har ju passerat stadiet med Oscars just, tänkte jag skulle ge mig på att odla lite zebraciklider. Har hört det är en fjäder i hatten bland ni rovfiskfolk ifall man lyckas. Efter det är planen guppys, om jag vågar....
Skrivet av HampusH

Hanen, ja. Autocorrect eller något ?

Skrivet av Lutt
Har själv ett gäng claro. Vad jag märkt av är det lägger ganska stora romkorn för att vara en dvärgart. Små kullar också, men mina kanske är mindre än dina. En kull brukar landa på 10-15st.
Grattis till leken förresten. ?
Nice! Är de likadana i teckningen eller kan du se någon skillnad? Är inte så bevandrad med dessa, men vill minnas att det kan skilja en del mellan dem, som med många andra antikristusar...

Och ja, stora romkorn men liten kull för att vara så små... Hanen är väl kanske 6cm och honan säkert 4cm... Räknade inte ynglen eftersom jag inte fick ut alla men jag tror nog det runt 10st. Tack!
Dina är mycket snyggare. Mina liknar mer vanlig Ancistrus i teckningen. Inte lika marmorerad.
Skrivet av Lutt
Dina är mycket snyggare. Mina liknar mer vanlig Ancistrus i teckningen. Inte lika marmorerad.
Alright! Har kikat på lite bilder, och på de andra som kommer från min kollega. Skiljer sig verkligen mycket från individ till individ. Ska bli intressant att se hur dessa yngel utvecklas. Det borde ju ärvas ner till avkomman tänker jag.
Svängde ihop ett litet klipp också när jag tömmer grottan, osv... ?Lite schysst engelsk text i klippet med, for all ma internationalz fans out thäär!! ???
Svängde ihop ännu ett klipp från detta kar, nu när en del yngel börjat växa till sig. Tror det är 3 olika kullar nu som simmar runt där inne... Notera hur fläckig roten är, med uppätna / ej uppätna alger. Detta är nog ett av mina favoritkar just nu, i all sin enkelhet. ?
En till liten uppdatering på dessa små stissiga och blyga malar... De kallas ju "Gold marble bristlenose", och det pga att vissa individer kan bli alldeles guldmarmorerade till färg och mönster. Man kan se att en av dem i klippet antagligen kommer att bli sådan. Den är redan nästan guldig! Stor skillnad från de övriga syskonen i alla fall. ?
Skrivet av HampusH
En till liten uppdatering på dessa små stissiga och blyga malar... De kallas ju "Gold marble bristlenose", och det pga att vissa individer kan bli alldeles guldmarmorerade till färg och mönster. Man kan se att en av dem i klippet antagligen kommer att bli sådan. Den är redan nästan guldig! Stor skillnad från de övriga syskonen i alla fall. ?
Fyfan kommer behöva ett gäng sånna sen?
Skrivet av TobiasKing
Fyfan kommer behöva ett gäng sånna sen?
Klart du ska ha! Jag fixar. ?
Skrivet av HampusH
Grymmt. ??
Skrivet av HampusH
Glöm inte mig! Jag vill också ha! ??
Skrivet av HåkonAntonsen
Glöm inte mig! Jag vill också ha! ??
Klart du ska ha! Hittade 4 "små" ägg till idag som ramlat ut ur grottan... Skriver ditt namn på dem!
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.