Fiskrelaterat
»Best of 2019
Tänkte att vi alla här kan berätta vad som under det gångna året varit roligast, betytt mest, någon händelse som varit särskilt intressant eller liknande. Man kan även nämna eller lista tråkiga saker. Något som hänt som varit av betydelse lite extra detta året helt enkelt. Någon fisk man lyckats få tag på eller någon fisk man förlorat som satt spår, eller liknande.
Inget är för litet eller ointressant! Än är det några dagar kvar på året så fyll på allt eftersom, än kan det hända mycket! Enda regeln är att det ska ha att göra med fisk/akvarie!
Inget är för litet eller ointressant! Än är det några dagar kvar på året så fyll på allt eftersom, än kan det hända mycket! Enda regeln är att det ska ha att göra med fisk/akvarie!
5 andra rockar det här!
Om jag är först ut med vad som för mig varit störst -19 i denna hobbyn är det helt klart att jag kom igång med bygget av mitt glasfiberkar. Och att det nu står klart med vatten i och powerbeadfiltret igång.
Näst störst av gångna året måste väl vara att jag fick tag på en snöleopard hane till min hona. Hannen är ju i dagsläget bara barnet men det ska bli kul att se vad det kan bli.
Hade lite olika jordätare ett kort tag också vilket var kul. Några tappade jag tyvärr och en del sålde jag sen men jag tror nog att det får bli en ny grupp här snart.
Mycket annat som hänt också men detta är väl topp 3 av det som varit intressantast här i år
?
Näst störst av gångna året måste väl vara att jag fick tag på en snöleopard hane till min hona. Hannen är ju i dagsläget bara barnet men det ska bli kul att se vad det kan bli.
Hade lite olika jordätare ett kort tag också vilket var kul. Några tappade jag tyvärr och en del sålde jag sen men jag tror nog att det får bli en ny grupp här snart.
Mycket annat som hänt också men detta är väl topp 3 av det som varit intressantast här i år
?
5 andra rockar det här!
Akvariehelgen detta året tyckte jag var väldigt givande, ser fram emot nästa år i Malmö.
Har fått igång sista ställningen i källaren, karen är under uppstart. Ska bli kul att dra igång dessa med ny fisk på riktigt.
Nya tankar på projekt i källaren kom till redan igår.
Det enda lite tråkiga jag kan komma på är skadad/sjuk fisk man måste omplacera vilket gör platsbristen ett faktum.
Bra initiativ på tråd!
Har fått igång sista ställningen i källaren, karen är under uppstart. Ska bli kul att dra igång dessa med ny fisk på riktigt.
Nya tankar på projekt i källaren kom till redan igår.
Det enda lite tråkiga jag kan komma på är skadad/sjuk fisk man måste omplacera vilket gör platsbristen ett faktum.
Bra initiativ på tråd!
5 andra rockar det här!
Finns en del grejer som varit extra speciella för mig. Dom tre sakerna som utmärker sig mest för mig är nog att fått byggt ett rejält kar i trä, fått mina först valpar i lokalen och fått tag i en drömfisk för mig, en brachyplatystoma vaillantii ifrån suriname. Dessutom träffat en del avmedlemmarna här som varit riktigt trevligt.
5 andra rockar det här!
Kul tråd!
Roligaste måste varit resan till amazonas. Fantastiskt djurliv och man fick även nörda in sig hos dom andra djurhobbysarna.
Akvariehelgen var ju också trevlig, träffa gamla rovfiskers och bara tjöta ur sig all fiskprat.
Tråkiga måste vara all fiskdöd som hänt i år och att hyresvärden börjat ogilla att jag har fisk i lokalen (efter 14år).
Men 2020 kommer nog bli ett bra år, hoppas man kan finna ett hus med bra utrymme, så man kan flytta hem all fisk.
Roligaste måste varit resan till amazonas. Fantastiskt djurliv och man fick även nörda in sig hos dom andra djurhobbysarna.
Akvariehelgen var ju också trevlig, träffa gamla rovfiskers och bara tjöta ur sig all fiskprat.
Tråkiga måste vara all fiskdöd som hänt i år och att hyresvärden börjat ogilla att jag har fisk i lokalen (efter 14år).
Men 2020 kommer nog bli ett bra år, hoppas man kan finna ett hus med bra utrymme, så man kan flytta hem all fisk.
8 andra rockar det här!
Bra tråd! Känns som att det hänt riktigt mycket detta året, svårt att minnas allt... Men akvariehelgen är väl en av de saker som var absolut roligast med 2019. Så jäkla bra grej på alla sätt! Hoppas det dyker upp lite fler folk härifrån till kommande akvariehelg. Sen så bor jag ju numera inuti en egen lägenhet sedan maj månad, och det innebär ju helt nya akvariemöjligheter. Har hunnit få in totalt 6 akvarier, varav 3 av dem är vattenfyllda as we speak men enbart 2 av dem är up and running med fisk... 2 av dessa kommer bli tvättäkta aquascape-burkar, så det kommer bli något nytt för mig under 2020!
Fiskmässigt så har det väl flyttats, köpts och (hör och häpna) sålts en del fisk. Ett gäng marblevalpar och lite L-malar kom till livet här hemma. Men det var inte bara fisk som tillkom, utan även fisk som gick. Bland annat ett gäng L-malar av olika slag. Tyvärr så hade jag dessutom min absolut tyngsta förlust hittills, vilket var en av mina Datnioides microlepis som strök med av oklar anledning. Det var en av mina 4 första "riktiga monsterfiskar", som jag köpte för nästan 10 år sedan (av dåvarande aktiv medlem Besse). Då var dem ynka 4-5cm, och just den som strök med nådde en längd på 53cm och en vikt på 3.3kg... Det enda jag kan trösta mig med lite är ju att jag fortfarande har kvar de andra 3 från den gruppen, samt några andra gamla rävar.
Här på forumet tycker jag saker och ting rullat på riktigt gött också. Bra stämning, nytt roligt folk, roligt gammalt folk och massa härliga trådar... Våran podcast har väl rullat på precis i den takten som vi orkade med, dvs på halvfart ungefär. Kommande år fortsätter vi med den på samma sätt, dvs i den takten vi känner för. Hur det blir, det får vi se! Och så avslutar vi året med en fantastisk julkalender...
Bra år ändå! Ingen nämnd, ingen glömd.
2020 kommer bli ett bra akvarieår, det känner jag på mig. ?
Fiskmässigt så har det väl flyttats, köpts och (hör och häpna) sålts en del fisk. Ett gäng marblevalpar och lite L-malar kom till livet här hemma. Men det var inte bara fisk som tillkom, utan även fisk som gick. Bland annat ett gäng L-malar av olika slag. Tyvärr så hade jag dessutom min absolut tyngsta förlust hittills, vilket var en av mina Datnioides microlepis som strök med av oklar anledning. Det var en av mina 4 första "riktiga monsterfiskar", som jag köpte för nästan 10 år sedan (av dåvarande aktiv medlem Besse). Då var dem ynka 4-5cm, och just den som strök med nådde en längd på 53cm och en vikt på 3.3kg... Det enda jag kan trösta mig med lite är ju att jag fortfarande har kvar de andra 3 från den gruppen, samt några andra gamla rävar.
Här på forumet tycker jag saker och ting rullat på riktigt gött också. Bra stämning, nytt roligt folk, roligt gammalt folk och massa härliga trådar... Våran podcast har väl rullat på precis i den takten som vi orkade med, dvs på halvfart ungefär. Kommande år fortsätter vi med den på samma sätt, dvs i den takten vi känner för. Hur det blir, det får vi se! Och så avslutar vi året med en fantastisk julkalender...
Bra år ändå! Ingen nämnd, ingen glömd.
2020 kommer bli ett bra akvarieår, det känner jag på mig. ?

5 andra rockar det här!
Eftersom jag är ganska ny i hobbyn så har typ allt hänt.. ?
Men störst är nog min BD hona.
Hade inte tänkt köpa någon rocka alls från början men tycker sjukt mycket om den.
Jag hade tänkt ha fler stora burkar vid det här laget. Men får prioritera familjen före i bland.
Tråkigaste var nog att min jardini dog.
Men har lärt mig mycket av att förlora den. ?
Så kommande året ska det bli mer filtrering o fler rockor. Även en eller ett par arowanor.
Men störst är nog min BD hona.
Hade inte tänkt köpa någon rocka alls från början men tycker sjukt mycket om den.
Jag hade tänkt ha fler stora burkar vid det här laget. Men får prioritera familjen före i bland.
Tråkigaste var nog att min jardini dog.
Men har lärt mig mycket av att förlora den. ?
Så kommande året ska det bli mer filtrering o fler rockor. Även en eller ett par arowanor.
5 andra rockar det här!
Kul tråd! Även om jag inte har så mkt kul att dela med mig av... Har vart ett skit år för mig... började bra men gick rejält down-hill nån gång under den tidiga sommaren. Ovanligt många förluster detta år och intresset dog nästan helt när min ögonsten dog av okänd anledning trots medicinering för tusentals kronor ? Sen dess har intresset dalat, vi har down-sizat och sålt av kar och fisk och nu är målet att hålla stora burken igång samt dammen. Kanske drar igång ett projekt som länge vart en liten dröm, men det får tiden utvisa om det blir av. Kommer kanske inte vara så aktiv här på forumet, men jag tittar in då och då och säger hej eller nått.
Vill passa på att önska alla ett gott nytt år ???
Vill passa på att önska alla ett gott nytt år ???
3 andra rockar det här!
Inte hänt så mycket för mig. Fått på en överdel på det stora. Belysning på plats. Typ så ?
2 andra rockar det här!
Best of 2019 är tveklöst Rovfisk.se. Följt forum sen internets födelse, och få har gett mig sån stor glädje som detta!! ❤️??
I akvarievärlden är nog leveransen av Elton 11 januari absolut topp! Även idiotresan ner till Bollnäs(135mil t o r 21 timmar totalt) var nån sorts höjdpunkt, resulterade i 2 gars i slutändan allt annat är sålt(kom hem med ett fullt släp och en full bil med grejer) Bottennappet är att planerna om en stor burk inte funkat. Mer en önskan än en plan, men vi är ändå rätt nöjd med det vi har.
I akvarievärlden är nog leveransen av Elton 11 januari absolut topp! Även idiotresan ner till Bollnäs(135mil t o r 21 timmar totalt) var nån sorts höjdpunkt, resulterade i 2 gars i slutändan allt annat är sålt(kom hem med ett fullt släp och en full bil med grejer) Bottennappet är att planerna om en stor burk inte funkat. Mer en önskan än en plan, men vi är ändå rätt nöjd med det vi har.
5 andra rockar det här!
För min del var det bästa med 2019 att upptäcka rovfisk.se och komma in i hobbyn igen. Året började bra men slutade med grusade planer om en monstertank men en mindre tank är igång och ska fyllas på med fisk ?
3 andra rockar det här!