Jag har dragit igång ett droppfilter för nån månad sen och försökt laborera med olika material
och pysslat med att få ner ljudnivån.
Nu är börjar jag få till det mesta men lyckas inte få tyst på returröret, någon som har nåt förslag
på vad som kan göras?
Öka vattenflödet. Du vill ha 3-5cm vatten i filtret konstant för att få de skapligt ljudlöst.
Hur menar du att returröret låter? Sörplar det så är lösningen antingen mer eller mindre flöde.
Är det när vattnet kommer ner till akvariet så är det förlängda röret som gäller.
Mitt deoppfilter har 3 rör ner till karet. Det är knäpptyst då inget av dom är "fullt"

Skrivet av KristianE
Hur menar du att returröret låter? Sörplar det så är lösningen antingen mer eller mindre flöde.
Är det när vattnet kommer ner till akvariet så är det förlängda röret som gäller.
Mitt deoppfilter har 3 rör ner till karet. Det är knäpptyst då inget av dom är "fullt"
Mer ett porlande ljud skulle jag säga, med ett svagt gurglande ibland.
Låter som en beskrivning av tysk vuxenfilm :p

Skrivet av haninge
Mer ett porlande ljud skulle jag säga, med ett svagt gurglande ibland.
Låter som en beskrivning av tysk vuxenfilm :p
Som kristian säger me så öka eller sänk flödet så ska du bli av med ljudet. På din beskrivning så låter det som returen sugen luft ifrån filtret.

Skrivet av TobiasKing
Som kristian säger me så öka eller sänk flödet så ska du bli av med ljudet. På din beskrivning så låter det som returen sugen luft ifrån filtret.
Så rent teoretiskt så skulle jag kunna strypa röret ner till burken?
Dvs gå ner en storlek eller två i dimension..

Skrivet av haninge
Så rent teoretiskt så skulle jag kunna strypa röret ner till burken?
Dvs gå ner en storlek eller två i dimension..
Ja jo men enklast är nog att öka flödet in eller sänk flödet in i filtret.
Du behöver en kulventil så att du kan styra flödet. Jag kör med två rör, det ena är 3 cm högre inuti filtret och det har jag ingen ventil på, det andra ska ta hela mängden vatten och på det sitter ventilen. Då är det bara att ställa in ventilen så att det blir balans mellan dom två utloppen. På det sättet är röret fullt med vatten hela tiden och då slipper man surplande ljud.

Skrivet av Erik
Du behöver en kulventil så att du kan styra flödet. Jag kör med två rör, det ena är 3 cm högre inuti filtret och det har jag ingen ventil på, det andra ska ta hela mängden vatten och på det sitter ventilen. Då är det bara att ställa in ventilen så att det blir balans mellan dom två utloppen. På det sättet är röret fullt med vatten hela tiden och då slipper man surplande ljud.
Smart precis som returen i en tyst sump?
Tackar för svar, nu är filtret näst intill ljudlöst!