Nån som vill gissa på vad detta är? Vill egentligen säga att dom skrapat sig vid lek tendenser och svamp på det men det känns snarare som att det trycker ut innifrån, nån typ av parasit?
Håller på med vattenburen och saltning ikväll och tänkt medicinera imorgon.
Det är 3 av 5 Madagaskar ciklider som visar symptom och inga andra fiskar, dats, rockor, black ghost, malar osv.

Skrivet av BSE
Har dem blivit kryare?.
Kört esha 2000. Och bytt e hel del vatten å haft i lite salt ;) dem ser bättre ut nu än först.

Skrivet av HåkonAntonsen
Kört esha 2000. Och bytt e hel del vatten å haft i lite salt ;) dem ser bättre ut nu än först.
Då hoppas vi det biter o ordnar upp sej!.
Hmm jag har samma skit på min paratilapia polleni. Tycks inte bli av med de vad jag än provat med. Fjällen som blir helvita trillsr av och lämnar sår som läker ihop och de kommer nya fjäll. Tycker att hög salinitet gör verkan men sen kommer de tillbaka. Så den går själv i en ibcbalja sen flera månader tillbaka. Sen jag drog ner tempen till 24-25c i den baljan så verkar de bättra sig lite iaf.

Skrivet av JohanAntonsen
Nån som vill gissa på vad detta är? Vill egentligen säga att dom skrapat sig vid lek tendenser och svamp på det men det känns snarare som att det trycker ut innifrån, nån typ av parasit?
Håller på med vattenburen och saltning ikväll och tänkt medicinera imorgon.
Det är 3 av 5 Madagaskar ciklider som visar symptom och inga andra fiskar, dats, rockor, black ghost, malar osv.
Asså kan du ta en bild på karet? vad är det svarta joxet på botten? tycker att det ser ut som bakterieangrepp.

Skrivet av Päran
Asså kan du ta en bild på karet? vad är det svarta joxet på botten? tycker att det ser ut som bakterieangrepp.
Det svarta är solfilm under botten glaset, har just och pass någon sand alls i vilket gör att det ser konstigt ut

Skrivet av Jozi
Om det inte är epistyles så är det besläktat. Kollade med
shappe som även han säger samma sak.
Köp Parazin P och kombinera med 3dl salt/100 liter (köp en säck på biltema typ)
Rocksäkert med. Ge inte upp för fort heller räkna med minst 2 veckor innan det är borta. Ingen fara överdosera heller, jag har kört nära på dubbel dos en gång...
http://www.akvariumkungen.se/mediciner/parazin-p-9200-liter.html
Har kört en kur Esha2000 och före kuren började körde jag ordentligt med vattenbbyen och saltade.
Dom har bättrar sig väldigt mycket och tänkte nu fortsätta med salt och vattenbyten. Men ni tror att jag måste köra Parazin P?
det är 3 bilder på samma fisk, före, under Esha kuren och nu idag på tredje bilden.
Sista bilden är en av dom andra fiskarna och en tidigare bild på den finns i första inlägget

Skrivet av Jozi
Om det inte är epistyles så är det besläktat. Kollade med
shappe som även han säger samma sak.
Köp Parazin P och kombinera med 3dl salt/100 liter (köp en säck på biltema typ)
Rocksäkert med. Ge inte upp för fort heller räkna med minst 2 veckor innan det är borta. Ingen fara överdosera heller, jag har kört nära på dubbel dos en gång...
http://www.akvariumkungen.se/mediciner/parazin-p-9200-liter.html
Jag har kört 3 omgångar med parazin på min polleni utan framgång.

Skrivet av Jozi
Fan vad jag saknar att kunna multicitera...
djr83 fixa..
Ta i från tårna.. dubbel dos och kombinera med 3/100 salt.. byt inte en massa vatten heller. Byt rejält innan och mata moderat.
Man blir av med symptomen med salt men inte parasiten. Dom slåss och sen kommer detta sekundärt.
Just dessa Madagaskar är veteraner på området då dom hade samma hos mig. Fick jobba rätt hårt enligt ovan för att få bukt med det.
Kan man se hitta denna illbating vid skrapning,& sen se i mikroskop?.
Intressant detta.
Skulle va nice få veta.
Dem gick ”friska”här iaf.

Skrivet av Jozi
Fan vad jag saknar att kunna multicitera...
djr83 fixa..
Ta i från tårna.. dubbel dos och kombinera med 3/100 salt.. byt inte en massa vatten heller. Byt rejält innan och mata moderat.
Man blir av med symptomen med salt men inte parasiten. Dom slåss och sen kommer detta sekundärt.
Just dessa Madagaskar är veteraner på området då dom hade samma hos mig. Fick jobba rätt hårt enligt ovan för att få bukt med det.
Kört varje omgång med 5/100 salt dock bara sista vändan med dubbel dos parazin på min polleni. Ensam matning var 4e dag bara. Bytt 90% vatten innan varje kur. Så snart åker fanskapet i backen med en enkeltur till tippen i sopbil?
Epistylis garanterat.
Som jozi o tobias säger.
Samt salt 2g/liter& upp...
Något mindre temp dämpar de asen.
Sen parallellt bra bakteriemedicin (tar bort maten till dem...episatus).
Jo ska doktorera i protozoa/cilliater???.
De punkterar fiskens slemskikt/hud så kom o infektera..
Bra filtrering o cirkulation äro bra!!.

Skrivet av BSE
Epistylis garanterat.
Som jozi o tobias säger.
Samt salt 2g/liter& upp...
Något mindre temp dämpar de asen.
Sen parallellt bra bakteriemedicin (tar bort maten till dem...episatus).
Jo ska doktorera i protozoa/cilliater???.
De punkterar fiskens slemskikt/hud så kom o infektera..
Bra filtrering o cirkulation äro bra!!.
Ja jäklar, du prickade nästan 1 år sen senaste kommentaren ?

Skrivet av ChristofferJonsson
Ja jäklar, du prickade nästan 1 år sen senaste kommentaren ?
Ues!
Alla kan ju inte va se snabba..
Hur gick det då? Blev de friska?

Skrivet av HampusH
Hur gick det då? Blev de friska?
Han vet inte, köpt så många kar och fisk sen dess att han har tappat bort dom.