Tjaba!
Jag håller på och ska dra igång en liten burk till mina l-46 yngel och skulle behöva ett vettigt filter till det, problemet är att det är trångt runt om kring så ytterfilter är svårt, möjligtvis Aquael - Maxi Kani 150 skulle kunna fungera men känns inte optimalt
Min första tanke var ett droppfilter, men även där är det dåligt med plats (58x15x10 LxDxH) så även det känns svårt att få till något bra
Eller ska man helt enkelt köra ett innerfilter? Jag har kollat lite på fluval u2 och funderar på om det skulle fungera bra, jag skulle vilja ha ganska överdriven filtrering till den burken så vattnet håller så bra kvalitet som möjligt så dom kanske växer lite fortare ?
Jag har även ett påhängsfilter liggandes Aquaclear - Powerfilter 20 som jag kan kolla om det får plats
Hur skulle ni gjort?
Oj höll på att missa! Burken är bara 27l (50x27x20 LxDxH)
hur många yngel och hur stora är dom?
Jag antar att de går själva så du bör väl inte behöva så mycket biologisk rening. Kör ett innerfilter och en för cirkulation.
Jag har 8 små kar med 46:or i och de är inte värst mycket belastning i dom.
Har du vägarna förbi köping så hämta upp ett 54L av mig du kan få. Bygg en filtervägg. Räcker gott och väl till lite l46 yngel:)

Skrivet av Agir
hur många yngel och hur stora är dom?
Jag antar att de går själva så du bör väl inte behöva så mycket biologisk rening. Kör ett innerfilter och en för cirkulation.
Jag har 8 små kar med 46:or i och de är inte värst mycket belastning i dom.
Dem är just nu runt 15st tror jag, dom störst är väl runt 2cm och dom minsta försvann precis gulesäcken på ?
Vad tror du man vill ha för cirkulation i ett så pass litet kar? ?

Skrivet av TobiasKing
Har du vägarna förbi köping så hämta upp ett 54L av mig du kan få. Bygg en filtervägg. Räcker gott och väl till lite l46 yngel:)
Uppskattas men jag har ett 54l stående också men det fick inte plats, ska fixa en bild på hur det kommer se ut, burken står just nu ute så jag ser att den är tät ?
Filtervägg eller svampfilter är ju en idé men jag är inget jätte fan av lösningen ?

Skrivet av sluggo112
Uppskattas men jag har ett 54l stående också men det fick inte plats, ska fixa en bild på hur det kommer se ut, burken står just nu ute så jag ser att den är tät ?
Filtervägg eller svampfilter är ju en idé men jag är inget jätte fan av lösningen ?
Luftfilter då? Enkelt att bygga själv.
Hur kommer det sig att du inte låter ynglen gå med föräldrarna?
Misstänker att det är min gamla lekgrupp du har om Offshore har med ett finger i den gruppen ?
Jag lät min grupp sköta allt själva och plockade 50 yngel var 6 månad.

Skrivet av RuinedSoul
Hur kommer det sig att du inte låter ynglen gå med föräldrarna?
Misstänker att det är min gamla lekgrupp du har om Offshore har med ett finger i den gruppen ?
Jag lät min grupp sköta allt själva och plockade 50 yngel var 6 månad.
Jag har tyckt att fler yngel verkar klara sig om man separerar dom, iallafall av andra Hypancistrus arter, men hade du dom kvar i samma så ska man kanske testa det ?
Ja men precis det är din gamla grupp ?
Dom producerar däremot inte i närheten av det nu, jag fick typ 3st kullar förra hösten och en precis nyss
Dock tycker jag att jag har lite väl många som dött när dom stängt in varandra i grottorna, jag har nog tappat 4-5st så, men jag hade även 5st vuxna innan jag köpte din grupp ?
Så om du har några tips och idéer som du vill dela med dig av hur du höll dom så är jag mer än tacksam ?
Mina har alltid gått i föräldrars vatten. Jag har testat att separera i en yngelbox i föräldrarnas kar och då upplever jag i alla fall bättre tillväxt och hittills noll dödsfall.
Ang cirkulation så fungerar en syresten eller litet pumphuvud typ 2-300l / h
Jag vet en odlare som enbart kör luftdrivet svampfilter till sina 46:or.

Skrivet av Agir
Mina har alltid gått i föräldrars vatten. Jag har testat att separera i en yngelbox i föräldrarnas kar och då upplever jag i alla fall bättre tillväxt och hittills noll dödsfall.
Ang cirkulation så fungerar en syresten eller litet pumphuvud typ 2-300l / h
Jag vet en odlare som enbart kör luftdrivet svampfilter till sina 46:or.
Så har jag också haft mina än så länge, jag har en 2l hangOn box som jag har kopplat en liten powerhead till, enda dödsfallen jag har haft på yngel än så länge var när slangen från powerheaden lossnade ?
Men jag tycker att det har varit lite dålig tillväxt på ynglen så det är därför jag skulle vilja testa med en större burk till dom för att se om det blir någon skillnad ?
Jag vet också odlare som bara kör luftdrivna svampfilter men jag tycker det känns lite sådär ?

Skrivet av Agir
Vad matar du med?
Ocean Nutrition - Community Formula Crumble och Northfin bug pro för det mesta