Är just nu i behov av mer finmekanisk filtrering och har en yta kvar ovanför akvariet som kan fyllas.
Har funderat ett tag på att köra ett 3e droppfilter med fin filtervadd då det blev alldeles för bökigt att byta ut vadden efter behov i dom 2 övriga.
Men, är väldigt sugen på att ha det som en öppen låda med växter i. Däremot så kommer ju då problemet att växterna behöver vara ovanpå vadden och då blir det återigen krångligt att få bytt ut vadden...
Kan ju absolut köra med lecakulor eller liknande för växterna, men då måste det vara smidigt att kunna byta ut vadden.
Om någon råkar sitta på en smidig idé vad gäller detta så är jag väldigt intresserad av hur ni har löst det/tänkt på hur man kan lösa det. :)
Finns ju många kluriga dårar här som testat det mesta!

Skrivet av ericzon
Är just nu i behov av mer finmekanisk filtrering och har en yta kvar ovanför akvariet som kan fyllas.
Har funderat ett tag på att köra ett 3e droppfilter med fin filtervadd då det blev alldeles för bökigt att byta ut vadden efter behov i dom 2 övriga.
Men, är väldigt sugen på att ha det som en öppen låda med växter i. Däremot så kommer ju då problemet att växterna behöver vara ovanpå vadden och då blir det återigen krångligt att få bytt ut vadden...
Kan ju absolut köra med lecakulor eller liknande för växterna, men då måste det vara smidigt att kunna byta ut vadden.
Om någon råkar sitta på en smidig idé vad gäller detta så är jag väldigt intresserad av hur ni har löst det/tänkt på hur man kan lösa det. :)
Finns ju många kluriga dårar här som testat det mesta!
Ge mig ett par timmar så ska jag fota lite på en lösning jag har gjort. Eller rättare sagt tre olika lösningar.

Skrivet av TobiasKing
Ge mig ett par timmar så ska jag fota lite på en lösning jag har gjort. Eller rättare sagt tre olika lösningar.
Du har fått 44 timmar nu.

Skrivet av ChristofferJonsson
Du har fått 44 timmar nu.
Haft fullt upp med familjen:) här är två olika lösningar.

Skrivet av TobiasKing
Haft fullt upp med familjen:) här är två olika lösningar.
Gav inspiration iaf! Inte tänkt tanken att ha dom i krukor faktiskt. Det underlättar ju smidigheten i byte av filtervadd.
Kan du inte ha växterna i dom droppfilter utan filtervadd, som inte behöver bytas ut lika ofta?

Skrivet av ericzon
Gav inspiration iaf! Inte tänkt tanken att ha dom i krukor faktiskt. Det underlättar ju smidigheten i byte av filtervadd.
Ja de är skitsmidigt. Den stora backen har jag ju en liten back med vadd i för att ta skit ifrån avrinningen. Går ju även att borra hål i locket för krukor och ha krukorna hängande i locket. Har gjort så på två droppfilter. På så vis så får rötterna vatten när det stänker upp ifrån inflödet.

Skrivet av djr83
Kan du inte ha växterna i dom droppfilter utan filtervadd, som inte behöver bytas ut lika ofta?
Jo, det är ju såklart bättre. Nackdelen med det är att växterna kommer hamna nästan i taket då ?
Tänkte göra ett hälften så högt filter som får stå mellan dom 2 redan inkopplade. Och då köra växter för att få in lite mer liv ovanför. Men, kanske borde bygga om i ett av dom befintliga för att få till vadd där och köra på typ leca till växtfiltret ändå..