Akvarium och teknik
»Kostnad att driva en tank på 4000L.
Jag vet att detta är kanske inget man vill räkna på när det gäller ens livstil/hobby men vad ligger kostnaden på
att driva ett kar i den storleken med fisk (rovfisk).
Vattenbyte, el till pumpar/filter, värme, mat och resten som kan tänkas tillkomma?
Och hur har ni löst det för att komma undan med en del av kostnaden?
Tänker solcell/panel, samla regnvatten, maskodling... ja ni fattar :)
Vattenbyte, el till pumpar/filter, värme, mat och resten som kan tänkas tillkomma?
Inga rockningar
Jag vet att detta är kanske inget man vill räkna på när det gäller ens livstil/hobby men vad ligger kostnaden på
Jag har ingen aning om vad driftskostnaden ligger på men för juni var min elräkning på 1500 och det inkluderar all el för huset i övrigt vilket under den månaden innebar AC 24/7. Vattnet värms med direktverkande el. Vattenkostnaden inkl sophämtning ligger på ca 700 per månad.
Vad maten går på vet jag inte alls. Jag köper när förrådet behövs fyllas på ?
Totalt sett så kan jag inte påstå att akvariet känna speciellt dyrt. Mitt system ligger för övrigt på ganska precis 4000 liter, inkl filtrering.
Vad maten går på vet jag inte alls. Jag köper när förrådet behövs fyllas på ?
Totalt sett så kan jag inte påstå att akvariet känna speciellt dyrt. Mitt system ligger för övrigt på ganska precis 4000 liter, inkl filtrering.
2 andra rockar det här!
Inköp av fiskar blir nog den absolut dyraste posten varje år känns det som så driften av karet känns inte som nåt man ska hänga upp sig på
2 andra rockar det här!
Inga rockningar
Av driftskostnaden så är nog maten den absolut största delen. Bor du i hus så är ofta tex uppvärmningen inte en ren kostnad eftersom du värmer upp huset samtidigt (om än med dyr uppvärmning).
Vad maten går på beror ju både vad du matar med, hur mycket fisk du har och vilken typ av fisk.
faltaren vet jag värmer upp sitt vatten med husets uppvärmning. Kan man göra det så spar kan nog nån krona.
Det enda rimliga svaret på frågan är att det kan kosta allt från försumbart lite till väldigt mycket. Men det är nog ingenting man vanligtvis behöver oroa sig över i alla fall. Jag har varit arbetslös och bott själv under perioder då jag har haft ett stort akvarium (1600 liter på den tiden) och jag behövde inte dra ner på något speciellt för att ha råd med det.
Vad maten går på beror ju både vad du matar med, hur mycket fisk du har och vilken typ av fisk.
faltaren vet jag värmer upp sitt vatten med husets uppvärmning. Kan man göra det så spar kan nog nån krona.
Det enda rimliga svaret på frågan är att det kan kosta allt från försumbart lite till väldigt mycket. Men det är nog ingenting man vanligtvis behöver oroa sig över i alla fall. Jag har varit arbetslös och bott själv under perioder då jag har haft ett stort akvarium (1600 liter på den tiden) och jag behövde inte dra ner på något speciellt för att ha råd med det.
1 annan rockar det här!
Av driftskostnaden så är nog maten den absolut största delen. Bor du i hus så är ofta tex uppvärmningen inte en ren kostnad eftersom du värmer upp huset samtidigt (om än med dyr uppvärmning).
Håller med. Mat går ju en del ?. Allt beror ju hur man gör allt. Träkar är bättre isolerade. Kan man värma ett helt rum osv. Jag har kopplat till husets värme så på vintern funkar det bra. Kör el resten av året. Skulle jag gjort om allt hade jag köpt en värmeväxlare för damm.
2 andra rockar det här!
En del mat kan man ju alltid fixa billigare. Fånga själv och om man har kontakter på rätt ställen köpa till bättre pris.
Jag hade faktiskt tankarna på att elektroniken skulle vara det som drar iväg mest. Typ filtreringen, pumpar, syre med mera.
Kul när man har fel.
Hur har du löst det med att koppla på husets värme faltaren?
Jag hade faktiskt tankarna på att elektroniken skulle vara det som drar iväg mest. Typ filtreringen, pumpar, syre med mera.
Kul när man har fel.
Inga rockningar
En del mat kan man ju alltid fixa billigare. Fånga själv och om man har kontakter på rätt ställen köpa till bättre pris.
Kul när man har fel.
Kul när man har fel.
Har luft/vatten så koppla på en slang med golvvärme. Den styrs med en ventil som öppnar och stänger.
Inga rockningar
Jag har räknat lite på det hela.
Jag betalar ca 21kr per kubik för vatten/avlopp.
När jag byter vatten under den kalla delen av året tar det ca 4-5timmar att fylla och värmaren drar 12kW. På sommaren är källvattnet varmare så då drar det avsevärt mycket mindre.
Jag byter ca 2-3kubik i veckan. Jag har ingen ytterligare värmare i karet. (Går från ca 25 till 28 under veckan. Nu på sommaren kan det dra iväg lite mer men då byter jag några 100liter med bara kallt vatten)
Tekniken drar en del.
Pumpen har en märkeffekt på 210W men drar runt 180W med aktuellt mottryck har jag för mig.
Belysningen är 6st 80W rör som lyser ca 9timmar per dygn.
Jag kör normalt 1 uv på 28W.
En streamer på ca 20-30W
Så vattenbyten kostar ca 100kr per gång sept-maj typ...
Driften kostar ca 15kW per dygn kanske.
Jag värmer ju allt med direktverkande el så inga besparingar där inte.
Men en värmepump för att minska kostnaderna på uppvärmningen tror jag är det bästa. Men det bygger ju på att man kan lagra upp tillräckligt med vatten då en värmepump sällan är bra på att värma tillräckligt fort för att göra det "on demand".
Jag betalar ca 21kr per kubik för vatten/avlopp.
När jag byter vatten under den kalla delen av året tar det ca 4-5timmar att fylla och värmaren drar 12kW. På sommaren är källvattnet varmare så då drar det avsevärt mycket mindre.
Jag byter ca 2-3kubik i veckan. Jag har ingen ytterligare värmare i karet. (Går från ca 25 till 28 under veckan. Nu på sommaren kan det dra iväg lite mer men då byter jag några 100liter med bara kallt vatten)
Tekniken drar en del.
Pumpen har en märkeffekt på 210W men drar runt 180W med aktuellt mottryck har jag för mig.
Belysningen är 6st 80W rör som lyser ca 9timmar per dygn.
Jag kör normalt 1 uv på 28W.
En streamer på ca 20-30W
Så vattenbyten kostar ca 100kr per gång sept-maj typ...
Driften kostar ca 15kW per dygn kanske.
Jag värmer ju allt med direktverkande el så inga besparingar där inte.
Men en värmepump för att minska kostnaderna på uppvärmningen tror jag är det bästa. Men det bygger ju på att man kan lagra upp tillräckligt med vatten då en värmepump sällan är bra på att värma tillräckligt fort för att göra det "on demand".
3 andra rockar det här!