Rockor
»Såg att Åleds har Potamotrygon Magdalenae
Vad har mosterfolket för erfarenheter av den modeller av rocka ?
Vh Strandberg
Vh Strandberg
Inga rockningar
En reticulata från en speciell fångstplats. Är ingen höjdare på rockor men vad jag har förstått så får man vad man betalar för. Dem dör ofta och är svåra med maten. Motoro om man har platsen e lättare nybörjar-rocka.
Inga rockningar
Jag håller inte med om att dom dör ofta då jag har 2 som är mina första rockor och jag har haft dom ett bra tag nu :p. Men ja, kinkiga med maten kan dom vara. En av mina vägrar räkor, fisk o pellets. Den andra käkar allt förutom pellets. Men med vilja så går det få dom att äta hyfsat :)
Inga rockningar
jag har en hanne av en reticulata som är väldigt aktiv och matglad äter otroliga mängder i jämförelse med en benfisk i samma storlek. Efter lite omskolning äter han en diet av krill artemia räkbitar och mosade massivore med glädje.(ville få bort han från röda mygg) han äter 2ggr om dagen har 27grader varmt 0 i nitrit 0 i nitrat förutom efter matning 2 vattenbyten i veckan. Och vill bli klappad på nosen 1gång om dagen minst :). min lfs hade ett gäng retics som va vildfångade som va friska och fina (som nu är betydligt fetare än när jag köpte den) fick den jävligt billigt därför köpte ja den. Men finns massa trådar om hur dessa teacup(slang) rockor dör till höger och vänster..och det är lite jobb med de små liven och ja tydligen kan de bara dö rakt upp o ner. Men allt är relativt jag har även channor som sköter sig själv enda ja gör där är matar och rengör ytterfiltret sporadiskt. När jag köpte han så koppade ja in han 1.5h och lät han gå nersläckt 48h innan ja prova med första matningen och man får tänka på att det är broskfiskar så försiktig hantering :)
Inga rockningar
Mina är som din splash :) Jag har både hane och hona, dom blir helt galna när jag öppnar locket och kommer direkt fram. Jag ger mina mestadels sköldpaddsfoder, men honan käkar gärna räkor o annat smarrigt. Har börjat mer med sjunkpellets nu så jag hoppas hon kommer få smak på dom också. Jag tycker det är underbara rockor och dom blir inte så gigantiska.
Inga rockningar
lite OT men hur stora är dina Odrie? ja blandar in finhackade räkor och finhackade massivore tillsammans med krill och artemia som han älskar och gör egen frusen mat som jag gör i block på så vis har jag lärt han att räka och pellets också är mat du vet säkert detta men annars testa det :) testa med små räkbitar vid första matningen för dagen funkade också då han är som mest hungrig.
Inga rockningar
Mina är väl (ögonmått) ca 15-20 över disk. Jo, jag har testat samma som du med egen mat med mosade pellets, med rätt blandning så äter även hanen det. Men sköldpaddsfodret fungerar lika bra då det är räkmix, vitaminer o ja orkar inte ens rabbla upp allt som finns i, en riktigt bra mix av allt möjligt helt enkelt och alla fiskar/rockor älskar det :)
Edit: 15-20 cm :p
Edit: 15-20 cm :p
Inga rockningar
hmm jo ja har kikat lite på det faktiskt är ju som räkmix fast bättre tänkte testat men ja nu behöver ja inte längre läste ditt inlägg om det :) ja samma här vilken fart han får så fort det luktar mat :D håller med fantastiskt personliga fiskar och har man tid och engagemanget är de otroligt sköna enda ja ångrar är att ja bara köpte en :P Vad går dina med för fiskar? ja har mina med 4dattar och 6nigeria tetror som alla går mkt bra ihop :Dhmm hur har växttakten varit på dina?
Inga rockningar
För att göra det enkelt : [ATTACH=CONFIG]2916[/ATTACH]
Mina går nu med 4 it dats, 2 odoes, 1 senegalus fenis, 1 clownkniv, 1 tiretrackål, 1 grön argus och nån sugmal, kommer inte ihåg sort :p Dom har även gått ihop med silver aro, florida gar, channa lucius mm. Funkade inte så bra med en rtc dock :p
Växttakten var väl hyfsat snabb med honan när hon var liten, men nu går det väldigt sakta. Hon har väl dubblat sin storlek nästan på ungefär ett år.
Mina går nu med 4 it dats, 2 odoes, 1 senegalus fenis, 1 clownkniv, 1 tiretrackål, 1 grön argus och nån sugmal, kommer inte ihåg sort :p Dom har även gått ihop med silver aro, florida gar, channa lucius mm. Funkade inte så bra med en rtc dock :p
Växttakten var väl hyfsat snabb med honan när hon var liten, men nu går det väldigt sakta. Hon har väl dubblat sin storlek nästan på ungefär ett år.
Inga rockningar
ja hade också en senegalus ca 15-20cm men då han va lite väl sugen på provsmaka allt nytt så bor han numera inte längre här har du haft några problem? Japp det är samma sköldpaddsmix som ja kikat på verkar kanon fast det är lite rogivande o mosa räkor o pellets så vet inte om ja vill ge upp det :) Verkar lovande! Då han man något o se framemot :) får du retic ungar i framtiden köper ja gärna :)
Inga rockningar
Fengäddan är det inga problem med, men argusen har varit nyfiken på hannen och mina odoes och provsmakat, så den har jag lagt ut som skänkes, men nu har den dock lugnat sig och har inte rört någon annan fisk. Kan vara kniven som tuktat den :p
Ja jag hoppas på lite småretics själv, men ännu har det inte hänt något. Tror honan måste bli större innan det kan hända något, men jag hoppas :)
Men jag tycker väl att vi drar slutsatsen att det är en fantastisk art av rocka va? :) Jag skulle inte sälja mina iallafall. Upp med lite bilder splash, tror det finns en retictråd i bilder som jag lagt upp några i.
Ja jag hoppas på lite småretics själv, men ännu har det inte hänt något. Tror honan måste bli större innan det kan hända något, men jag hoppas :)
Men jag tycker väl att vi drar slutsatsen att det är en fantastisk art av rocka va? :) Jag skulle inte sälja mina iallafall. Upp med lite bilder splash, tror det finns en retictråd i bilder som jag lagt upp några i.
Inga rockningar
Inga rockningar