Hallåj,
Till veckan får jag hem 2st små hujetor och en liten eld ål. Har vare sugen en längre tid att skaffa en gar igen.
Så min fundering är om man törs ta hem en sån på samma gång?

Skrivet av Rodluvan
Hallåj,
Till veckan får jag hem 2st små hujetor och en liten eld ål. Har vare sugen en längre tid att skaffa en gar igen.
Så min fundering är om man törs ta hem en sån på samma gång?
Har inget å säga om gar eller ej till dessa, däremot bör du skaffa fler än 2 hujetas då de trivs bra i ett pack, blir lätt lite skygg annars.

Skrivet av ChristofferJonsson
Har inget å säga om gar eller ej till dessa, däremot bör du skaffa fler än 2 hujetas då de trivs bra i ett pack, blir lätt lite skygg annars.
Perfo,då ta jag några till ?
Det kan väl finnas en risk att garen äter upp hujetorna eftersom dom sistnämnda växer väldigt långsamt.
Men nu är ju Florida gars inga snabbväxare heller förvisso...
Eller ja, förutsatt att det var Florida du tänkte skaffa.

Skrivet av djr83
Det kan väl finnas en risk att garen äter upp hujetorna eftersom dom sistnämnda växer väldigt långsamt.
Men nu är ju Florida gars inga snabbväxare heller förvisso...
Eller ja, förutsatt att det var Florida du tänkte skaffa.
Ja precis,de var det. Kanske va dålig att formulera mig.
Tänkte göra en lite uppdatering.
De vart inga hujetor då dom va slut,lika så eld ålen.
Men det vart en pluttig gar.
Den va mager så de sjöng om det när jag fick hem den.
Nu är den lite bättre iaf?
För tillfället äter den levande,men vid vilken storlek bör jag prova få över den på tex räkor?
Tänker att den är så liten så det kanske är dumt nu att svälta den ifall den inte vill ta räkorna,eller är jag ute och cyklar?
Den där ser tjock ut, börja direkt. Först röda mygg i en hög på botten, sen strömming uppklippt i smala strimlor inblandat i högen med röda mygg.

Skrivet av djr83
Den där ser tjock ut, börja direkt. Först röda mygg i en hög på botten, sen strömming uppklippt i smala strimlor inblandat i högen med röda mygg.
Röda mygg ha jag i frysen?
Bör jag tina dom och sedan lägga ner?
Stänga av filtret samtidigt?

Skrivet av Rodluvan
Röda mygg ha jag i frysen?
Bör jag tina dom och sedan lägga ner?
Stänga av filtret samtidigt?
Precis. Du vill samla dom i en hög så att du senare kan gömma strömming där. Poängen är att garen ska råka ta en strömmingsbit och inse att det är mat.

Skrivet av djr83
Precis. Du vill samla dom i en hög så att du senare kan gömma strömming där. Poängen är att garen ska råka ta en strömmingsbit och inse att det är mat.
Då är jag med.
Hur länge kan dom ligga innan jag bör ta upp dom?
Samt hur ofta ska jag prova?

Skrivet av Rodluvan
Då är jag med.
Hur länge kan dom ligga innan jag bör ta upp dom?
Samt hur ofta ska jag prova?
En gång om dagen och låt det ligga en timme eller nått. Troligtvis hugger den ganska direkt eller inte alls.

Skrivet av djr83
En gång om dagen och låt det ligga en timme eller nått. Troligtvis hugger den ganska direkt eller inte alls.
Få börja imorgon kanske.
Gissar på att den e mätt just nu
Hur länge ska man prova tro?
Menar så den inte svälter ihjäl

Skrivet av Rodluvan
Hur länge ska man prova tro?
Menar så den inte svälter ihjäl
Den överlever nog några månader utan mat skulle jag tro. Men fortsätt tills den ser tunn ut, då matar du upp den igen med något den äter, sen börjar du igen.
Eller så fortsätter du bara. Det finns ju en anledning till att metoden heter eat or die.

Skrivet av djr83
Den överlever nog några månader utan mat skulle jag tro. Men fortsätt tills den ser tunn ut, då matar du upp den igen med något den äter, sen börjar du igen.
Eller så fortsätter du bara. Det finns ju en anledning till att metoden heter eat or die.
Oj,så länge fast så liten.
Då tjurar jag på ett tag då?

Skrivet av Rodluvan
Oj,så länge fast så liten.
Då tjurar jag på ett tag då?
Mindre är definitivt känsligare men jag höftade bara till med tidslängden. Fiskar klarar sig dock generellt mycket längre utan mat än man tror.
Provade en liten bit strömming på fiske lina tidigare, högg men då va den tydligen lite för stor.
Provade nyss,å då tog han den men knuten som jag hade gjort lossnade inte så han spottade ut den när ja drog lite?
De goda är väll att han verka ta strömming.
Så imorrn testar jag utan att göra en knut,å hoppas den inte glider av linan?
Provade igen på lina,han tog den!
Känns bra att han får i sig nått.
Hur stor bör den vara innan jag kan flytta han till större?

Skrivet av Rodluvan
Hur stor bör den vara innan jag kan flytta han till större?
Jag kan inte se att du har skrivit vad den går i för kar nu. Men allt beror naturligtvis på vad den går i nu och vad han ska flytta till sen. Håll den kvar så länge som det känns rimligt. Typ när fiskens längd är ~60% av karets bredd. När den är 20-25 nånting så kan du flytta den till hur stort kar som helst.