Akvarium och teknik

»

Ny burk imorgon

1/11
Hej. Som rubriken lyder kommer denna burk hem till mig imorgon 960L enligt säljaren fick det till ett väldigt väldigt billigt pris (500kr) det är tätt och hade vatten i sig till för ett par veckor sedan.

Vad är bästa sätt att få det rent på?
Tänkte citronkoncentrat?
Eller har ni andra tips?
1234
Skrivet av Skidoo00
Hej. Som rubriken lyder kommer denna burk hem till mig imorgon 960L enligt säljaren fick det till ett väldigt väldigt billigt pris (500kr) det är tätt och hade vatten i sig till för ett par veckor sedan.

Vad är bästa sätt att få det rent på?
Tänkte citronkoncentrat?
Eller har ni andra tips?
Spontant skulle jag tro att det inte går att få rent. Sånt där brukar vara i princip fysiska skador på glaset (glasröta?) och inte smuts.
Stått utan vatten i 2 veckor. Och enligt säljaren så är det kalkfläckar. Vilket jag tycker det ser ut som oxå.
Zoomar man in på bilderna så ser man vatten nivån och att det har runnit vatten
Skrivet av Skidoo00
Stått utan vatten i 2 veckor. Och enligt säljaren så är det kalkfläckar. Vilket jag tycker det ser ut som oxå.
Nu är inte jag nån expert på sånt där, men jag har i alla fall haft problem att få bort likande saker. Men det brukar å andra sidan inte synas så mycket när det är blött.

@svampus har kanske nån idé?
Ja nä inte jag heller. Ägaren innan sa att det skulle gå bort med citronsyra och skrapa. Så får hoppas på det. Bilder kommer imorgon med uppdateringar
Vinäger har jag haft framgång med när de gäller kalkfläckar.
Ja. Tänkte prova både vinäger och citronsyra och se.
Så såg vårt gamla 720 ut (fläckvis) och det var glaspest som inte gick att få bort alla ? så håller tummarna att det inte är det du har! Härligt kar iaf ??
Skrivet av CarolineHägg
Så såg vårt gamla 720 ut (fläckvis) och det var glaspest som inte gick att få bort alla ? så håller tummarna att det inte är det du har! Härligt kar iaf ??
Glaspest heter det nog ja.
Skrivet av djr83
Glaspest heter det nog ja.
Yes! Försökte få bort det med alla medel och skrapa men det satt ju i glaset så gick inte bort alls ? såg förjävligt ut och tio resor värre när man bytte vatten eller sänkte vattennivån ?
Annars så är ättika ett rent mirakelmedel iaf i saltvattensvärlden. Köp 3-4 dunkar ogräsättika på feltema, applicera till karet och fyll upp. Dra på cirkulation med alla streamers powerheads du har och sätt dig och njut av doften. Ladda på med ett gäng nya rakblad, en back öl och ett jävla tålamod å sätt igång då karet stått å cirkulerat en dag eller två. Sannolikheten är att karet lär se ut som skit pga trolig glaspest, men de lär se bättre ut än "bara" citronsyra och skrapa.
Fast är skeptisk till att det är glaspest när det bara stått tomt i 2 veckor.. det brukar uppstå när akvarium stått tomma en mycket längre tid. Men det visar sig imorgon.
Ättika.

Håller tummarna för dej?
om det inte skulle funka så kan jag tipsa om saltsyra finns på bla krauta och bauhaus men testa ättika och citronsyra först. Om du använder saltsyra så rekommenderar jag bra handskar, skyddsglasögon och god ventilation/utomhus.
Okey. Ja nu har jag fått många tips :) sitter i bilen och ska hämta släpvagn nu. För att sedan åka o hämta burken
Skrivet av Skidoo00
Fast är skeptisk till att det är glaspest när det bara stått tomt i 2 veckor.. det brukar uppstå när akvarium stått tomma en mycket längre tid. Men det visar sig imorgon.
Glaspest har inget med vatten eller ej att göra, det beror på glasets kvalité. Är glasmassan dålig tillsätts mer av nånting jag ej kommer ihåg nu vad det heter och med tidens tand uppstår glaspesten.
Nu står burken i släpet och vi rullar sakta men säkert hemåt. Provade spruta vatten på karet på plats och skrapa med en skrapa och allt försvinner :)
Det vart rent :) näst intill repfritt.
Fläckarna som syns på bilderna är bara vatten från när vi gjort rent det :)
12
Skrivet av djr83
Spontant skulle jag tro att det inte går att få rent. Sånt där brukar vara i princip fysiska skador på glaset (glasröta?) och inte smuts.
”Glasröta” ????
1/11
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.