Grubblar på vad man ska värma karet med.
Tänkte mig först nån doppvärmare i titan till damm 1-2kw men dom hittar jag inte igen längre, hittar däremot några utanpåliggande värmare inbyggda så man kör PVC rör och pump till.
Vad kör ni med och hur mycket effekt behövs tro?
4500L 300x150x100 med en halvtät överdel och att luften sugs ut ur överdelen.
Jag kör exakt 0W värmare till min 5600l burk.
Lyse och teknik värmer.

Skrivet av KristianE
Jag kör exakt 0W värmare till min 5600l burk.
Lyse och teknik värmer.
Har du nån koll ungefär på hur mycket watt du ligger på totalt. Kanske är så enkelt att jag inte heller behöver nån värmare !
Jag har 6st 80W T5 rör.
Pumpen ligger på typ 250W sen en streamer på 20W.
Har ett par UV rör som jag inte kör med just nu. Men dom är på totalt 70W när jag kör dom.
Jag fyller däremot med tempererat vatten. Så jag går ner till 24.5 grader efter vattenbyte men det stiger till 28-29 till nästa vattenbyte.
Jag har en 300wattare i sumpen, håller ca 25-26 på vintern och stänger av den på sommaren. Tror inte du behöver oroa dig om du inte har tokkallt i rummet.
Jag har två 600w och även vattenburen värme på vintern.
Tack hörrni det låter förträffligt. Då kör jag bara på en vanlig akvariedoppis till en början och testar helt enkelt blir ju en del pumpar och lysen och sånt så troligtvis kommer det räcka till med värmen.
Har inte en enda doppvärmare igång i min lokal och snittar 27c i alla karen. I vintras så värmde jag 2300L med en 300w.
Jag har 750w i mitt 1400liter o 400w i mitt 588l.
Men den ena står på 26° o den andra på 28°.
Oftast bara en som går igång men när jag byter mycket vatten så orkar inte varmvattenberedaren med på slutet så då är det ganska skönt med extra värmare. I garaget (700liter) har jag bara kallvatten att byta med så där hade jag 900w värmare i vintras. Kallt i lokalen oxå.fick byta långsamt...
Jag har ca 4000 liter inkl filtreringen och värmer allt med 1x 300W. Vet egentligen inte om jag behöver det, men jag byter mer vatten är varmvattenberedaren klarar så då gör den naturligtvis nytta.