Undrar om det fukar med arowana utan täckglas på akvaret ?
Eller hoppar dom ur ?
Vh Strandberg
Svaret är nej, det funkar inte så bra
Borde man inte kunna ha nät, typ plastnät?
[QUOTE=ampo;12052]Borde man inte kunna ha nät, typ plastnät?[/QUOTE]
Jo, men varför inte bara täckglas?
[QUOTE=fishkeeperkarl;12054]Täckglas är dyrare kanske[/QUOTE]
Aja baja, bara för att det är julafton så får du inte smaka på glöggen hur du vill. 1-2kvm 6mm glas, med slipning, håltagning osv är nog billigare än en asiatisk aro ska du se.
[QUOTE=fishkeeperkarl;12054] Men om du inte har det så blir luften i rummet otroligt fuktig (som i mitt rum) Och det kan börja lukta även om vattnet är lukt fritt så betyder inte det att rummet inte luktar.[/QUOTE]
Mest om man har varmare i karet än i rummet, utan värmare tex. så är det inte mycket avdunstning.
On topic: arowanor är väl nästan den enda fisken som är värre än ormhuven att hoppa ur kar?
Jag har ett 900 som är öppet med hängande led armatur och tycker det är snyggt så .Så jag vill inte ha täcktas på ! Såg på ett forum tidigare att nån skrev ....att ha täcktas med hängande armatur är som att "knu....med kond....! O det ligger något i det uttalandet :)
Vh Strandberg
Du får skippa aron ifall du vill fortsätta knulla barbacka. För förr eller senare så kommer det bli kladdigt på golvet om du kör utan.
Jag hade en arowana som lyckades hoppa ut genom en SMAL GLIPA i täckglaset. Två gånger... Skulle säga att det inte går alls att ha helt öppet med arowana. Natural born jumpers.
Sänk vatten nivån till 15 cm så går det utmärkt...
Aros och flytväxter, hoppar de lika mkt då? Nån som prövat?
[QUOTE=Sjebbe;12096]Aros och flytväxter, hoppar de lika mkt då? Nån som prövat?[/QUOTE]
Prövade i 5 min med min första asiat. Han som aldrig hade hoppat tidigare fick sån panik så halva huvudet var ju avskalat tills när jag hade hunnit plocka bort alla grönsaker.. :mad:
Det kommer jag ihåg nu när du säger det. Inget du rekommenderar med andra ord. Känns helt sonika som att öppet kar och Aros är att fetingglömma om man inte tömma halva karet.
Svar ja: Jag har en svart arowana utan täckglas. Har dock laminerat trä ca 3mm tjockt över armaturerna.
Han/hon dundrar in i det så det smäller i hela lägenheten ibland. Kanske är bättre med något mjukare än glas.
För hoppa verkar dom göra oavsett om dom kan komma ut eller inte.